TotalService

Martin Míšenský: Klienti se chtějí odlišit a my jim s tím pomáháme

Pro úspěch v našem oboru polygrafie je klíčové znát nejen technologie tisku a materiály, ale i představy klienta. Zároveň musíme být připraveni mu poradit a často ho i nasměrovat, aby výsledek byl co možná nejlepší, prozrazuje Martin Míšenský, zakladatel a majitel fullservisové reklamní agentury s vlastními tiskovými stroji MM Print.

Jaká byla Vaše cesta k polygrafii? Proč jste se rozhodl právě pro tento obor, čím Vás fascinoval?
Je to jednoduché. Můj otec dělal v oboru polygrafie celý život, takže když jsem se ve 14 letech rozhodoval, čemu se budu věnovat, řekl mi, že se můžu věnovat polygrafii. Neměl jsem nic proti, protože i mně se tenhle obor zdál zajímavý. Už v té době mě totiž otec směroval, předával mi své zkušenosti a bral do různých provozů v tiskárnách. Věděl jsem tedy o co jde. Rozhodl jsem se jít na Střední polygrafickou školu do Brna. Během studia jsem zjistil, že mě tento obor opravdu baví. Po absolvování střední školy jsem nastoupil na Vysokou školu polygrafie v Pardubicích. Na poslední dva roky, tedy na 4. a 5. ročník, jsem přestoupil na studium podnikové ekonomie a managementu. Důvod byl ten, že na vysoké škole polygrafické je studium v těchto dvou ročnících zaměřeno více na výzkum, což mě nelákalo. Navíc spojení odborného vzdělání s tím ekonomickým mi dávalo smysl.

Kdy přišlo rozhodnutí založit firmu?

Po vysoké škole jsem dostal nabídku pracovat pro jednu velkou polygrafickou firmu, kde jsem následně působil celý jeden rok. V roce 2008 mě oslovila společnost Heidelberg, což je nejlepší firma na výrobu ofsetových tiskových strojů na světe, která si své budoucí kolegy vybírá a sama oslovuje. Já jsem tuto nabídku přijal a během dvouměsíčního školení v Německu jsem poznal tiskové a dokončující stroje „do posledního šroubku“.  Poslední den zkušební doby, kdy všude strašila ekonomická krize, přistoupila firma k šetření. Výsledkem toho bylo to, že se se mnou rozloučili. Stejný osud potkal ještě dalších 30 lidí, nakonec se tak z firmy o 70 lidech stala během půl roku firma s 40 zaměstnanci. Začal jsem tedy hledat práci, která by mě bavila a vyhrála Praha, kde jsem dělal pro jednu z největších digitálních tiskáren. V ní jsem pronikl do problematiky oboru digitálního tisku a venkovní reklamy. Ve chvíli, kdy jsem přišel na to, že i díky absolvovaným školám, nabytým zkušenostem, kdy jsem se v oblasti digitálního i ofsetového tisku naučil již víc než dost, mě zaměstnanecký poměr brzdí, rozhodl jsem se založit vlastní firmu. Dospěl jsem totiž k názoru, že vlastní firma mi umožní lépe vyhovět požadavkům zákazníků.

MM Print, to však není jen polygrafie a tisk. Vaše společnost nabízí i další služby z oblasti tisku, marketingu, signmakingu, apod…

Je to pravda. MM Print vznikl jako agentura, kdy vyřešíme vesměs jakýkoli požadavek v rámci marketingu, propagace, tiskovin a celkového zviditelnění firmy.

Je toto podle Vás klíčové, aby firma jako je ta vaše v dnešní době uspěla?

Klíčové určitě je obor velmi dobře znát a vědět, jakým směrem chce klient jít, a zároveň mu umět poradit a někdy ho i nasměrovat. De facto, vytisknout leták umí každý, ale vysvětlit klientovi, že i s malou změnou technologie tisku a materiálů, můžeme docílit „úžasných“ výsledků, je někdy „nadlidský výkon.“

Pravdou je, že většina marketingových oddělení dnes mnohdy jen slepě nakupuje na základě zadání vedení firem a ceny a neřeší, zda je to opravdu to, co potřebují. My jim představíme možnosti, co je možné v daných cenových relacích udělat a jakým způsobem propagovat firmu tak, aby to mělo „smysl“ a zacílilo to přesně dle potřeb klienta.

Je v dnešní době online komunikace, tisk letáků apod. něco, co má budoucnost?

Tištěná propagace, včetně například tištěných katalogů, brožur, má určitě smysl. Lidi jsou v současné době unavení z počítačů, u kterých sedí celý den, a rádi, bavíme-li se o generaci 30+, si večer sednou a něco prolistují. Faktem je, že online propagace produktů nefunguje tak, jak se očekávalo ve spoustě oborů. Investice do ní jsou vysoké a jejich návratnost není jistá. Efektivním řešením je tak propojení obou kanálů – offline propagace s tou online. Abych uvedl příklad: v momentě, kdy pořádáte akci, na kterou chcete zdarma pozvat i neznámé lidi například z vaší čtvrti, je fajn zaslat jim tištěnou zajímavou pozvánku do schránky. Dobré je ale propojit ji i s online propagací, například na sociálních sítích. Lidi tak totiž online upozorníte, že to, co našli ve svých schránkách, je něco, čemu stojí za to věnovat pozornost.

Jaká v současné době panuje situace na trhu? Firmy šetří, náklady na materiály a provoz rostou, jak se s tímto vypořádáváte?

Výhodou současné situace je fakt, že dopadá na všechny stejně. Dřív, když chtěla firma usilovat o dotace, nebylo podnikatelské prostředí zcela rovné – jedna firma žádat mohla, jiná ne. Tahle doba nahrává těm, co jsou připravení, vedou podnikání úsporným a šetrným způsobem dopředu, ale pořád rostou, inovují, nestagnují. Jsem toho názoru, že aktuální situace trh trochu „vyčistí“ a zároveň posílí firmy s vizí a plánem, které fungují efektivně a dlouhodobě.

Jak velkou roli hrají ve vašem byznysu inovace?
Naším hlavním byznysem je digitální tisk, kde jdou technologie neuvěřitelným tempem dopředu a klient bude stále vyžadovat kvalitu a něco navíc. Teď nemluvím jen o službách, ale přímo o produktech – například, že mu na jeho katalog dáme parciální UV lak, nebo drip off lakovaní, ražbu, semišovou laminaci atd… Zároveň to klienti vyžadují, protože se chtějí odlišit od ostatních na trhu. V rámci těchto inovací je třeba sledovat trh, pozorovat, co se kde objeví, popřípadě, v momentě, kdy do nových technologií nechci jako tiskař sám investovat, najít si kvalitní a spolehlivé dodavatele, kteří se na danou činnost specializují. Naším úkolem pak je vysvětlit a odprezentovat klientům, že změnou technologie a materiálů se sice může trochu zvednout cena za tyto služby, ale jim se to vyplatí.

My jsme například v rámci polygrafie hledali novou cestu a pořídili jsme stroj na papírové tašky, který v Česku ještě není. Byla to taková malá díra na trhu. Pořídili jsme tedy stroj, který zpracovává potištěný arch papíru a na jeho konci vypadne hotová taška s uchem. Tyhle tašky umíme opatřit parciálním lakem, ražbou, laminací, lze je vyrobit i z ekologického papíru, a hlavně potisknout ofsetovým tiskem. To je druhá cesta, kterou jsme se rozhodli vydat a tím rozšířit naše produktové portfolio.

Jaké jsou aktuální nejžhavější trendy ve vašem byznysu? Je to například v materiálech?

Materiály včetně papíru mají všichni vesměs stejné. Kreativní papíry jsou už v dnešní době tak drahé, že se klienti rozmýšlí, zda stojí za to do nich investovat. To, co jsme například pojali jako inovaci, jsou prezentační stojany (známe jako Roll up) s parciálním UV lakem, který vytáhne do popředí to, co potřebujete.  Trendem je pak i již zmiňované semišové lamino, například na vizitkách. Jsou to relativně jednoduché a celkem levné možnosti zušlechtění tiskoviny, díky nimž můžeme propagaci klientů posunout zase o kousek dál. Druhá věc, kterou klienti v dnešní době řeší, jsou dodací lhůty. Zkrátka to, zda jejich zakázku stihneme vyřídit v termínu, který potřebují. Tím, jak je doba nejistá, čekají všichni do poslední chvíle, co bude a pak nás uhání. Už několikrát jsem řešil „záchranu“ některých klientů a možná se dá říct, že jsme tím známí. Řada klientů se k nám totiž dostala na základě doporučení, kdy jim bylo řečeno, že jestli už neví, na koho se obrátit, ať zavolají nám, že jistě něco vymyslíme a zvládneme to – a zvládli. My si stojíme za tím, že co slíbíme, splníme.

Jak „trendy“ je eko přístup ze strany zákazníků?

Upřímně, všichni klienti chtějí být eko, ale většina z nich, kromě velký firem, si to nechce zaplatit. Umíme to, ale například tisk na ekopapír, recyklovaný papír nebo ekosamolepky je cca o 20% dražší, což je pro řadu klientů hodně. My samozřejmě máme tonery, které splňují veškerá „zelená razítka“, výrobci papíru dodávají papír s FSC certifikáty. Ale otázkou je vždy jak moc klient chce být „EKO“ a je za to ochoten zaplatit. Konečné rozhodnutí je vždy na klientovi, my mu jen ukážeme cesty, jakými lze jít, aby se správně rozhodl …

Jsou vaši zákazníci „vzdělaní“, vědí, co mají chtít, nebo opravdu potřebují často poradenství, aby využili to, co pro ně bude nejlepší?

Naše klientela je velmi široká. Od těch, co potřebují 100 vizitek, až po miliony kusů. V určitých věcech mají všichni nějakou představu, ale ptají se, zda je to technologicky možné, nebo zda bychom jim doporučili nějaké řešení. Je to tak půl na půl. Někdy přesně ví, jindy přijdou s tím, že to potřebují vymyslet.

Kde vidíte společnost MM Print za nějakých cca 10 let?            

MM Print za 10 let? Pořád chci nechat firmu jako menší s proaktivním přístupem a širokými znalostmi oboru a mít maximálně 15 zaměstnanců/odborníků. Abychom se specializovali ještě více na zušlechťování tiskovin a na retail, kde lze využít spoustu specifických výrobních zařízení od 3D písmen, 3D tisku, UV tisku, sítotisk a další, ale i na poradenství, díky němuž pomáháme našim klientům odlišit se a vytvářet jejich image. To, co vidím do budoucna jako výzvu, je posílení obchodního oddělení o další zaměstnance s vysokou znalostí oboru. Faktem je, že vyrobit se dá dnes téměř všechno a všude, ale obchod je klíčový v tom, aby klienti nemuseli čekat na to, až na jejich poptávku někdo smysluplně zareaguje.