Přirovnání “zlaté české ručičky” by se zcela jistě dalo napasovat i na IT sektor. V naší republice máme mnoho velkých a významných vývojářských firem, které pracují na zakázkách pro klienty z celého světa. Důvodem je (v porovnání se světem) nejen přijatelná cena, ale také kvalita, všestrannost a vynalézavost. Mezi úspěšné firmy v oboru patří také společnost MEMOS Software sídlící v pražských Vršovicích. Se svými více než sedmi desítkami programátorů dokáží pracovat pro zákazníky ze 17 zemí světa. Začínali původně v roce 2003 jako studentská firma a minulý rok oslavili kulaté dvacáté výročí nepřetržitého růstu. Kromě vývoje softwaru na míru si vytvořili i svoje vlastní IT produkty. Mezi vlajkovou loď zcela určitě patří jejich model umělé inteligence na vytěžování dokumentů Redque. Hostem našeho obsahového speciálu je Tadeáš Matoušek, obchodní ředitel obou zmíněných firem.
MEMOS Software je dnes velice úspěšnou vývojářskou firmou. Co přesně děláte?
Naše firma se zabývá vývojem softwaru, tedy aplikací a programů na míru a přání zákazníka. To znamená, že dokážeme vytvořit nástroje, které přesně odpovídají jeho fungování a procesům, či fungují jako samostatné produkty a služby. Abych to trochu přiblížil – na trhu je celá řada krabicových řešení, která pomáhají s různými operacemi. U některých firem se však stává, že tyto univerzální softwary jsou nedostatečné, či vzhledem ke specifičnosti podnikání žádné neexistují, a je tedy nutné sáhnout k vytvoření vlastních. V zásadě by se dalo říci, že téměř každá aplikace, kterou v telefonu či počítači využíváte, byla také jednou “pouhým” vývojem na míru.Mezi naše spokojené klienty patří firmy všech velikostí a oborů. Aktuálně se jedná o více než 200 zákazníků, takže máme opravdu pestré portfolio. Občas v laické společnosti panuje takový názor, že “custom” vývoj zaplatí pouze ty největší korporáty. S tím určitě nemohu souhlasit, zjednodušení interních postupů nebo zavedení specifického systému, který nedokáží pojmout krabicová řešení, může být vhodné pro velkou část podnikatelů. I u těch menších se vždy snažíme nalézt cestu, jak zákazníkovi pomoci. V minulém roce jsme vyvíjeli například aplikace pro Potravinovou banku, čerpací stanici a železářství, startupový projekt mladého podnikatele Zažijkraj.cz nebo “dvojku na trhu”, firmu CZC. Mezi naše stále klienty patří Poslanecká sněmovna, výrobce nářadí Einhell nebo PSA Group.
Vedete obchodní oddělení – je IT obor z pohledu obchodu něčím specifický? Jak k tomu vy sám přistupujete a jaký je vlastně následný proces od přijetí poptávky klienta?
Podle mého názoru částečně jiný je. Neprodáváme hotová řešení a pod obchod spadá mnohem více činností než jen samotný prodej. Obchodní zástupce firmy zabývající se vývojem softwaru na míru je několik pozic v jednom – jsem obchodník, občas analytik a také překladatel vaší vize do řeči programátorů. Mojí náplní práce je na základě poptávky od zákazníka zmapovat situaci, identifikovat možnosti a příležitosti, a poté ve spolupráci s mými kolegy navrhnout zakázkové řešení.Proces začíná prvotní konzultací, kde se snažíme co nejvíce pochopit potřeby a představy našeho klienta. Následuje fáze analýzy a návrhu, kdy naše týmy pracují na úvodní analýze a tvorbě cenové nabídky. Po schválení nabídnutého řešení s klientem přecházíme k samotnému vývoji. Délka vývoje se liší projekt od projektu, ale vždy klademe důraz na agilní metodiky, což nám umožňuje být flexibilní a efektivně reagovat na požadavky klienta během celého vývoje. Závěrečná fáze zahrnuje testování, nasazení a školení uživatelů. Celý proces může trvat od několika týdnů po několik let, to vše závisí na složitosti a rozsahu projektu.
Tak to je základní informace k MEMOS Software. Máte i svůj vlastní produkt – umělou inteligenci Redque, která pomáhá účetním se zpracováním dokumentů. Co si pod tím můžeme představit?
V naší firmě máme experta na umělou inteligenci Lukáše Neumanna, který se podílel na řadě velmi zajímavých výzkumů, a tyto zkušenosti využil i k vývoji vlastního modelu. Redque je umělá inteligence kombinující prvky strojového učení a OCR technologie. Jednoduše řečeno dokáže všechny elektronické dokumenty a fotky přeměnit na text, a ten následně podle určitých pravidel a “zkušeností” přepsat. První oblastí, kterou jsme se rozhodli digitalizovat, je účetnictví. Díky tomuto enginu tak účetním odpadá zdlouhavé přepisování faktur a účtenek do účetního systému. Navíc aby to bylo opravdu jednoduché a mohla takto “vytěžovat” každá účetní i bez technických znalostí, vytvořili jsme webovou a mobilní aplikaci Alice, která je uživatelsky přívětivá, graficky pěkná, intuitivní a dokáže ji obsluhovat opravdu každý.
FUNGUJE VÁŠ SOFTWARE OPRAVDU TAK, JAK MÁ?
Jak jste uvedl, mnoho firem využívá nepřizpůsobená krabicová řešení a zastaralé programy, a často si pak ani neuvědomuje, že doba už je někde jinde. I takové zkušenosti má řada vývojářských firem, výjimkou není ani MEMOS Software. Kdy a proč by vás firmy měly kontaktovat.
Podívejme se na to z pohledu efektivity a spokojenosti s aktuálně využívanými řešeními. Z mojí zkušenosti velká část firem není spokojená s krabicovými softwary a různé interní procesy přizpůsobuje jejich možnostem. Ty jsou často velmi omezené a neumožňují žádnou velkou personifikaci a potřebné změny. V konečném důsledku je to velmi časově i ekonomicky neefektivní řešení… někdy se stačí jít zeptat lidí, kteří daný software aktivně využívají, zda jsou spokojeni. Často vám totiž řeknou, že desítky minut každý den tráví na tom, než se jim povede splnit specifické činnosti. V minulém roce nás například oslovil velký nadnárodní korporát, který i v dnešní době stále ještě eviduje většinu personálních a skladových dat v excelu. Až po pár schůzkách a představení možností inovace došli k závěru, že jim v IT tak trochu ujel vlak. V tu chvíli právě přichází na řadu vývoj softwaru na míru.
Je pravda, že hlavně starší generace manažerů si často neuvědomuje, že IT je už úplně jinde, než před deseti či dvaceti lety. Na schůzkách se často setkáváte s různými otázkami – pojďme si třeba pár nejčastějších více rozvést, a možná právě ty budou stát za rozhodnutím, zda firma o vývoji vůbec začne přemýšlet.
Mezi takové základní otázky během prvních schůzek určitě patří dotazy na cenu a délku vývoje, dotazy na plusy a mínusy a dále obavy plynoucí z inovací. Začněme cenou a délkou – jelikož se jedná o řešení, které je vytvářené na míru přání klienta, není možné takto od stolu, bez znalosti konkrétního zákazníka, stanovit cenu ani časový odhad. Velmi obecně začínáme na stovkách tisíc, a horní hranice není nijak omezena… Cenovou nabídku klientům ale rádi zpracujeme v rámci nezávazné a bezplatné analýzy, kterou v případě zájmu připravíme na samotném začátku spolupráce. Při přechodu z krabicových řešení je zde velmi důležité změnit úhel pohledu – vývoj na míru neplatíte měsíčně jako pronájem, ale jedná se o investici do jeho vzniku, který jak je nutno dodat, je z dlouhodobého hlediska méně finančně náročný. Naprosto chápu, že cena je velmi důležitý parametr, ale určitě by neměl být jediný. Vždy se najde někdo, kdo má méně zkušeností a vývoj dokáže udělat levněji. Chcete ale svůj systém, na kterém bude stát celé vaše podnikání, vkládat do rukou méně zkušeného jednotlivce? V rámci MEMOSu máte k dispozici celou řadu profesionálů na jednotlivé obory vývoje, a máte tak vždy stoprocentní jistotu, že váš nový program budou vyvíjet zkušení profíci. U výhod a nevýhod je to vždy obor od oboru. I toto téma je často obsahem prvních jednání. Nějaké klady jsem již zmiňoval, mezi další určitě patří ty, že v rámci vývoje na míru je firma vlastníkem daného řešení – kódu, a je tedy zcela na ní, co s ním následně udělá. Může jej využívat interně, ale také nabídnout k pronájmu dalším subjektům, a snížit si tak náklady na jeho pořízení. A právě větší vstupní investice je pomyslnou nevýhodou – vždy se ale snažíme vycházet z možností, a pokud to rozpočet vyžaduje, vývoj rozdělit do více samostatných částí. Zatímco někteří podnikatelé mohou vidět investice do softwaru na míru jako nákladově náročný luxus, moderně smýšlející vedení podniku chápe, že tato investice je ve skutečnosti strategickým rozhodnutím, které může “změnit pravidla hry” na celém trhu. Je to způsob, jak získat konkurenční výhodu, která je (nejen) v dnešním dynamickém tržním prostředí naprosto klíčová. Rozhodně to není pouze o tom, že by softwarová řešení na míru mohla přinést okamžité úspory nákladů, nejpřesnější optimalizaci pracovních postupů nebo dokonce generování nových příjmů. Jde o něco trochu jiného – o schopnost inovovat a reagovat na změny trhu rychleji a efektivněji než konkurence. Ve světě, kde se tržní podmínky a spotřebitelské chování mění téměř ze dne na den, do fungování firem zasahuje celá řada proměnných a existuje téměř dokonalá globalizace, je rychle reagující přístup téměř nedocenitelný. A co je agilnějšího než software, který je navržený tak, aby odpovídal jedinečným potřebám a výzvám daného podniku?
STOP PŘEPISOVÁNÍ FAKTUR A ÚČTENEK, HLÁSÁ ČESKÁ FIRMA REDQUE!
Umělá inteligence dorazila už i do účetnictví Firma Redque před lety vyvinula svůj vlastní model, naučila se jej na více než sedmdesáti tisících fakturách a nyní pomáhá s jejich vytěžováním napříč Českem. Můžete Redque trochu více představit?
Každá vystavená faktura nebo účtenka se musí dostat do účetnictví, nejčastěji se ručně přepisuje a následně zaúčtuje. My jsme se rozhodli první část zcela automatizovat a ušetřit účetním velké množství času tím, že se postaráme o vytěžení dat z dokladů. Výhodu to přináší jak účetním firmám, kdy již nemusí složitě řešit fyzické předávání a archivaci daňových dokladů, tak ale i firmám ze všech oborů, které každý měsíc zpracovávají velké množství faktur. Redque je firma a zároveň název pro náš vlastní model umělé inteligence. V porovnání s konkurencí dosahuje nadprůměrné rychlosti i úspěšnosti vytěžení (až 98 %). Spolupráce je možná prostřednictvím API (integrace do vašich řešení), ale od loňského roku také skrze webovou a mobilní aplikaci Alice. Jedná se o intuitivní, jednoduché a výkonné rozhraní, díky kterému je zpracování faktur opravdu hračka. Jakýkoliv český, slovenský, německý nebo anglický doklad stačí nahrát, buď přetažením, zasláním na email, naskenováním nebo vyfocením telefonem, a za pár vteřin je hotovo. Vytěžená firemní data ověří v ARESu a ostatní informace si můžete zkontrolovat ručně skrze interaktivní rozhraní.
To zní velmi dobře! Na svých webových stránkách se pyšníte také tím, že si vytěžování dokumentů skrze Alice může dovolit téměř každý. Jak to je tedy s cenou?
Pro naše zákazníky jsme se snažili vytvořit jednoduchý a přehledný ceník, obecně právě jednoduchost je naším heslem. Neplatíte u nás za účetní jednotky ani uživatele s přístupem do aplikace, nebudeme vám nic účtovat za faktury, které mají více stránek, dokonce od vás nebudeme chtít ani měsíční poplatky za napojení na váš účetní systém. Vše je zahrnuto v paušálu, který pro vás rádi připravíme na míru. Dle počtu vytěžených dokladů za měsíc se můžeme bavit o částce 3 až 6 korun za jeden dokument. Je ale ještě důležité myslet na napojení Alice do vašeho účetního systému, tomu říkáme integrace nebo datový most, a individuálně jej naceňujeme dle náročnosti.
Je potřeba mít nějaký specifický účetní program nebo dokážete obsloužit celý trh? Kdo patří mezi vaše klienty?
Aktuálně dokážeme obsloužit téměř všechny významné účetní systémy – Pohodu, Abru, iDoklad, Duel Ježek, Fakturoid, Premier, Helios a další…. S některými se nám povedlo dokonce udělat takové napojení, že vše je možné ovládat přímo z prostředí účetního systému. Ke zpracování daňových dokladů nás využívají i velké firmy, např. Třinecké železárny, Peugeot, Citroen, Global Asistence… ale i menší podniky a účetní kanceláře.
Foto: MEMOS Software