Snažíme se udržet ve firmě startupového ducha

Tomáš Frnka, viceprezident pro Evropu ve společnosti Billigence

Tomáše Frnky, který působí jako viceprezident pro Evropu ve společnosti Billigence a zároveň je součástí globálního managementu, jsem se zeptala na to, jak fungují synergie v mezinárodním týmu nebo jak jejich práci ovlivňuje nástup umělé inteligence. Řeč byla také o zvažované expanzi do dalších zemí nebo plánech na příští rok.

TEXT Jana Chuchvalcová FOTO Archiv Billigence

Vaše společnost má pobočky po celém světě, přitom jste stále středně velká firma – jak fungují vzájemné synergie a jaké výhody to přináší vašim zákazníkům?

V posledních letech jsme se opravdu významně rozrostli, ale snažíme se udržet ve firmě startupového ducha: nebát se riskovat, rychle reagovat na změny, vzájemně si pomáhat bez ohledu na aktuální roli.

Pokud například narazíme v Česku na problém, napíšeme dotaz na týmový chat a často přes noc dostaneme nějaký tip nebo doporučení. Naši zákazníci tak mohou těžit ze zkušeností našich konzultantů z celého světa. A i když jsme v Česku ve spoustě věcí skvělí, i zkušenosti od klientů třeba z Austrálie, Singapuru nebo Spojených států jsou často zajímavé a inspirativní.

Svým klientům pomáháte využívat data pro rozhodování, pro řešení jejich byznysových problémů, měření výkonnosti a podobně. Jak vaši práci ovlivňuje a mění ji rychlý nástup AI?

Umělá inteligence, zejména generativní AI, přirozeně vzbuzuje velkou pozornost a očekávání. V praxi se již delší dobu používají machine learning a nástroje umělé inteligence k urychlení tvorby prediktivních modelů.

Generativní AI však posouvá tyto možnosti na novou úroveň. Procesy jako psaní kódu, testování či tvorba analytických modelů jsou díky ní rychlejší a efektivnější. To, co dřív trvalo týdny, může být opravdu zkráceno na hodiny nebo minuty – a díky tomu pak můžeme vytvořit za stejný čas násobně víc modelů nebo přesnější analýzy.

Jaké jsou vaše další plány – budete i nadále rozšiřovat svoji celosvětovou působnost, nebo třeba rozšíříte obory, ve kterých působí vaši klienti?

Zvažujeme obojí. Stále existuje mnoho zemí, kde jsou talentovaní lidé – máme v týmu odborníky například z Portugalska, Rumunska či Jihoafrické republiky, a s klienty spolupracujeme třeba v Maďarsku, Španělsku nebo Brazílii. Další geografické rozšíření je tedy pravděpodobně jen otázkou času.

Co se týká oborového zaměření, již nyní spolupracujeme s firmami napříč odvětvími, od bank, pojišťoven, přes telekomunikace, výrobní podniky až po e-commerce startupy. V Austrálii jsme například zpracovávali data z olympiády pro televizní společnost, v Anglii pomáhali univerzitě predikovat počty studentů a v Česku analyzovali IoT data pro řízení spotřeby energie pro maloobchodní řetězec. Naším cílem je však i nadále prohlubovat znalosti v jednotlivých oborech, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout již osvědčená řešení, tzv. Use Cases.

Jaký je váš výhled na rok 2025 – a jaký je zatím váš největší úspěch roku 2024?

Současná ekonomická situace je poněkud nejistá – myslím, že všichni čekáme na to, jak dopadnou volby ve Spojených státech, zda se rozběhne německá ekonomika a jak se bude vyvíjet válka na Ukrajině. Pokud však vyloučíme „černé labutě“, zůstávám optimistou – stále více firem si uvědomuje význam dat pro svá rozhodování a myslím, že nás už definitivně vnímají jako partnera, který jim v tom může významně pomoci.

Největším úspěchem roku 2024 je pravděpodobně udržení růstové trajektorie téměř ve všech pobočkách. Od roku 2019 jsme obrat navýšili prakticky na čtyřnásobek a jen v Česku máme aktuálně 80 konzultantů, v Evropě pak více než 200.

Co považujete ve své práci aktuálně za největší výzvu?

Největší výzvou – v pozitivním smyslu – je podle mě naplnění očekávání spojených s AI. Potenciál je obrovský a bude zásadní, abychom tuto příležitost plně využili.

***

Tomáš Frnka, viceprezident pro Evropu ve společnosti Billigence, je také součástí globálního managementu firmy. Ta působí jako konzultační společnost v oblasti Business Intelligence, Data Analytics a Data Governance s globálním dosahem. Její klienti jsou hlavně z oblastí jako telekomunikace, finance, bankovnictví, retail, energetika atd.