Umělá inteligence pomáhá stále více

Nejoblíbenější i méně známé použití AI v práci

Hitem posledních měsíců je automatizace zápisů z porad a práce s daty s pomocí AI. Takto technologie ušetří hodiny práce, které pak mohou zaměstnanci věnovat odbornějším úkolům. Umělá inteligence se používá dokonce i v péči o duševní zdraví.

Text: Jana Chuchvalcová

Foto: Shutterstock

Umělá inteligence pomáhá mnoha zaměstnancům v práci stále více. Zefektivňuje rutinní úkony, vyplňování dotazníků a reporty. V poslední době si zaměstnanci oblíbili automatické online zápisy z porad a následné vyhledávání v datových archivech. Takto technologie ušetří hodiny práce, které pak mohou lidé věnovat odbornějším úkolům. Mezi nové a zvláštní způsoby použití AI patří třeba monitoring mentálního zdraví na pracovišti nebo seberozvoji manažerů.

Nový směr využití AI

Firmy dnes hledají nástroje, které jim ušetří čas. Využívají už množství chytrých funkcí, často na bázi umělé inteligence. Nejvíce však oceňují, když jim nástroje pomohou s tvorbou zápisů z porad a následném vyhledávání v datech, jako to dokáže technologie Cabolo. Všechna data jsou pak snadno dostupná díky fulltextovému vyhledávání.

Provoz navíc nevyžaduje připojení k internetu. Vše probíhá offline s ohledem na maximální bezpečnost a ochranu dat a soukromí. Audio záznam a textový přepis jsou vždy dokonale synchronizovány, takže při zpětném poslechu lze najít každé slovo.

Cabolo Multimedia pak automaticky a v reálném čase nahrává, přepisuje, překládá a titulkuje audio a video. Přenáší obrazový záznam z jednání, v reálném čase přepisuje jeho obsah a vytváří titulky. Verze Cabolo Subtitle pak díky unikátní technologii s podporou umělé inteligence přidává titulky do videa v reálném čase, což lze využít například při videokonferencích či různých živých přenosech.

Pomoc při tvorbě obsahu

AI se stává nepostradatelným spolupracovníkem rovněž při tvorbě obsahu, od článků a blogů až po prezentace a popisky produktů. Její schopnost překládat texty, kontrolovat gramatiku a pravopis a generovat nápady, činí z AI výkonnou asistentku pro copywritery a marketéry. Využití AI v grafice pak umožňuje rychlé vytváření a úpravu obrázků a grafiky, což je obzvláště užitečné pro tvorbu originálního vizuálního obsahu.

Chat GPT může například pomoci s názvy kampaní, při úpravě textů na požadovaný počet znaků, nebo při úpravě sloganů, aby se neopakovaly, pomoci může i s popisky produktů pro e-shop. Stačí nahrát fotku a vložit zadání pro tvorbu popisků. Text pak slouží jako vodítko pro copywritera. Pomáhat může také s vytvářením snadno zapamatovatelných kódů o určitém počtu znaků, se vzorci v Excelu, překlady textů či souhrny dlouhých textů na kratší.

S e-mailem potřebuje pomoci každý

Umělá inteligence může být využita jako virtuální asistent, který odpovídá na dotazy, plánuje schůzky, organizuje úkoly, posílá upozornění a dokáže třeba shrnovat komunikaci.

Pokročilé jazykové modely dokážou rychle a efektivně analyzovat záznamy z Teams meetingů nebo e-mailovou komunikaci. Když je třeba udělat si přehled o komunikaci, kterou zaměstnanci řešili během roku s daným člověkem či firmou přes e-maily, může zadat: „Shrň mi naši e-mailovou diskuzi za poslední rok.“

AI v podobě Copilota integrovaného v Outlooku pak vytvoří odstavec, v němž seskupí klíčové informace z těch 30 nebo 40 e-mailů. Udělá výpisy nejdůležitějších bodů a zjišťuje, jak kdo reagoval.

Mentální zdraví a pohoda na pracovišti

Mezi méně známé a netradiční způsoby použití AI patří například nástroje, jako jsou virtuální terapeuti nebo wellness aplikace, které dokážou sledovat emocionální pohodu zaměstnanců.

Některé systémy umí analyzovat anonymizovaná data z e-mailů nebo chatu, aby identifikovaly příznaky stresu či vyhoření. Tyto nástroje pak doporučují zaměstnancům techniky zvládání stresu nebo dokonce nabízejí meditace a relaxační cvičení.

AI cenové strategie

V maloobchodu a e-commerce AI analyzuje tržní trendy a nákupní chování zákazníků, aby doporučila dynamické změny cen. To umožňuje firmám pracovat s cenou co nejvýhodnějším způsobem – a zároveň přizpůsobit nabídku aktuální poptávce.

Virtuální koučování

Manažeři a vedoucí pracovníci využívají stále častěji AI pro zlepšení svých dovedností. AI nástroje mohou analyzovat vedle mnoha dalších faktorů i tón hlasu, řeč těla nebo slovní zásobu během jednání a poskytovat zpětnou vazbu na jejich komunikační styl.

Přestože AI přináší mnoho výhod, je důležité ji využívat s rozumem a respektem. Je třeba si uvědomit, že AI není náhradou za lidskou interakci, ale spíše nástrojem, který má rozšířit možnosti a zlepšit efektivitu práce. Spolupráce s lidmi, kteří mají různé názory a dovednosti, zůstává klíčová pro dosažení nejlepších výsledků.