Existuje už přes 210 let, už více než 130 let vyrábí automobily. Jeho sortiment sice tvoří produkty představující pro lidskou společnost ekologickou zátěž, ale na druhou stranu se tato firma se už celá desetiletí usilovně snaží o snížení dopadu vlivu automobilismu na životní prostředí, a to ve všech možných oblastech, např. masivním sponzoringem ekologických organizací, výsadbou statisíců stromů v Amazonii, atd.
Už před více než 20 lety tato značka uvedla na trh filtr pevných částic, zcela zásadní prvek vedoucí ke snížení znečištění. Dnes nabízí každému motoristovi možnost pořídit si jakýkoli model v elektrifikované verzi a od roku 2030 bude prodávat v Evropě pouze zcela bezemisní vozy. A to je jen zlomek jejích ekologických snah. Touha udělat něco pro zlepšení životního prostředí se stala její posedlostí. Řeč je samozřejmě o francouzské automobilce Peugeot.
Naše redakce se zúčastnila tiskové konference k uvedení nového modelu Peugeot 408 na český trh a už jen místem konání akce Peugeot dokázal, že je své filozofii věrný za všech okolností. Prezentace se konala ve Voděrádkách u Prahy v divadelním areálu Homeof AV. A ne náhodou. Pro provozovatele tohoto místa je stejně jako pro Peugeot udržitelnost doslova posláním. Areál Homeof AV byl totiž postaven na černé skládce. Zaneřáděné smetiště překypovalo vším možným včetně nebezpečného odpadu. Noví majitelé se však nenechali odradit a vše uklidili, recyklovali, vdechli starým rozbitým věcem nový život. Při budování nového místa použili vyhozené materiály, zkrátka to, co by skončilo na šrotišti, zde našlo nový smysl.
I Peugeot přistupuje ke starým opotřebeným věcem s citem. Do svého výrobního procesu zavádí tak zvanou cirkulární ekonomiku. Ta zcela mění přístup k používaným materiálům a výsledným produktům. Základními principy je používání stále většího množství recyklovaných materiálů, repasování, opětovného použití a recyklace vozidel a dílů.
Příkladem inteligentní recyklace je speciální tkanina, kterou Peugeot ukázal v novém konceptu Peugeot Inception. Pro výrobu tohoto materiálu se vezmou zbytky 100% polyesterové tkaniny. Ty jsou tepelně slisovány ve vakuu, přičemž je do nich vstříknuto pojivo ve formě přírodní pryskyřice. Tato technologie vytváří extrémně tvrdý a odolný materiál, který může sloužit jako nosný nebo obkladový díl. Lze ho použít pro různé konstrukce, jako jsou dveře, a není třeba ho obkládat dalšími díly. Materiál vyrobený z nepotřebných zbytků tak představuje budoucnost automobilového průmyslu.
Metoda repasování se zase vztahuje k náhradním dílům. Repasované součástky si můžete koupit i dnes. Například repasovaný filtr pevných částic je mnohem levnější než nový, přitom je stejně účinný a mnohem méně zatíží životní prostředí. Všechny autorizované servisy Peugeot mají katalogy, které repasované díly zahrnují. Tyto udržitelné a cenově dostupné díly pak zákazníci mohou v servisech objednávat. Výběr je na vás. V současné době funguje prodej repasovaných dílů ve 155 zemích, včetně Česka, a nabízí přes pět milionů různých součástek.
Uvidíte-li na součástkách svého auta nápis SUSTAINera, můžete se pochválit za ekologický přístup. U těchto dílů si totiž můžete být jisti, že při jejich výrobě bylo použito až o 80 % méně surovin a až o 50 % méně energie než při výrobě rovnocenného dílu bez recyklovaného obsahu.
Další důležitou eko iniciativou Peugeotu je jeho snaha o prodloužení životnosti aut. Zatímco dnes je životnost vozu se spalovacím motorem přibližně 15 let, již brzy bude životnost vozu Peugeot s elektrickým pohonem 20 až 25 let. Toho chce Peugeot dosáhnout hlavně obnovou hlavních opotřebitelných částí vozu jako čalounění nebo obložení. Proceduru nazvanou Upgrade pak bude moci dealer provádět před každou změnou majitele, aby vůz vždy vypadal jako nový. Omlazovat se samozřejmě bude i software. To bude probíhat pravidelně a „Overthe Air“, tedy bez nutnosti navštívit koncesionáře. Vůz tak bude pořád působit mladě, jak tělesně, tak i z hlediska inteligence a moderních systémů.
Kam až ekologické snahy Peugeotu povedou? Cílovou metou jsou nulové emise uhlíku, neboli stav označovaný jako Carbon Net Zéro. Toho chce Peugeot dosáhnout už v roce 2038.