Oslovili jsme také několik osobností, které se objevily na stránkách časopisu INNOVATION v uplynulém roce, a zeptali jsme se i na jejich očekávání pro rok 2025 a co považují za největší výzvy pro firemní sektor.
Text: Jana Chuchvalcová
Foto: Archiv redakce, Shutterstock
Naše druhá otázky zněla, jaké největší překážky přinesl rok 2024 jak celému podnikatelskému segmentu, ta i jejich firmě – a co se dá naopak považovat za příznivé faktory. Nabízíme tak několik zajímavých pohledů z různých firemních oborů.
Zpět ke svobodného podnikání
Cyril Svozil, zakladatel holdingu Fenix Group, očekává, že v roce 2025 dojde i v Evropské unii k postupnému návratu svobodného podnikání kde se zákazník opět stane hegemonem určujícím směřování a chování trhu. Největší výzvou potom bude podle jeho názoru ve zdraví přežít éru odcházení nynějšího nekonkurenceschopného a byrokratického modelu EU!
„Za největší překážky letošního roku považuji pokračující regulaci a postupující prvky centrálního plánování, demontáž kapitalismu ideologií ESG a nahrazování trhu centrálním plánováním. Podzimní povodně nás potom přivedly k pokoře a k uvědomění, s jakými přírodními silami je konfrontováno úsilí lidí o místo pod sluncem! Na druhé straně se objevila celá řada pozitivních signálů, že současná podoba ekonomického i politického modelu EU je neúnosná a spěje ke konci,“ popisuje Cyril Svozil největší výzvy roku 2024.
Návrat tržeb k předcovidové úrovni a růst všech nákladů
A jak se na výhled na rok 2025 dívá Ivana Šachová, majitelka společnosti Silex?
„Naše firma se rozvíjela a rostla i v nejisté ekonomické situaci předchozích čtyř let a plynulý rozvoj plánujeme i na rok příští. Věříme, že tento rozvoj bude následován i růstem tržeb, pokud nenastanou nepředvídatelné okolnosti, které by změnily nákupní chování našich zákazníků,“ říká Ivana Šachová.
Za výzvu pro svoji firmu pak považuje ustát stále sílící konkurenci v online prostředí a do budoucna se přizpůsobit tomuto novému způsobu nakupování i s použitím nejmodernějších technologií. Jako nutnost vidí stále sledovat nákladovou stránku, protože jak víme z nedávné minulosti, změny přicházejí rychle a poměrně nečekaně.
A co se týká největších překážek roku 2024, Ivana Šachová je popisuje takto: „Pokud mohu mluvit za maloobchod, pak je to velmi pomalý návrat v tržbách k předcovidové úrovni a zvýšený podíl všech nákladů. Zdůraznila bych i obecně nedostatek kvalifikovaných uchazečů o práci a ne o zaměstnání. Za příznivé je možné považovat zklidnění situace v cenách energií.“
Příležitost zaměřit se na efektivitu a udržitelnost
Rok 2025 vnímá Marcela Lonková, CEO a Tax Advisor společnosti This One, jako příležitost zaměřit se na efektivitu a dlouhodobou udržitelnost. Příští rok bude podle jejího názoru pro mnoho firem klíčový, zejména s ohledem na nestabilní ekonomickou situaci. Digitalizace a automatizace budou hrát zásadní roli ve všech sektorech, včetně účetnictví. Tyto technologie nabízejí firmám nejen možnost snížit náklady, ale také zlepšit procesy a zvýšit konkurenceschopnost. Největší výzvou bude zvládnout přechod na moderní technologie a zároveň udržet stabilitu a vysokou kvalitu ve všech oblastech podnikání.
Rok 2024 přinesl podle Marcely Lonkové firmám mnoho výzev, včetně tlaku na modernizaci a zavádění nových technologií. Tyto změny často provázely obavy z jejich správné implementace a nejistota spojená s ekonomickou situací.
„Pro naši firmu byl letošní rok rokem růstu a inovací. Nasadili jsme hned několik nových technologií, rozšířili tým a zároveň se zaměřili na to, jak udržet prostor pro stabilizaci a zachovat kvalitu práce i přes zásadní změny. Přes tyto překážky jsme dosáhli skvělých výsledků, což potvrzuje, že individuální péče o kolegy i klienty se vždy vyplatí,“ dodává Marcela Lonková.
Automobilový trh bude spíše stagnovat
Jaká jsou očekávání pro rok 2025 na automobilovém trhu a co považuje Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR, za největší výzvy pro firemní sektor? „Z hlediska automobilového sektoru se zřejmě nedá v příštím roce moc počítat s růstem. Brzdících faktorů je zde hned několik. Největší dopad budou mít zřejmě nové emisní normy. Dále vstoupí v platnost povinnost velkých firem zveřejňovat své uhlíkové stopy, což pravděpodobně ovlivní plánování a skladbu fleetových parků,“ komentuje výhled na příští rok Marco Venturini. Z hlediska cenové hladiny automobilů pak očekává rostoucí trend u konvenčních vozů, a to jak u nových, tak i ojetých, a naopak klesající trend u elektromobilů.
„Automobilový trh bude podle našich předpovědí spíše stagnovat, segment elektromobilů pak mírně poroste. Velkou výzvou pro značku Peugeot bude udržet si v tomto komplikovaném kontextu silnou pozici. Naštěstí máme konkurenční výhodu v podobě široké a kompletně obnovené modelové řady, a to od nejmenších modelů 208 a 2008, přes velká SUV 3008 a 5008 až po novou řadu lehkých užitkových vozů. Kromě bohaté produktové nabídky poskytujeme i široké spektrum pohonů – plně elektrický, plug-in hybrid, hybrid a samozřejmě i klasické benzínové a dieselové motory. Klient tak má svobodu volby,“ doplňuje Marco Venturini.
Myslí si také, že obecně bude firemní sektor v České republice čelit nejisté ekonomické situaci, kterou ovlivní vývoj v dalších evropských státech, zejména pak v Německu a ve Francii.
Plošné zdražování, inflace a růst cen energií a pohonných hmot
V roce 2024 čelily firmy i celá společnost plošnému zdražování, inflaci a navýšení cen energií a pohonných hmot. V automobilovém sektoru sice začátek roku vypadal díky vysokému počtu registrovaných vozů slibně, a to zejména z hlediska trhu lehkých užitkových vozů, následně ale došlo ke zvratu.
„O několik měsíců později se pak naplno projevila nechuť firem investovat a trh užitkových vozů se začal propadat. Zejména v posledních měsících zaznamenává tento trh více než třetinové meziroční poklesy. Přestože se v průběhu letošního roku jednotlivé faktory zlepšily, ať už se jedná o inflaci, úrokovou sazbu či ceny energií, firmy zůstávají v investování spíše opatrné. Negativní trend zřejmě vydrží až do konce roku,“ popisuje letošní výzvy Marco Venturini.
Za příznivý faktor se v automobilovém průmyslu určitě dá považovat stabilizace situace z pohledu výrobních kapacit a také ze strany dodavatelů. Čipová krize pominula, stejně tak i problémy spojené s logistikou vozů. „Konečně jsme tak měli opět skladové zásoby a podařilo se nám vrátit dodací lhůty na úroveň přijatelnou pro klienty. Díky tomu jsme za letošní rok meziročně navýšili naše prodeje o takřka desetinu,“ uzavírá Marco Venturini.
Firmy nevyužívají potenciál, který nabízí digitalizace v čele s AI
„Klíčové výzvy z roku 2024 budou přetrvávat a nabývat na intenzitě i v roce 2025,“ tvrdí Jiří Jemelka, zakladatel JPF Czech, a dodává: „V JPF Czech se specializujeme na executive interim management a vidíme, že řada malých a středních firem bude čelit sílícímu tlaku. Na trh e-commerce vstupují noví hráči jako Temu, v důsledku čehož zanikají menší tuzemské e-shopy, což dopadá i na výrobce.“
Výzvou je pak podle jeho mínění transformace automotive a pro tuzemské podniky, těsně svázané s německým průmyslem a automobilovou výrobou, nebude příští rok lehký vzhledem k situaci koncernu Volkswagen.
Velkým problémem je také trh práce – zaměstnavatelé, kteří neinvestují do firemní kultury a nenabízejí smysluplnou práci, budou vystaveni prohlubujícím se obtížím s obsazením klíčových pozic. Přitom přilákání mladých talentů je pro rozvoj v segmentu SME nezbytný. A v neposlední řadě se podle Jiřího Jemelky ukazuje, že domácí podniky stále dostatečně nevyužívají potenciál, který nabízí digitalizace v čele s AI. Přitom nástroje jako Chat GPT výrazně dokážou zlepšit efektivitu procesů, plánování i obchodní výsledky.
„Všechny tyto výzvy jsou ale z našeho pohledu řešitelné a s klienty na nich běžně pracujeme. Jde jen o míru adaptace, připravenost a rychlost rozhodování. Očekáváme, že se v důsledku těchto turbulencí na JPF Czech bude obracet čím dál více zákazníků z výrobních firem i online byznysu. Jsme připraveni jim pomoci při restrukturalizaci, hledání talentů i posílení strategického řízení. I tyto ‚těžké časy‘ se mohou při správném řízení proměnit ve velkorysé příležitosti, možnosti růstu a vyústit ve vyšší odolnost vůči budoucím výzvám,“ uvádí Jiří Jemelka.
Dynamický růst je třeba uřídit
„V roce 2024 JPF Czech stejně jako posledních několik let dynamicky rostla, je to pro nás důvod k radosti, ale je to zároveň i jedna z překážek. Samozřejmě nás těší, že směřujeme k naplnění naší vize, aby měli majitelé malých a středních firem svého výkonného ředitele alespoň ve 40 % všech případů. Ale i růst musíte uřídit. Vyšší objem projektů a spravovaných firem na nás klade větší organizační nároky. Rozšiřujeme okruh našich interim manažerů, zaměřili jsme se na ještě preciznější plánování a sladění kapacit,“ doplňuje Jiří Jemelka.