Pevné základy a další prostor pro růst

Oblíbené motto Ing. Ivany Šachové, majitelky firmy Silex spol. s r.o., zní: „Chovej se k ostatním tak, jak si přeješ, aby se chovali k tobě.“

S Ivanou Šachovou, majitelkou tradiční české značky Silex Scanquilt, která vyrábí povlečení, prostírání nebo bytové textilní doplňky a dekorace, jsme si povídali o tom, jak se jí daří stabilně a dlouhodobě rozvíjet firmu bez výrazných zakolísání nebo o posílení značky SCANquilt. Ta se postupně dostala do povědomí lidí, kterým záleží na kvalitních lůžkovinách a kultuře bydlení. Ivana Šachová si cení toho, že firma stojí na pevných základech již 33 let a do budoucna vidí stále nové možnosti pro její další růst.

V čele společnosti Silex známou díky značce SCANquilt stojíte od roku 2004. Máte za sebou velmi náročné období covidu, energetické krize a geopolitické nejistoty – co považujete za největší a nejnáročnější výzvu těch uplynulých let?

Rozhodně to byla nutnost transformace z období několikaletého plynulého růstu tržeb při udržení konstantní marže do období pádu či poklesu tržeb. To vše nejen při zachování, ale dramatickém růstu všech fixních a ostatních nákladů díky vysoké inflaci a růstu nákladů na všech stupních výrobního a distribučního řetězce včetně růstu mezd.

Jistotou se stala nejistota a přežívá ten, kdo je schopen se rychle zorientovat na měnícím se trhu a přijímat rázná operativní opatření zároveň se změnou nákupního chování zákazníků. To vše kladlo zejména vysoké nároky na každodenní řízení cash flow tak, aby firma byla schopna dostát svým finančním závazkům.

Vaše firma vyrábí bytový a ložní textil – kolik investujete ročně do inovací a jaká byla vaše největší investice?

Specializujeme se na maloobchodní prodej s tím, že si necháváme vyrábět pro vlastní značku zboží, které na trhu neprodává jiný prodejce. Podílíme se výraznou měrou na kreativě při tvorbě kolekcí a vzorů, optimalizaci spotřeb a nákladů, stejně jako na výběru a tvorbě obalových materiálů i odnosných tašek.

Investice míří každoročně hlavně do budování či renovace prodejních míst v obchodních centrech a do vzhledu a optimalizace obchodního prodejního vybavení, které si necháváme vyrábět na míru. Investujeme také do vývoje obchodního a BI softwaru, vývoje webové platformy i poskytování vyššího komfortu při online nákupu. Pohybujeme se zde v řádu milionů korun.

V čem vám inovace a moderní technologie nejvíce pomáhají?

Inovace v sortimentu zboží nám pomáhají odlišit se od konkurence a přiblížit se k zákazníkovi. Inovace v oblasti IT usnadňují online přístup k našemu zboží ať již s doručením domů, na prodejnu, nebo formou rezervace pro jistotu nákupu na prodejně. V neposlední řadě nám zdokonalování a vývoj softwaru umožňuje rychlejší, přesnější  a operativnější řízení a komunikaci s provozovnami po celé republice.

Kolik máte prodejen v současné době a kolik jich chcete přidat letos?

V současné době provozujeme 63 vlastních prodejen, jednu franšízu v Česku a 10 prodejen má náš obchodní partner na Slovensku. Od loňského prosince jsme otevřeli tři nové prodejny, takže letos nemáme v plánu otevření dalších, ale v rámci rekonstrukcí a rozšiřování obchodních center dochází často k nutnému přemístění. Jedno takové nás čeká do konce roku v Karlových Varech.

Na otevření další provozovny jsme připraveni, pokud o náš sortiment bude zájem. Lokalitu uvážíme podle spádovosti a na základě poměrně přesné kalkulace nákladů postavené proti odhadu tržeb se rozhodneme, zda by nám to dávalo smysl. Každé otevření provozovny nám přinese tržby navíc, ale zároveň i poměrně vysoké náklady na jejich dosažení. Navíc trend přesunu nákupu do online prostředí bude zřejmě pokračovat, tak není kam spěchat.

Jakou část produkce prodáte v kamenných prodejnách a jakou přes e-shop? Mění se tento poměr?

Pokud jde o poměr prodejen a e-shopu, udržujeme se na průměru trhu, tedy mezi 10 až 15 %. Po dvou covidových letech se část prodejů přesunula na e-shop, ale po návratu k normálu se většina nákupů opět přemístila do kamenných prodejen.

Zákazníci oceňují osobní přístup a poradenství, mohou si na produkt sáhnout, vidět skutečné barvy a užít si výběr i nákup. Po covidu sice tržby na e-shopu zůstaly zhruba o 5 % vyšší, ale díky otevření několika prodejen rostly i tržby na prodejnách.

A o které produkty mají lidé největší zájem?

Zákazníci k nám chodí nakupovat celý sortiment. Pokud nepotřebují investovat do přikrývek, polštářů a povlečení, vyberou si častěji kvalitní ručníky s Modal vláknem, utěrky či designové dekorační polštářky do obýváku. Povlečení se nakupuje třikrát častěji nebo více než přikrývky a polštáře, ale zhruba ve stejném počtu jako prostěradla. Nejvíce kusů prodáme v drobných kuchyňských doplňcích jako utěrky, prostírání, chňapky, ale hodnotově se to nemůže vyrovnat prodeji povlečení. Jsme rádi, že jsme pro zákazníky atraktivní v celé šíři sortimentu a že se k nám vracejí.

Jaké jsou další plány vaší firmy na tento rok? Uvedete i nějaké novinky?

Cílem je personální posílení na centrále, zejména v oblasti marketingu a řízení prodejen. Chceme se věnovat rozvoji prodejních kanálů formou marketplace a dalšího vývoje onlinu.

Sortiment obměňujeme a doplňujeme ve všech kategoriích – ať už jde o materiály, vzory a barevnost – a novinky uvádíme na trh podle sezónnosti. Všechny produkty lze koupit i v našem e-shopu.

S jakými designéry spolupracujete při přípravě vašich produktů?

Většinou jsou to designéři výrobců tkanin se zaměřením na program lůžkovin. Každý z nich má svůj rukopis a styl, proto spolupracujeme s více designéry, aby kolekce byla pestrá a různorodá. U jednobarevných kolekcí si barvy určujeme sami zadáním odstínu do výroby přesně podle naší představy, prodejnosti a aktuálních trendů.

Využíváte při výrobě udržitelné materiály a technologie z oblasti ESG?

Naše společnost se od samého začátku zaměřuje na lůžkoviny z kvalitních udržitelných materiálů s dlouhodobou životností. Jde o textil, který je pak možné využít k jiným účelům nebo recyklaci. Co se týká použitých technologií, výrobci tkanin používají barviva a úpravy odpovídající evropským normám a zatěžující minimálně životní prostředí a nezpůsobující žádné alergie. Věnujeme se i recyklaci obalů a tam, kde to je možné, přechodu na bezobalový prodej nebo v takových obalech, které se v domácnosti dále využijí třeba k uskladnění lůžkovin.

Jaké jsou vaše dlouhodobé plány a jaké výzvy jsou nyní před vámi?

Zaměříme se na intenzivní růst namísto extenzivního – to znamená, že se stávajícím počtem prodejen a e-shopem chceme docílit vyšších tržeb, rovněž na posilování pozice značky SCANquilt na trhu a navyšování tržního podílu. Chceme navyšovat podíl prodeje na e-shopu a pokud k tomu budou vhodné podmínky, pokusit se o online prodej na zahraniční trhy zejména prostřednictvím market place.

Posílíme též management firmy a připravíme ji personálně na další rozvoj a samostatné fungování minimálně na dalších 20 let, budeme investovat více do marketingu a zvyšování odborných znalostí a dovedností zaměstnanců.

Co považujete za svůj největší manažerský úspěch celé vaší pracovní kariéry?

Pokud se zamyslím nad 20 lety vedení společnosti, pak je to určitě stabilní rozvoj firmy bez výrazných zakolísání po celou tuto dobu a vytvoření finanční rezervy pro nenadálé okolnosti. Podařilo se posílit značku SCANquilt, která se více dostala do povědomí lidí, kterým záleží na kvalitních lůžkovinách – budeme proto posouvat kulturu bydlení stále výš. A také je skvělé, že se i přes obtížná období udržela zaměstnanost a s rozvojem prodejní sítě jsme vytvořili další pracovní příležitosti.

Mám radost, že se daří udržovat dlouhodobě dobré obchodní vztahy i kolegiální pracovní vztahy mezi zaměstnanci. Firma stojí na pevných základech již 33 let a do budoucna vidím stále nové možnosti pro její další růst.

Ivana 02 Mensi

Ing. Ivana Šachová, majitelka Silex spol. s r.o.

Logo Scanquilt Modra Puda Obdelnik Superbrands 2

Vystudovala VŠE v Praze a poté pracovala ve společnosti Centrotex. V roce 1991 nastoupila jako referentka zahraničního obchodu do firmy Silex, kterou založil mimo jiné její manžel Petr Šach. Po jeho náhlé smrti se v roce 2004 stala jednatelkou této firmy.

Získala mnohé ceny, například v soutěži Ocenění českých podnikatelek, byla finalistkou soutěže Manažer roku, dlouhodobě se objevuje v žebříčku nejvlivnějších žen časopisu Forbes. Je vítězkou ocenění magazínu CEO v kategorii obchod a služby nebo TOP Ženy Česka v kategorii TOP Podnikatelka.

Její značka SCANquilt mnohokrát obdržela a obhájila ocenění Superbrands a dlouhodobě je nositelem ocenění AAA jako finančně stabilní česká společnost, Prověřená společnost a Český Goodwill v kategorii Tradice.

Ve volném čase ráda s přáteli cestuje a vyhledává dobrou gastronomii, na chalupě tráví čas prací na zahradě.