TotalService

Úspěch závodního vozu se neměří počtem medailí, důležité jsou tržby

Investice automobilky do závodního auta je ošemetná záležitost. Vývoj takového speciálu stojí miliony eur, ať už jde o ultrarychlou „placku“ pro okruhy či nezničitelný téréňák pro dálkové maratony typu Rallye Dakar. Kromě samotného vývoje musí automobilka provozující tovární tým zaplatit armádu mechaniků, inženýrů, jezdců… a pak je tu drahá logistika, zázemí, pohonné hmoty, pneumatiky atd.

Seznám nákladů je nekonečný a částky jdou do výšin. A co je na druhé straně? Pokud auto uspěje, přispěje to k image značky, podpoří prodeje, přitáhne sponzory, a navíc se otestuje spousta nových technologií pro sériové vozy. Přesto je však rentabilita poměrně nejistá. Úplně jinak je to ale v případě vývoje rallyových speciálů. Ty se totiž většinou prodávají zákazníkům neboli závodícím týmům či specializovaným firmám, které se živí pronájmem závodních vozů. U těchto vozů většinu nákladů spojených s provozem vozu přebírají závodníci.

Nejúspěšnějším závodním vozem tak nemusí být ten, který vyhrál slavný závod. Dokonce jím může být i vůz, který nikdy nestál na stupních vítězů. To je případ rallyového speciálu Peugeot 208 R2. Ten vznikl jako závodní nářadí pro jezdce, kteří se chtějí prosadit v rallye. Svými vlastnostmi, zejména pak slabším motorem a absencí pohonu 4X4, ovšem nemůže konkurovat výkonným čtyřkolkám nejvyšší kategorie. Stupňů vítězů v absolutním hodnocení tak nikdy nedosáhne. Zato však bezkonkurenčně kraluje své třídě. A v čem je jeho největší síla? V počtu prodaných vozů! Tržby z jeho prodejů živí divizi Peugeot Sport, která tento famózní stroj vyvinula, už od jeho uvedení na trh, což bylo v roce 2012. A přestože už dávno na rallyovou scénu nastoupil jeho nástupce, stále je pro své tvůrce zdrojem příjmů. Zákazníci totiž stále kupují náhradní díly a technické inovace.

Peugeot 208 R2 se vyrobil v počtu něco přes 500 kusů, což je u závodního speciálu fascinující číslo. Žádný jiný závodní model značky Peugeot se tomuto počtu nikdy v minulosti ani nepřiblížil.  Dnes, více než desetiletí od jeho uvedení, tento vůz stále představuje pro jezdce možnost účastnit se soutěží vysoké úrovně a konkurovat i mnohem modernějším vozům. Nestačí samozřejmě na vozy se silnějším motorem a pohonem 4X4, tedy vozy kategorie R5, která je nezpochybnitelnou královskou kategorií rallye. Právě její zástupci okupují všechny stupně vítězů, pokud tedy hovoříme o absolutním pořadí. Pak je tu jedna velká skupina dvoukolek, do níž spadají jednotlivé kategorie lišící se výkonem motoru. A právě mezi dvoukolkami, či spíše na vrcholu této skupiny, si našel místo Peugeot 208 R2. Tam se prosadil od samého začátku a po celém světě. Česko nebylo výjimkou.

„Křest“ Peugeotu 208 R2 v České republice se uskutečnil v dubnu 2013 v Příbrami, kde nový vůz odhalil jezdec Jan Černý. Následně s tímto speciálem absolvoval úspěšnou sezónu, jejímž triumfálním zakončením bylo získání titulu mistra dvoukolek. Dalším milníkem byl rok 2016, kdy se s vozem 208 R2 prosadil v rámci projektu Autoklub Peugeot Rally Talent Filip Mareš a získal titul Juniorský mistr ČR. V následujících třech letech (2017-2019) pak vůz 208 R2 vždy neomylně nacházel cestu na vrchol kategorie dvoukolek, v roce 2018 dokonce obsadil všechny stupně vítězů. Kromě Filipa Mareše dopomohl Peugeot 208 R2 k vítězství i Janu Talašovi a Renému Dohnalovi.

Konec kariéry každého modelu je vždy odstartován příchodem nástupce. Pro Peugeot 208 R2 to byl model 208 Rally4, který se objevil v roce 2019. Nástupce se mohl pochlubit silnějším motorem navíc s turbem. Zdálo se, že sláva Peugeotu 208 R2 definitivně zhasne. Ovšem nestalo se tak. Vozů 208 specifikace R2 je totiž v Česku hodně, a navíc jsou díky odolnosti a kvalitě většinou v dobrém stavu. Mohou tak ještě dlouho sloužit a závodit bok po boku s nástupcem, Peugeotem 208 Rally4. Rallyoví fanoušci se o tom mohli přesvědčit například na letošní Bohemia Rally, kde posádka s vozem 208 Rally4 obsadila první místo ve dvoukolkách a stříbro si pak odvezla posádka s 208 R2. Tento nejúspěšnější závodní Peugeot všech dob tak ukázal, že jeho čas opustit rallyovou scénu ještě nenastal.

Foto: Peugeot