TotalService

Zbigniew Leszczyński: Čerpací stanice se mění a my s nimi

Čerpací stanice dnes již nejsou jen místem k doplnění paliva. Lidé na nich tráví podstatně více času než dříve, říká v rozhovoru o maloobchodních aktivitách a dynamickém rozvoji naší sítě čerpacích stanic Zbigniew Leszczyński, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol. Hovoří v něm také o pokračujícím rozvoji a rebrandingu maloobchodní dítě ve střední Evropě, vodíkové mobilitě či hlavních sponzoringových aktivitách podporujících povědomí o značce ORLEN.

Dovolím si začít tak trochu futuristickou otázkou: jak bude podle vás vypadat čerpací stanice za 15 let a jak se změní chování spotřebitelů?

Myslím, že mohu bez nadsázky říci, že za 15 let budou čerpací stanice ve většině případů jakýmisi komunitními místy. Už dnes se stále více posouvají směrem k tomu, že se zde lidé scházejí na pracovních i soukromých schůzkách a s tím logicky souvisí také to, že zde očekávají prvotřídní servis v oblasti nabídky občerstvení a doplňkového projede. K základní péči o auta se stále více přidává také péče o řidiče a další lidi, kteří s nimi cestují. Navíc ve městech jsou velmi často zákazníky čerpacích stanic i lidé, kteří na ně nepřijedou autem. Čerpací stanice se tak stále více stávají kombinací kavárny, místa, kde se dá natankovat a klasické prodejny. Proto v naší nabídce najdete také kosmetiku a další věci denní potřeby, dárky, potraviny či léky. Do nabídky služeb také chceme přidat možnost vyzvednutí či odeslání balíku či dopisu. Aktuálně jsme vyšli vstříc i cyklistům, když jsme v pětatřiceti turisticky atraktivních lokalitách instalovali cyklistické servisní stojany doplněné v některých případech o nabíjecí stanice pro stále oblíbenější elektrokola. Takže jak vidíte, vaše otázka až tak moc futuristická není, protože čerpací stanice jsou místem pro setkávání lidí již nyní.

Orlen Benzina Cerpaci Stanice

Komplexní nabídka pohonných hmot pro všechny druhy vozidel je tedy dnes již v podstatě samozřejmostí?

Nepochybně ano. To je také důvod, proč kromě klasické nabídky špičkového benzínu a nafty myslíme i na vozidla s alternativními pohony. Intenzivně pracujeme na instalaci elektrodobíjecích stojanů – již nyní máme v České republice 258 dobíjecích bodů a v roce 2030 jich chceme mít v souladu s naším strategickým plánem přibližně 1800. Nepracujeme ale pouze s elektromobilitou, chceme nabízet komplexní portfolio pohonných hmot a energií, abychom dokázali oslovit všechny zákazníky. Proto na našich čerpacích stanicích najdete i plničky CNG a LPG.

Jak do této strategické koncepce zapadá rozvoj mobility založené na vodíku?

Podpora vodíkové mobility je v souladu se strategií bezemisního rozvoje skupiny ORLEN Unipetrol a mateřské skupiny ORLEN a navazuje také priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu na národní a unijní úrovni. Do roku 2030 chceme provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích.Ve vodíku vidíme v dlouhodobém horizontu několika desítek let obrovský potenciál a jsme přesvědčeni, že se postupně stane významným doplňkem klasické elektromobility. Tuto kapitolu jsme letos již také začali psát, když jsme v březnu uvedli do provozu vodíkový plnicí stojan pro automobily, nákladní vozidla a autobusy na čerpací stanici v Praze na Barrandově, který v červnu doplnil vodíkový plnicí stojan na stanici v blízkosti našeho výrobního areálu v Litvínově. Ve spolupráci s městy testujeme provoz vodíkových autobusů v rámci městské hromadné dopravy, aktuálně v Praze a na Mostecku.

Maloobchodní síť ORLEN Benzina a ORLEN v současnosti prochází velmi dynamickým vývojem. Jaká je naše současná strategie ohledně dalšího rozšiřování mezinárodní maloobchodní sítě a jakým největším výzvám při tomto procesu čelíme?

V souladu s našimi strategickými záměry rozšiřujeme maloobchodní síť společnosti ORLEN ve střední Evropě, a zvyšujeme tak stabilitu a energetickou bezpečnost celého regionu. Z Prahy úspěšně zajišťujeme dynamický rozvoj značky ORLEN na českém, slovenském a maďarském trhu a současně realizujeme sjednocení celé sítě pod značku ORLEN. Na slovenském a maďarském trhu již byl rebranding dokončen, v České republice máme v plánu přebrandovat 90 % stanic ještě v letošním. Celkem do mateřské sítě ORLEN patří více než 3000 čerpacích stanic na území šesti evropských zemí – Polska, Německa, České republiky, Slovenska, Maďarska a Litvy. Nově mateřská společnost vstoupila i do Rakouska nákupem 266 čerpacích stanic značky Turmöl. V České republice jsme již řadu let jedničkou na trhu a stále jsme otevřeni dalšímu rozšiřování lokální sítě, která v současnosti čítá bezmála 440 čerpacích stanic. V posledních měsících dynamicky rosteme zejména na Slovensku a v Maďarsku. Na Slovensku máme aktuálně 90 čerpacích stanic a chceme se stát dvojkou na místním trhu. V Maďarsku máme nyní 79 stanic, v příštím roce síť rozšíříme až na 143 stanic. Na všech trzích implementujeme úspěšný koncept kombinující péči o automobily s péčí o řidiče a jejich spolucestující.

Orlen Unipetrol Leszczynski Strihani Pasky U Vodikove Stanice Barrandov

O spokojenosti zákazníků na konkrétní čerpací stanici v důsledku rozhoduje především odborná kvalita a ochota jejího personálu. Jakým způsobem zajišťujeme, aby na našich čerpacích stanicích byl erudovaný a přívětivý obslužný personál?

Na odborné i lidské kvality personálu na našich čerpacích stanicích klademe mimořádný důraz. V naší společnosti máme na jeho vzdělávání vyčleněn celý tým odborníků, kterému říkáme ORLEN Benzina Akademie. Jeho prostřednictvím vzděláváme jak přímo pracovníky obsluhy na čerpacích stanicích, tak partnery. S nimi začínáme pracovat ještě před převzetím čerpací stanice, kdy je naši zkušení mentoři důkladně zaškolují v tom, jak stanici správně a efektivně provozovat. K dispozici je podrobný manuál a sada vzdělávacích a podpůrných materiálů pro partnery a jejich zaměstnance, které jsou k dispozici jak v elektronické, tak tištěné podobě. Nabízíme také vzdělávací platformu ORLEN Benzina Akademie s e-learningovými kurzy dostupnými ve webovém rozhraní či mobilní aplikaci. Pro partnery organizujeme bezplatné prezenční workshopy, kde jim radíme, jak dodržovat potřebné standardy, jak si poradit s účetnictvím nebo jak hledat nové zaměstnance a pracovat s lidmi. Za pracovníky obsluhy na čerpacích stanicích jezdíme s naším výukovým minibusem, jenž je upraven na školicí centrum, v němž je profesionální školitelé školí a posilují jejich znalosti a dovednosti potřebné k zajištění fungování stanice. Mimořádný důraz klademe na podporu a rozvoj sociálních dovedností potřebných při styku se zákazníky. Důvod je prostý a již jsme o něm mluvili na začátku našeho rozhovoru: čerpací stanice dnes již nejsou jen místem k doplnění paliva. Lidé na nich tráví podstatně více času než dříve. Jsou vyhledávaným místem pro obchodní schůzky, nahrazují obchod nebo lékárnu, relaxují zde celé rodiny a v mnoha oblastech jsou i centrem setkávání se místních obyvatel. Jsou zkrátka plné života a my musíme zajistit, aby zde všichni našli prvotřídní servis ze strany jejich provozovatelů a obsluhy.

V průběhu letošního června asi každý z nás zaznamenal intenzivní kampaň „Následuj kvalitu“. Co bylo hlavním sdělením kampaně směrem k našim zákazníkům?

Chtěli jsme zákazníky upozornit na kvalitu našich paliv Verva a Efecta, které nabízíme v rámci středoevropského regionu. Hlavním poselstvím kampaně je, že pokud by si auta vybírala sama, tankovala by paliva značky ORLEN. Chceme, aby naši zákazníci věděli, že nabízíme kvalitní paliva se špičkovými aditivy, jejichž hlavní předností je vysoký výkon a čisticí schopnosti, které jsou ověřené motorovými testy realizovanými v nezávislých akreditovaných laboratořích. Druhým rozměrem kampaně „Následuj kvalitu“ je podpora rebrandingu maloobchodních sítí v České republice, Maďarsku a na Slovensku a komunikace značky ORLEN jako silného brandus rozsáhlým know-how a zázemím silné mezinárodní multienergetické skupiny.

Komunikaci značky ORLEN vůči koncovým zákazníkům podporuje také řada sponzoringových aktivit. Které z nich považujete za klíčové?

Na úrovni mateřské skupiny ORLEN spolupracujeme se světem prestižních motoristických závodů formule 1. Z partnerství se závodním týmem Scuderia Alfa Tauri profitují i naše čerpací stanice, které v průběhu letošního roku ozdobil či ozdobí závodní monopost tohoto týmu. Ten si již letos mohli prohlédnout naši zákazníci v Německu, Maďarsku a Polsku a do konce letošního roku ho ještě chceme představit také na Slovensku a v České republice. Jsme velmi rádi, že můžeme motoristickým nadšencům i široké veřejnosti nabídnout tento mimořádný zážitek v podobě opravdového formulového monopostu. Tím ovšem naše aktivity v oblasti podpory motoristického sportu zdaleka nekončí. Jsme rovněž partnerem Martina Prokopa, historicky nejúspěšnějšího českého účastníka slavné rallye Dakar v kategorii automobilů, letos v dubnu jsme uzavřeli dohodu o spolupráci s Autodromem Most a stali jsme se jedním ze dvou hlavních partnerů týmu Janík Motorsport, který motorističtí fanoušci znají zejména ze závodů do vrchu či okruhových závodů. Již tradičně také podporujeme nejstarší českou motoristickou anketu Zlatý volant. Mezi klíčové sponzoringové aktivity v kulturní oblasti pak patří již dlouholetá spolupráce s Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech a letos jsme se premiérově představili v roli partnera největšího českého hudebního festivalu Coloursof Ostrava.

Foto: ORLEN