Jak inovace poznamenávají váš šálek kávy

Technologie ovlivňují i odvětví, která nejsou obvykle spojována s technologickými inovacemi. Některé segmenty v indexu Nasdaq-100, který zahrnuje 100 největších nefinančních společností na burze Nasdaq a zahrnuje celou škálu sektorů od průmyslu a technologií až po maloobchod, nás tak mohou překvapit. Přinášíme zajímavé příklady toho, jak i netechnologické společnosti využívají v rámci svých strategií nejmodernější technologie v oblasti elektronického obchodu, dat a umělé inteligence.

Text: Jana Chuchvalcová

Foto: Shutterstock

Technologie dnes ovlivňují téměř vše. A to včetně toho, co mnozí považují za „pohon“, který stimuluje velkou část světové produktivity. Řeč je samozřejmě o kávě, nápoji, který si vychutnáváme v domácnostech, na pracovištích i v restauracích. A jak inovace změnily způsob, jakým vybrané společnosti tento nápoj vyrábějí, prodávají a distribuují?

Na následujících řádcích najdete příklady, které ilustrují, jak i netechnologické společnosti v indexu Nasdaq-100 využívají v rámci svých strategií růstu a rozvoje nejmodernější technologie v oblasti elektronického obchodu, dat a umělé inteligence.

Větší integrace mezi fyzickými a virtuálními interakcemi při nákupech totiž umožňuje nový rozměr zákaznického zážitku, a to díky větší personalizaci a flexibilním možnostem plateb, což mohou právě technologie nabídnout. Využití analýzy dat prostřednictvím technologií může firmám pomoci vytvořit lepší efektivitu obchodních operací, jako je řízení dodavatelského řetězce a vývoj produktů.

Shutterstock 2447332345

Podpora osobního přístupu, loajality a produktových inovací

Společnost Starbucks je globální pražírna, prodejce i maloobchodní prodejce speciální kávy. Značně investovala do digitálních možností, aby zlepšila a posílila svůj kontakt se zákazníky prostřednictvím personalizovaných zážitků a nabídek. To jim pomáhá získávat cenné poznatky pro další vylepšení zákaznické zkušenosti. Zde je několik způsobů, jak Starbucks využívá technologie ke zlepšení svého podnikání.

  • Osobnější přístup a efektivita

Smyslem tohoto kroku je využít technologie ke zlepšení zákaznické zkušenosti a zároveň pomoci baristům pracovat efektivněji. Optimalizace zahrnuje:

– vyhrazené fronty pro vyzvednutí objednávek přes mobil,

– osobnější zážitek při „drive-thru“ objednávání – systém rozpozná zákazníky Starbucks Rewards a doporučí jim nabídku na základě historie jejich objednávek, vylepšené časové algoritmy umožní přesnější stanovení čekací doby u mobilních objednávek,

– možnosti platby, které nevyžadují kreditní kartu ani aplikaci Starbucks2.

  • Využití nejmodernějších technologií místo věrnostních karet

Na konci roku 2022 zahájila firma beta testování rozšíření svého věrnostního programu, který je postaven na technologii blockchain (kód, který pohání kryptoměny). Program umožňuje členům získávat NFT s kávovou tematikou (NFT – unikátní digitální aktiva vytvořená pomocí technologie blockchain), které se promítají do reálných zážitků.

  • Vytváření speciálních produktů

Kávy připravované za studena (cold brew) a další úpravy si v posledních letech získávají mezi konzumenty kávy stále větší oblibu. Jde však o poměrně pracný proces, který trvá až 20 hodin. Společnost Starbucks proto vyvinula technologii Cold Pressed, která díky speciální technice nyní dokáže vyrobit cold brew na požádání během pouhých několika sekund.

Chytřejší a udržitelnější šálek kávy

Společnost Keurig Dr Pepper Inc. je výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů s portfoliem výrobků zahrnujících kávu, sycené nealkoholické nápoje, hotové čaje, vodu, džusy, džusové nápoje a míchané nápoje. Společnost Keurig je pravděpodobně nejznámější pro svůj speciální systém jednorázové přípravy kávy. Méně viditelný je však software, konektivita a data, které řídí tento provoz.

  • Aplikace pro chytré spotřebiče

Technologické řešení společnosti Keurig je založeno na cloudové platformě. Chytré kávovary této firmy umožňují uživatelům spustit ho z mobilní aplikace nebo domácího asistenčního zařízení, jako jsou Alexa nebo Google Home. Technologie BrewID™ společnosti Keurig umožňuje zákazníkům aktivovat a přizpůsobit přípravu kávy pro širokou škálu kapslí K-Cup® na základě optimálního nastavení spaření doporučeného pražírnou.

Tyto chytré spotřebiče nejenom zlepšují zážitek zákazníků, ale jsou přínosem i pro samotnou společnost. Vytvořením platformy, jejímž prostřednictvím jsou informace neustále sdílené, umožňují neustálé vylepšování nastavení tlaku páry a kávovarů. Umožňují tak efektivnější rozhodování při vývoji produktů.

  • Personalizovaná správa zásob a doporučení

Systém SMART Auto-Delivery společnosti Keurig využívá BrewID ke sledování využití kapslí a automatickému doobjednávání zásob, aby zákazníci měli po ruce správný počet kapslí. Mohou také využívat aplikaci Keurig pro návrhy nových druhů kávy, které by mohli vyzkoušet, a také využívat knihovnu receptů na kávové nápoje.

  • Zaměření na ekologické iniciativy

Udržitelnost je pro firmu klíčovým tématem. Keurig Dr. Pepper se stala prvním partnerem společnosti, která využívá umělou inteligenci a robotiku k zajišťování komodit, jež jsou recyklovány jako suroviny pro globální dodavatelský řetězec. Přeměna kávových kapslí společnosti Keurig Dr. Pepper na polypropylen, což je vyhledávaný plast pro recyklaci, umožnila firmám spolupracovat na vytvoření systémů pro správnou identifikaci a třídění kapslí K-Cup v recyklačních zařízeních.

Spolupráce poháněná inovacemi

Společnost PepsiCo je největší potravinářskou a nápojovou společností v Severní Americe a jednou z deseti největších společností v Nasdaq-100. Cílem spolupráce firmy PepsiCo a maloobchodního prodejce kávy Starbucks je spojení odborných znalostí Starbucks v oblasti kávy s odbornými znalostmi PepsiCo v oblasti výroby a prodeje nápojů pro maloobchodní zákazníky po celém světě.

Klíčem k know-how PepsiCo v oblasti výroby, marketingu, provozu, distribuce a služeb je užití umělé inteligence, analýza dat a technologií cloud computingu v celém podniku. Společnost využívá inovace k analýze dat, investicím do nejmodernějších startupů a 3D tisku s cílem dosáhnout vyšší efektivity. Toto úsilí se vztahuje i na její další spolupráci se Starbucks.

  • Partnerství inovátorů

Prostřednictvím společného podniku Starbucks a PepsiCo vyrábějí a zajišťují marketing, prodej, řízení dodavatelského řetězce a provoz lahvových a plechovkových nápojů Starbucks. Obě firmy provádějí tyto operace prostřednictvím samostatné společnosti North American Coffee Partnership (NACP), která využívá inovační zdroje obou z nich.

Fakt, že se firmy zavázaly k vývoji nových výrobků, umožnilo NACP vytvoření nových hotových nápojů, mezi něž patří džusový energetický nápoj s kofeinem přímo z kávových zrn, nápoje na rostlinné bázi, jako je Frappuccino s ovesným mlékem, a nové výrobky, jako jsou nápoje v krabicích s pístem, které lze čepovat pomocí speciálního kohoutku.

Budoucnost

Jak je vidět, technologické inovace lze využít v podnicích mimo tradiční technologický sektor a také z nich jednoznačně těžit. Zkušenosti také potvrzují některé obecné poznatky o zásadní roli technologií v celé spotřebitelské a maloobchodní sféře.

– Například kombinování tradičních způsobů nakupování s virtuálním světem a větší personalizací, řízené pomocí analýzy dat, vytváří lepší zákaznické zkušenosti. Přizpůsobitelné a flexibilní platební možnosti jsou další výhodou pro zákazníky, kterou usnadňuje technologický pokrok.

– Pro společnosti mohou datové aplikace také shromažďovat cenné informace o chování a preferencích zákazníků, které lze následně využít k vytváření personalizovaných produktů a služeb. V průběhu pandemie se rovněž zvýšil význam lepšího řízení dodavatelského řetězce. Tehdy vyvinuté aplikace hrají i nadále zásadní roli, protože umožňují společnostem efektivněji provozovat dodavatelské linky, řídit zásoby, náklady a pracovní sílu.

Do budoucna budou právě technologie i nadále ovlivňovat způsob, jakým společnosti zajišťují inovace a fungují ve všech odvětvích.