Dokumentové skenery představují osvědčené řešení digitalizace dokumentů a díky své robustnosti a spolehlivosti jsou vhodné pro každou velikost skenovací úlohy
Dokumentové skenery jsou opomíjená zařízení označovaná, především výrobci multifunkčních tiskáren, jako nepotřebná, nahraditelná multifunkční tiskárnou. Automatický podavač multifunkční tiskárny má ale v porovnáním s dokumentovým skenerem omezenou životnost. Podavač tiskárny je navržen k dennímu občasnému skenování a kopírování standardních kancelářských dokumentů, nejčastěji formátu A4/A3 a standardní 80 gramáži.
Důvodem pro pořízení dokumentového skeneru je tedy jeho vysoká odolnost, denní zatížitelnost a dlouhá životnost, včetně dlouhé výdrže podávacích komponentů. Zatímco automatické podavače kancelářských multifunkcí jsou navrženy na desetitisíce až statisíce skenů, dokumentové skenery dosahují řádu miliónů skenů. Podávací komponenty jsou uživatelsky snadno výměnné, bez nutnosti pravidelného servisu. Denní kapacita dokumentového skeneru dosahuje v závislosti na modelu až desítek tisíc skenů. Již od nižších tříd skenerů bývá pravidlem sken obou stran při jednom průchodu, stejně jako ultrasonická kontrola dvojího podání dokumentu. Uživatel tak získá své dokumenty rychle a spolehlivě.
Dokumentové skenování, které má pokrýt potřebu skenování všech typů dokumentů v nejrůznějších aplikacích má vyšší požadavky. Je potřeba skenovat nejen kancelářský papír, ale tenké papíry z jehličkových tiskáren, které se stále používají pro tisk dodacích listů. Pro potřeby účetnictví je potřeba digitalizovat pokladní doklady a účtenky vytištěné na termopapíru, pokladní doklady z parkovacích systémů na silném papíru.
Archivace ve zdravotnictví vyžaduje skenování dokumentace různé velikosti včetně dlouhých formátů na celé řadě materiálů, od slabých receptů po silné krycí desky. Zdravotnictví také digitalizuje filmy. Obecně se skenují a vytěžují různé vizitky, plastové karty, průkazy, nestandardně delší technické průkazy. Dlouhé dokumenty mohou představovat také výstupy z technických zapisovačů. Lze tak snadno ilustrovat, že dokumentové skenování potřebuje samostatné zařízení optimalizované na zpracování “dokumentového salátu”.
Epson nabízí celou škálu plochých, průjezdových a kombinovaných A3 i A4 skenerů. Od malých mobilních řešení až po výkonné skenery s rychlostí skenování 180 obrazů za minutu. Je možné si vybrat skener s USB 3.0, Ethernetem anebo Wi-Fi rozhraním. Obzvláště síťové skenování je na vzestupu, protože jeden skener může sdílet více uživatelů.
Skenovací software Document Capture Pro, dodávaný zdarma se skenerem, existuje ve verzi pro pracovní stanici anebo serverové verzi s webovou administrací. Tento software umožňuje automatizaci skenování sloučením jednotlivých kroků do jednoho kliknutí myší. DCP software provádí celou řadu užitečných operací, jako je například rozpoznání textu OCR, autorotaci obrazu, ořez velikosti, rozpoznání čárových kódů, separaci dokumentů podle nastavených parametrů a konečně také uložení dokumentu do určeného umístění, včetně cloudových uložišť či odeslání do e-mailu.
Díky software DCP může být výstupním formátem skenování nejen rastrový obrázek, ale textově vyhledatelný finální dokument formátu PDF, Word anebo Excel dokument. Pro firmy je velice snadné implementovat dokumentové skenery Epson do svého IT prostředí a spravovat je, stejně jako ostatní Epson zařízení, prostřednictvím aplikace Epson Device Admin.
Martin Lucký, Pre/Post Sales Specialist ve společnosti Epson Europe CZ & SK