Skvělou firemní kulturu, která chrlí inovace, za vás ale AI nevytvoří
Žijeme v době, ve které technologie mění celá odvětví, ve které nám technologické firmy každý rok představí stovky nových produktů, ve které náš život začíná citelně ovlivňovat AI. Dovedou nám technologie pomoci, s čímkoli si zamaneme?
Text: Tomáš Páral, CEO a spoluzakladatel MoroSystems
Foto: Shutterstock
Žijeme v době dlážděné inovacemi? Když se ohlédnu za posledními dvaceti lety, troufám si tvrdit, že rozhodně ano. Žijeme v době, ve které technologie mění celá odvětví, ve které nám technologické firmy každý rok představí stovky nových produktů, ve které náš život začíná citelně ovlivňovat umělá inteligence. Jaké změny se v IT za poslední dvě dekády udály? Co nás čeká v nadcházejících letech? A dovedou nám technologie pomoci, s čímkoli si zamaneme?
Fakt, že technologie mění svět, je možná klišé. Nedovedu si však vybavit nic jiného, co by za poslední dvě dekády dokázalo tak zásadně změnit způsob, jakým každý den fungujeme, podnikáme, spolupracujeme, jakým se bavíme. Globalizace služeb a trhu otevřela firmám dveře do světa, posílila konkurence, objevily se nové příležitosti. Možná se vám dvacet let nemusí zdát jako dlouhá doba, v kontextu vývoje technologií se dnes s trochou nadsázky vyrovnají celému století.
Od prvního dotykáče ke generativní AI
Zkuste si vzpomenout, kdy jste poprvé vzali do ruky mobil s dotykovým displejem. Psal se rok 2007, když Apple představil svůj dnes už legendární iPhone. Spolu s prvním dotykovým displejem tehdy přišel i přelomový operační systém iOS. Ten otevřel dveře snadnému používání aplikací, zvýšil konektivitu a přinesl integrované multimediální funkce. Systém iOS se brzy stal mezi chytrými telefony standardem a spustil éru aplikací, které rychle vstoupily do našich životů. Dnes s nimi platíme, objednáváme jídlo či taxi, sledujeme seriály. Když otevřete svůj mobilní telefon, tipnu si, že jich napočítáte ke dvaceti.
Jen rok před uvedením prvního iPhonu na trh přišel Amazon se svým AWS. Stal se tak jedním z prvních velkých poskytovatelů cloudových služeb a sehrál klíčovou roli ve zpřístupnění velkých výpočetních výkonů, úložišť a dalších IT zdrojů přes internet. Firmám ulevil v nákladech na infrastrukturu, pomohl jim zvýšit flexibilitu a otevřel dveře k lepší škálovatelnosti služeb. Tím demokratizoval přístup k pokročilým technologiím, které dnes může využívat prakticky každý.
Jen o pár let později se o slovo přihlásila umělá inteligence a strojové učení. AI boom odstartoval v roce 2012, kdy tým vedený Geoffrey Hintonem z Torontské univerzity na soutěži ImageNet ukázal, jaký potenciál představují neuronové sítě. Od té doby se umělá inteligence stala tak trochu buzzwordem mnohých inovací, od autonomních vozidel přes osobní asistenty až po pokročilé analytické nástroje. Loni během několika měsíců pronikla i mezi laickou veřejnost a dnes už ve svém okolí neznám nikoho, kdo by si nezkusil psát s ChatGPT.
Inovace a spolupráce jdou ruku v ruce
Tlak na neustálý technologický rozvoj však nevznikl jen tak. Za posledních dvacet let se zásadním způsobem změnili především zákazníci. Lidé si zvykli řešit více a více svých každodenních starostí v online prostředí a dnes v něm očekávají perfektní kvalitu služeb – chtějí osobní a na míru šitý přístup, hladkou komunikaci a rychlou reakci. To vše aniž musí kamkoli chodit osobně. Právě změny zákaznických potřeb jsou pro firmy hnacím motorem inovací. A jejich potřeby se mění rychleji než kdykoli dříve. Pokud inovace byly v minulosti buzzword, ale realita pokulhávala, dnes platí, že kdo neinovuje, dříve či později zahyne.
Čím dál více si uvědomuji, že klíčovou ingrediencí při hledání smysluplných inovací je spolupráce. A vždy byla. Historie ukázala, že právě spolupráce vede k úžasným věcem. Lidé se procházeli po Měsíci, umějí léčit dříve smrtelné nemoci, jezdí samořiditelnými auty. Týmová práce stojí za každým velkým vynálezem.
AI kooperaci a dobrou kulturu nikdy nezastoupí
Dvacáté první století je stoletím čtvrté průmyslové revoluce. Revoluce založené na digitalizaci, automatizaci, robotizaci a chytrých technologiích. Jednoduché repetitivní činnosti jsou automatizovány. Komplexita systémů a řešených problémů se rychle zvyšuje. Dramaticky narůstá tempo změn, které mají zásadní dopad na život lidí. Již není možné, aby fungující řešení doručil jeden jediný člověk. Spolupráce lidí je klíčová pro úspěch každé organizace.
V našem byznysu zakázkového vývoje softwaru a doručování technologických inovací je klíčová spolupráce nejen uvnitř naší firmy, ale také s našimi zákazníky. Představa, že klient objedná a dodavatel za dva roky doručí funkční řešení, je mylná. To už dnes není možné. A i v minulosti to bylo složité. Docházelo k plýtvání. Peníze létaly oknem. V průběhu času se osvědčilo společné hledání řešení na byznysové potřeby zákazníků, při kterém zadavatel společně s dodavatelem intenzivně spolupracují a hledají cesty, jak byznysové potřeby naplnit a uspět na trhu.
Právě spolupráce je tím, co je důležité posilovat. Nelze spoléhat na to, že za nás veškerou práci převezmou stroje a umělá inteligence. Zajisté nám dovede razantně zjednodušit řadu rutinních úkolů, nicméně kooperaci a dobrou kulturu, která podporuje nové nápady, nikdy nezastoupí.