Ty tam jsou časy, kdy mělo každé vozidlo svou platformu. Dnes automobilovému světu vládne doba sdružování. Značky se spojují do obřích koncernů a vytvářejí platformy použitelné pro různé automobily v rámci jednoho, a dokonce i více segmentů. To je případ skupiny Stellantis a jejích tří platforem pro elektrické vozy různé velikosti.
Nejmenší z této trojice se jmenuje STLA Small. Tato platforma obslouží všechny modely segmentu B, jako například Citroën C3 nebo Peugeot 208. Největší STLA Large je určena pro vozy prémiových značek jako například Maserati. Na této platformě budou postaveny třeba modely Maserati Grecale či Alfa Romeo Giulia a Stelvio. Největší význam pro skupinu Stellantis má však zlatá střední cesta, tedy STLA Medium. Ta bude sloužit až 26 modelům, přičemž se jedná o až dva miliony vozů ročně, a to v několika výrobních závodech po celém světě. STLA Medium se opírá o 400voltovou elektrickou architekturu. S užitečným výkonem až 98 kilowatthodin je nejlepší ve své kategorii z hlediska využití energie. Podle velikosti baterie nabídne dojezd od 500 po 700 kilometrů.
Prvním vozem využívajícím STLA Medium je nový Peugeot 3008. Tato inovativní platforma je navržena tak, aby nabízela nejlepší výkon ve své třídě z hlediska kritérií, které jsou pro zákazníky nejdůležitější: dojezd (až 700 km), doba nabíjení (30 minut), potěšení z jízdy, výkon, efektivita a online služby. Ze všech těchto benefitůvytěžil Peugeot 3008 maximum, a to pro zlepšení jízdních vlastností, efektivity i prostornosti. Před několika dny o tom přesvědčil veřejnost při oficiálním odhalení v kolébce značky Peugeot, ve francouzském městě Sochaux.
Peugeot 3008 zřejmě znáte jako symbol SUV ofenzívy značky Peugeot. Byl dokonce historicky prvním SUV, které zvítězilo v anketě evropské Auto roku. Za padesát let existence této prestižní soutěže se to do té doby žádnému vozu této kategorie nepodařilo. Nový Peugeot 3008 ale překvapivě od charakteru čistokrevného SUV upouští a stává se SUV fastbackem. Nutno však říci, že mu nová sportovně skosená zadní část náramně sluší. Silueta vozu je dynamická a zároveň aerodynamická (Cx 0,28). Spojuje v sobě eleganci, efektivitu a prostornost. Dynamika linií nového 3008 vychází z vyvážených rozměrů vozu (délka: 454 cm, šířka: 189 cm, výška: 164 cm). Tyto proporce, kterých dosáhl právě díky nové platformě STLA Medium, z něj činí jedno z nejkompaktnějších 100% elektrických SUV v segmentu C. Současně však vůz poskytuje dostatek prostoru pro cestující i zavazadla.
Nová platforma je už ze své podstaty určena pro plně elektrické vozy. Díky své modularitě však dokáže přijmout jakýkoli pohon. Proto nový Peugeot nabízí i mild-hybrid o výkonu 136 koní (vůz se dobíjí za jízdy rekuperací, dojezd na elektřinu je minimální) a plug-in hybrid o výkonu 195 koní (vůz se dobíjí ze sítě, dojezd na elektřinu je asi 60 km). Hlavní důraz je ovšem kladen na čistě elektrické pohony. Ty nabízí nový Peugeot 3008 hned ve třech variantách: s výkony 210, 320 nebo 230 koní, s dojezdem 525 nebo 700 kilometrů a s pohonem dvou nebo všech čtyř kol.
A kdy bude tento bezpochyby zajímavý model, průkopník platformy klíčového významu a symbol nové elektrické éry značky Peugeot v prodeji? Uvedení na evropský trh se plánuje na únor příštího roku, do Česka se zřejmě dostane o pár měsíců později. Každopádně nebude jediným takto obdařeným modelem. Krátce po něm by totiž elektrickou terapií mělo projít i velké sedmimístné SUV Peugeot 5008.
Foto: Peugeot