Rozšiřování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Česku stále zrychluje. V počtu elektromobilů však oproti ostatním zemím EU zaostáváme, když se řadíme na předposlední místo. Tři čtvrtiny z nových registrací jsou navíc firemní, soukromé osoby tak stále preferují spíše jiné druhy paliv.
Foto: Shutterstock
V roce 2023 vzniklo v Česku 650 nových veřejných dobíjecích stanic, meziročně o 16 % více. Letos během prvního čtvrtletí přibylo dalších 58 nabíjecích stanic a celkem je tak aktuálně v provozu 2392 nabíjecích stanic se 4892 nabíjecími body. Na nabíjecí bod připadá 4,9 bateriových elektrických vozidel. Podle ministerstva dopravy by přitom současná dobíjecí infrastruktura dokázala obsloužit až 100 000 elektromobilů.
Většina veřejných dobíjecích bodů (69,66 %) má výkon do 22 kW a nabití elektroauta obvykle trvá několik hodin. V blízkosti hlavních komunikačních tahů se však instalují vysokorychlostní nabíjecí stanice s výkonem 150 kW a více, které dokážou elektromobil dobít během několika minut. Podle dat skupiny ČEZ se v prvním čtvrtletí počet nabíjení u stojanů ČEZ zvedl meziročně o 55 %.
Atypické rozšiřování nabíjecí infrastruktury se plánuje v Praze, kde by do konce roku mělo být osazeno 150 lamp veřejného osvětlení nabíjecími body. Každá nová bytová jednotka nebo komplex s parkovacím místem na území metropole by navíc podle vyhlášky měly mít přípravu na instalaci nabíjecí stanice.
Přestože rozvoj dobíjecí infrastruktury v Česku zrychluje, počet nově registrovaných elektromobilů za první čtvrtletí meziročně klesl o 1,2 %, zatímco v ostatních zemích EU narostl o 3,8 %. Česko tak s 24 239 registrovanými elektromobily patří mezi země s nejnižším podílem bateriových elektrických vozidel v EU.