Vzácná slitina indium našla díky své supravodivosti uplatnění v automobilovém průmyslu

Automobilky používají při výrobě aut různé drahé kovy. Zlato, stříbro a zejména pak měď jsou díky jejich vodivosti skvělou surovinou pro kabely. Rhodium se používá v katalyzátorech benzínových motorů, palladium zase slouží jako rozbuška pro airbagy. Největší boom pak spolu s rozvojem elektromobility zažívá lithium, které je hlavní součástí lithium-iontových baterií. Nyní se objevuje další surovina, která zřejmě bude brzy v kurzu, a to indium. Je totiž důležitým prvkem pro správné fungování radaru.

Radary implementované do automobilů se stávají stále nezbytnějšími, a to zejména v souvislosti s rozšiřováním poloautonomních systémů řízení. Informace, které radar poskytuje, jsou klíčové pro správné fungování asistenčních systémů. Tyto systémy například automaticky udržují vůz v jízdním pruhu, hlídají bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel, spouští automatické nouzové brzdění, hrozí-li kolize apod.

foto01

Radar je ve voze umístěn většinou na přední masce. Aby správně fungoval, musí být ochráněn před povětrnostními vlivy i před poškozením od odletujících kamínků a štěrku, a zároveň nesmí nic rušit vlny vysílané radarem. Je třeba tedy radar spolehlivě ochránit štítem. Jsou tu všakjistá omezení: tloušťka povrchu štítu musí být konstantní a materiál, ze kterého je vyroben, nesmí obsahovat žádné kovové částice. Ukázkou, jak si s těmito faktory elegantně poradit, je práce designérů a konstruktérů značky Peugeot. Ti vytvořili nové logo, které je umístěno do samého středu čelní masky modelu nový Peugeot 308 a efektivně chrání radar. Navíc plní i estetickou funkci, poskytuje vozu nezměnitelný atraktivní vzhled.

PEUGEOT_308_TESTDRIVE_0921TC 242

Nové logo Peugeotu bylo poprvé představeno loni v zimě. Má podobu erbu, uprostřed něhož je impozantní lví hlava. Prvním modelem nosícím tento nový symbol na své kapotě, je právě přicházející Peugeot 308. V jeho případě je má logo podobu placky trojúhelníkového tvaru. Je poměrně velká, aby radar dostatečně ukryla. Vyrobena je z polykarbonátu konstantní tloušťky a je pokryta tenkou vrstvou india. Toto je jediný materiál, který splňuje technické a vizuální požadavky. Má přirozeně chromovaný vzhled a vlastnosti, které neruší radarové vlny. Do této vrstvy se pak laserem vyškrábe logo a následně se nanese ochranný lak, který logo spolehlivě ochrání před nárazy, sluncem či následky teplotních změn. Výsledek je z hlediska designu velmi elegantní a působivý a z hlediska funkčnosti mimořádně efektivní.

Ne všechny úrovně výbavy modelu Peugeot 308 jsou ovšem vybaveny radarem. Jak se tedy řeší implementace loga u těchto skromnějších verzí? Úplně stejně jen bez india. Nový znak Peugeot se totiž na modelu 308 objevuje ve dvou vzhledově stejných, ale technicky odlišných variantách. Jeden se nachází u úrovní výbavy ActivePack a druhý, inovativní, používají verze Allure a GT vybavené radarem. Obě varianty však definují novou tvář modelu, potvrzují osobitost a charakter modelu 308 a obecně vyjadřují strategii značky směřující k postupu do vyšších kategorií produktů.