S Jiřím Zeiglerem, ředitelem společnosti EDUroute, která je provozovatelem portálů VysokéŠkoly.cz, CzechUniversities.com a VysokéŠkoly.sk, jsme si povídali o tom, jak jeho weby pomáhají studentům co nejlépe vybrat školu pro další studium. Řeč byla také o významném růstu návštěvnosti těchto webů, které jsou jednoznačných lídrem ve svém segmentu, dalších plánech a chystané expanzi do Německa.
Jiří Ziegler není původním zakladatelem těchto portálů, ale podílel se na vzniku toho prvního s názvem VysokéŠkoly.cz ještě jako zaměstnanec společnosti LMC (dnes Alma Career Czechia), pod níž spadají portály jako Jobs.cz, Atmoskop, Seduo či Práce za rohem, v roce 2011. Portál poté v roce 2017 převzal a začal sám rozvíjet. Postupně přidal i VysokéŠkoly.sk a CzechUniversities.com.
Portálům se daří a jsou dnes dnes lídrem tohoto specifického trhu, z pohledu návštěvnosti je jejich tržní podíl přes 75 %. V roce 2023 činila návštěvnost VysokéŠkoly.cz více než 4,2 milionu a zvýšila se zhruba o 28 % – během posledních šesti let činí tento nárůst neuvěřitelných 400 %. Návštěvnost CzechUniversities.com loni rostla o 20 % na 750 tisíc a u portálu VysokéŠkoly.sk činil růst 68 % a šlo o 1,5 milionu návštěv.
Vaše weby pomáhají studentům při výběru té nejvhodnější vysoké školy – s čím pomáháte vysokým školám?
Jsem přesvědčen o tom, že výběr vysoké školy by neměl být ničím jiným, než výběrem budoucí kariéry. Proto portál VysokéŠkoly.cz nabízí pomoc českým středoškolákům s výběrem vysoké školy tady v Česku, portál VysokéŠkoly.sk funguje podobně na Slovensku a stránka CzechUniversities.com je určená zahraničním studentům, kteří chtějí studovat na českých vysokých školách. Nevyužíváme žádné dotace, přitom ročně pomůžeme desetitisícům studentů správně vybrat školu. To vlastně bereme jako své poslání, studenti mají vše zdarma.
A pak je tu byznysová rovina, protože musíme z něčeho zaplatit další vývoj, takže jsme strategickými partnery univerzit pro jejich marketing a nábor studentů. Poskytujeme jim kromě umístění na našem portálu i poradenství a konzultační služby, radíme jim, jak se prezentovat, na co se zaměřovat a podobně. Vlastně jim poskytujeme jakési puzzle, aby rychle a efektivně nabrali studenty.
A s čím vším umíte pomoci středoškolákům při výběru správné vysoké školy?
Pro ně máme online test s názvem Kam na VŠ, říkáme mu „Na co se hodím“. Jde o základní psychologický test, který dokáže studentům během několika minut prozradit jejich základní typologii – zda zamířit na humanitní, nebo technický obor, a který bude ten nejvhodnější.
Mohou si u nás vyzkoušet SCIO testy, najdou na webu kompletní přehled vysokých škol včetně všech jejich programů, termíny přijímaček, přihlášky na VŠ, brigády při studiu – prostě na jednom místě vše, co je třeba pro úspěšnou cestu k vysokoškolskému studiu.
A co portál CzechUniversities.com, ten nabízí služby těm, kteří chtějí studovat tady v Česku. Na jaké země se zaměřujete?
Co se týká tohoto portálu, v loňském roce jsme se zaměřili především na kvalitu a zohledňujeme i politiku daných zemí. V Česku by chtělo studovat mnoho cizinců, ale mnohdy nezískají vízum.
K našim cílovým prioritám patří okolo 30 zemí celého světa, především to je pochopitelně celá Evropská unie. A pak cílíme i podle oborů – například medicínu u nás studuje hodně Řeků, techniku studenti z Íránu – nebo podle toho, zda jde o samoplátce, nebo ne. Zajímavá je z tohoto pohledu třeba Indie. Překvapivě u nás studuje zhruba 1800 mladých Indů, z toho je 60 % samoplátců. To má samozřejmě i ekonomické přínosy.
Kromě toho všeho pořádáte i online veletrh, který se poprvé uskutečnil během covidu…
Nám covid vlastně pomohl, protože jsme už online byli, takže jsme nemuseli nic nového řešit. Také se nám v té době opravdu hodně navýšila návštěvnost, která ale pak už naštěstí nespadla. A v té době nám přišlo logické i společensky odpovědné uspořádat veletrh pro studenty a školy online, který se setkal s pozitivní reakcí, takže letošním akademickém roce se již konal čtvrtý ročník – koneckonců žijeme v 21. století.
Pro nás bylo náročnější spíš období poté, kdy nejen na školy dopadla energetická krize a ekonomická nejistota. Musely začít šetřit, ale na nás naštěstí ne – jen bylo třeba více obhajovat naše služby.
A jak vidíte letošní rok, co vše plánujete, prozradíte nám nějaké novinky?
Situace se trochu stabilizovala, takže se zdá, že rok 2024 dobrý – jsem optimista. Největší novinkou je naše plánovaná expanze na německý trh. Rádi bychom tam replikovali náš model jako tady v Česku. Je to velký trh, mají mnohem více univerzit, vidím tam docela velký potenciál. Jsme už v dost pokročilé vývojové fázi, takže by se to letos mohlo podařit.
Prvních pár let tam budeme mít portál jen pro studenty – a postupně, až budeme mít dostatečnou návštěvnost, se zaměříme i byznysovou stránku. Nechceme mít jen pěkný prázdný obal, jde nám o dlouhodobou a smysluplnou spolupráci.
A co vaše dlouhodobé plány, na co se zaměříte kromě zmíněné expanze?
Plánů je plný šuplík, přemýšlíme třeba o propojení vysokých škol se zaměstnavateli, aby měli studenti lepší představu o svém budoucím uplatnění. Součástí by mohly být i platové mapy. Nebo bychom mohli nabízet nějaké sofistikované hodnocení vysokých škol – abychom se stali takovou „Heurékou“ pro univerzity.
Co považujete při vaší různorodé práci za největší manažerskou výzvu? Jak vše z pohledu managementu zvládáte?
Občas si připadám jako Ferda Mravenec… Nejnáročnější je fakt, že se pohybujeme na malém trhu. V Česku je jen do 80 vysokých škol včetně těch soukromých. A pokud chceme byznysově růst, musíme neustále vymýšlet nové věci a trhy. Navíc jsme relativně malý tým necelých 10 lidí, ale na druhou stranu jsme velmi flexibilní.
Mám pravidlo 70:30 – chci, aby lidé ze 70 % dělali svoji práci, ale zbytek věnovali jiným věcem, které je baví. Tím jim dávám příležitost si práci zpestřit, víc je to baví, ale zároveň to bývá velmi přínosné i pro firmu.
Radost nejenom mně dělá i rostoucí návštěvnost nebo fakt, že pomáháme studenty dobře nasměrovat. Ročně si u nás test udělá třeba 80 tisíc lidí. Ne vše musí být o penězích. Mám pravidlo 3F – chceme být féroví, „friendly“ a flexibilní jak ke studentům, tak vůči školám.