TotalService

Výroba nové generace Fuso eCanter zahájena

Ještě výkonnější, hospodárnější a s delším dojezdem – a k tomu navíc velmi rozmanité možnosti využití plus provoz s neutrální bilancí emisí CO2: Tak lze souhrnně charakterizovat novou generaci modelu FUSO eCanter.

FUSO, dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, slaví po evropské premiéře na veletrhu IAA Transportation v Hannoveruv září 2022 zahájení výroby zcela elektrického lehkého nákladního vozidla v Evropě. Podle Karla Deppena, předsedy představenstva společnosti Daimler Truck Asia, je zahájení výroby modelu FUSO eCanter dalším milníkem: „Daimler Truck se hlásí k Pařížské dohodě o změně klimatu a v jejím duchu chceme úspěšně zavést trvale udržitelnou dopravu. Nejpozději v roce 2039 chceme na našich klíčových globálních trzích nabízet už jen vozidla, jejichž provoz bude mít neutrální bilanci emisí CO2. Díky nové generaci modelu eCanter vyráběného zde v Tramagalu bude pro naše zákazníky přechod na elektromobilitu mimořádně snadný. Děláme tím další důležitý krok na cestě k dopravě s neutrální bilancí emisí CO2.“

Průkopník trvale udržitelné dopravy

FUSO, japonská dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, je od uvedení modelu eCanter v roce 2017 průkopníkem elektricky poháněných nákladních vozidel a důsledně pracuje na realizaci trvale udržitelných řešení pro dopravu. V současnosti jezdí již více než 550 vozidel FUSO eCanter ve službách zákazníků v Evropě, Japonsku a Spojených státech amerických, ale také v Austrálii a na Novém Zélandě. Globální flotila vozidel eCanter ujela se zcela elektrickým pohonem a nulovými lokálními emisemi již celkem osm milionů kilometrů – to odpovídá přibližně dvěma stům objetí zeměkoule. Nová generace modelu eCanter nyní na tyto úspěchy svých předchůdců navazuje a posouvá je na novou úroveň. Výroba elektrického lehkého nákladního vozidla byla v japonském Kawasaki zahájena již v prvním čtvrtletí roku 2023. Závod Kawasaki dodává novou generaci modelu FUSO eCanter zákazníkům v Japonsku a na všech ostatních mimoevropských trzích na celém světě.

V Evropě bude prodej nové generace vozidel FUSO eCanter zahájen zpočátku na 17 trzích (Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, Velká Británie, Irsko, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Švédsko, Finsko, Slovensko, Řeckoa Polsko).

Více variant pro více flexibility

Značka FUSO ve snaze ještě lépe splnit požadavky zákazníků novou generaci modelu eCanter v mnoha ohledech optimalizovala. Zatímco doposud bylo elektrické nákladní vozidlo dodáváno pouze s celkovou hmotností 7,49 tuny a rozvorem náprav 3400 milimetrů, mají nyní zákazníci na výběr šest rozvorů náprav od 2500 do 4750 milimetrů a celkovou hmotnost 4,25 až 8,55 tuny. Nosnost podvozku je až 5 tun. Nová generace modelu eCanter je poháněna elektromotorem o výkonu buď 110 kW (varianty s celkovou hmotností 4,25 a 6 tun), nebo 129 kW (varianty s celkovou hmotností 7,49 a 8,55 tuny), s točivým momentem 430 Nm a optimalizovaným hnacím řetězcem. Nejvyšší rychlost je 89 km/h (elektronicky omezená).

V závislosti na rozvoru náprav jsou k dispozici tři různé sady akumulátorů: S, M a L. Baterie přitom používají technologii lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), které se vyznačují především dlouhou životností a větším množstvím využitelné energie. Sada akumulátorů ve variantě S disponuje jmenovitou kapacitou 41 kWh a umožňuje dojezd až 70 kilometrů. U varianty M dosahuje jmenovitá kapacita 83 kWh a dojezd je až 140 kilometrů. Nejvýkonnější sada, varianta L, nabízí jmenovitou kapacitu 124 kWh a dojezd až 200 kilometrů. To je mnohem více, než je obvyklá vzdálenost, kterou vozidla v lehké rozvážkové dopravě ujedou za den. Díky rekuperaci lze dojezd ještě prodloužit, což současně zkracuje potřebné přestávky kvůli nabíjení. Pro porovnání: Dosud byla pro model eCanter nabízena pouze jedna varianta sady akumulátorů s jmenovitou kapacitou 81 kWh a dojezdem až 100 kilometrů.

Co se týká nabíjení sady akumulátorů, je nová generace modelu eCanter kompatibilní se všemi síťovými napětími na nejdůležitějších trzích. Nabíjecí jednotka podporuje nabíjení jak střídavým (AC), tak i stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjecím standardem je systém CCS (Combined Charging System). Nabíjet je možné výkonem až 104 kW. V závislosti na sadě akumulátorů lze rychlým, stejnosměrným nabíjením zvýšit stav nabití z 20 na 80 procent kapacity za cca 24 (S), 26 (M) nebo 39minut (L). V případě nabíjení střídavým proudem (11 a 22 kW) to trvá mezi čtyřmi a šesti hodinami, v závislosti na sadě akumulátorů.

Montážní závod Tramagal

Montážní závod společnosti MFTE v Tramagalu úspěšně snížil v uplynulém roce v několika krocích své emise CO2 v rámci své celkové strategie zaměřené na trvalou udržitelnost. Na konci roku 2022 dosáhla díky tomu jeho výroba neutrální bilance emisí CO2. Společnost MFTE se k tomuto milníku dopracovala mimo jiné nepřetržitě rozšiřovaným využíváním energie z obnovitelných zdrojů až po úplný přechod na zelené zdroje elektrické energie. Celkem 1200 solárních panelů na střechách hal vyrábí elektrickou energii s instalovaným výkonem až 350 MW. Budoucím cílem je rozšíření instalovaného výkonu až na 600 MW. Výrobní závod kromě rozšiřování fotovoltaické elektrárny zkouší také technologie pro lokální výrobu zeleného vodíku.

Dalším opatřením pro trvalou udržitelnost, na které se výrobní závod zaměřuje, je snižování spotřeby vody. Nově vybudovaná vlastní čistička vody upravuje již více než 60 procent užitkové vozy, která je přiváděna zpět do výrobního koloběhu. Současně se pracuje na optimalizovaném zachycování dešťové vody pro udržitelnější zavlažování zeleně.

Společnost Mitsubishi FUSO Europe má v Tramagalu přibližně 500 zaměstnanců, a je největším zaměstnavatelem v tomto regionu. Z Portugalska jsou vozidla vyvážena do 32 evropských zemí a do Maroka. Mitsubishi FUSO Truck Europe je v Portugalsku významným exportérem a také třetím největším výrobcem vozidel.

„Made in Europe“ se v případě nové generace modelu FUSO eCanter vztahuje nejen na montáž vozidel v Tramagalu, ale také na výrobu komponentů tohoto elektrického nákladního vozidla, které z více než 50 procent pocházejí od téměř stovky různých evropských dodavatelů. MFTE jako výrobce zcela elektricky poháněného modelu FUSO eCanter od loňského roku také postupně přechází v celém svém vozovém parku zajišťujícím interní logistiku a skladovací činnosti na elektrická vozidla s nulovými lokálními emisemi.

Foto: Daimler Truck