TotalService

Hoteliérství je jedna z nejkrásnějších investic

Už dlouhé roky je jeho druhým domovem prostředí hotelu, ovšem v posledních třech letech musel čelit největší výzvě svého pracovního života. Petr Nešpůrek, ředitel pražského hotelového komplexu NH Hotels, zvládl krizi cestovního ruchu se ctí. Přes obrovské problémy říká, že hoteliérství má světlou budoucnost. Protože lidi budou cestovat vždycky.

Patříte do rozsáhlé skupiny NH Hotels Group, kde všude hotel NH najdeme?

Přesně řečeno, NH hotel je součástí mezinárodní skupiny Minor Hotels Group. Tyto hotely můžete navštívit kromě Antarktidy na všech kontinentech světa. Tedy v Austrálii, Severní Americe, Jižní Americe, Evropě, Asii a Africe. NH Hotels je jen jedna z mnoha značek, který tento mezinárodní řetězec se sídlem v thajském Bankoku má. Historie značky odstartovala v roce 1978, zakladatelem byl William E. Heinecke. Do tohoto mezinárodního řetězce patří Anantara, Avani, Elewana, Oaks, NH Hotels, NH Collection, Nhow, Tivoli Hotels and resorts.

Jsou tyto hotely postaveny v podobném duchu, nebo je každý originál?

Vzhledem k tomu, že každý má svůj marketingový název, tak je specializovaný na určité segmenty. NH Hotels je čistě korporátní značka, kdežto NH Collection je značka, která má punc luxusu. Nejluxusnější z našich značek je společnost Anantara, která patří mezi jedny z nejluxusnějších hotelových značek na světě. Od každé značky má daný jednotlivý host nějaké určité očekávání.

Drží centrála v Bankoku provoz hotelů ve své režii, nebo mají ředitelé a manažeři volnou ruku?

Samozřejmě určité standardy přichází z centrály. Nicméně nejsme fabrika, poskytujeme služby. Je tedy nutný individuální přístup každého jednotlivého hotelu. Snažíme se dělat to, co od nás budou zákazníci očekávat a potřebovat. Jako jeden z mála hotelů v rámci naší společnosti se specializujeme na fotbalové týmy. Před zápasem zde mají soustředění například hráči AC Sparta Praha či české fotbalové reprezentace. Ale měli jsme zde i cizí národní týmy, například z Německa, Portugalska. Vedle hotelu jsou k dispozici fotbalové hřiště a tenisové kurty, můžeme nabídnout nádherné wellness centrum, které sportovci využívají k regeneraci. Ne každý NH hotel potažmo NH Collection je takto vybavený. Jsme jeden z mála. Je tedy na jednotlivých ředitelích a manažerech, jak hotel uspořádají.

NH Prague City sídlí na Smíchově na úpatí kopce Mrázovka, na jeho vrcholu se tyčí sesterský hotel NH Collection Prague. Jejich propojení je takřka unikátem…

To bych podepsal, protože hotely jsou propojeny unikátní lanovkou. Jsme opravdu jeden z mála hotelů, který se může lanovkou pochlubit. Osobně jsem se s tímto řešením jinde ještě nesetkal. Výhodou pro naše zákazníky je pochopitelně jejich propojení, mohou si vybrat čtyřhvězdičkový hotel nebo čtyřhvězdičkový hotel Superior, což je něco mezi čtyřmi a pěti hvězdami. Jsme také jeden z mála hotelů, které mají wellness bazén přímo v hotelu a vypíchl bych také velikost našich pokojů, která je nadstandardní vůči ostatním hotelům v Praze. 28 metrů čtverečních bez koupelny. K tomu můžeme připočíst restauraci s toskánskou kuchyní s výhledem na Prahu, celkově nadstandardní gastronomii.

Dnes se to hezky poslouchá, ale v posledních letech jste si prošli turistickým peklem v podobě covidové pandemie a nekonečných lockdownů. Jak jste to vůbec přežili? Hotel na této úrovni nemůže zůstat ležet ladem, zavřít jako penzion se třemi pokoji. Musí zůstat v určitém režimu…

Kritická situace trvala více než dva roky, protože než se vše znovu nastartovalo, tak to stálo nějaký čas. Museli jsme to přežít, nic jiného nám nezbývalo. Společnost musí být natolik finančně silná, aby něco takového zvládla. Bylo nutné zoptimalizovat nákladyna nezbytné výdaje. Snažili jsme se z toho mála lidí na cestách ukousnout co největší kus. Podařilo se nám být i v některých měsících během covidu profitabilní. Měli jsme například zarezervovaný celý hotel NH Collection Prague při srazu národní fotbalové reprezentace na Euro 2020, které bylo nakonec přeloženo na rok 2021. Česká klientela byla jediná, která k nám v době covidu zavítala. Když se na chvíli uvolnilo, přijeli i Němci. Pak přišel zase lockdown. Plně jsme se z toho dostali až letos v dubnu. To byl první měsíc po covidu, který generoval čísla podobná roku 2019.

Podařilo se vám během tohoto těžkého období udržet zaměstnance, nebo se vám pracovní tým rozpadl?

Část zaměstnanců zůstala i během covidu, část pracovníků jsme skutečně ztratili. Těm jsme po pandemii prioritně místa nabídli. Někteří z nich se vrátili. Ostatní si našli novou práci a už u ní zůstali. Takže jsme sháněli nové zaměstnance. Ale v hoteliérství je neustálá fluktuace lidí, takže přijímání nových pracovních sil není nic neobvyklého. O práci je naštěstí zájem, mnohým práce v cestovním ruchu vyhovuje. Není jednotvárná, je hodně individuální, každý den je jiný.

Pandemie se patrně stala největší noční můrou hoteliérů…

Samozřejmě. Nikdo si nedovedl představit, že se celosvětově zastaví pohyb lidí. To nikdo neznal a rozhodně bychomto už nechtěli zažít.

Nakolik se vás dotkla válka mezi Ruskem a Ukrajinou? Ceny energií letěly strmě nahoru, ruským turistům se Česko uzavřelo.

Naštěstí jsme měli ceny energií zafixované na delší dobu dopředu. Topíme plynem, chladíme elektřinou. Samozřejmě jsme se zaměřili na efektivitu spotřeby. S tím jsme se vypořádali dobře. Pokud jde o cestovní ruch, hosty z Ruska jsme nikdy neměli. Naše hotely je zaměřeny na západní Evropu, hlavní trhy jsou Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie a USA. Že Rusové do Prahy nejezdí se nás nijak nedotklo. Faktem je, že otevření trhu po covidu bylo díky krizi na Ukrajině pomalejší. Směřovalo sem hodně uprchlíků a některé zahraniční cestovní kanceláře Prahu jako turistickou destinaci z nabídky stáhly, takže jsmeo některé potenciální klienty přišli. Co se týká Ukrajinců, ti u nás vždycky pracovali. Uprchlíkům jsme nabídli pracovní místa, procento zaměstnanců z Ukrajiny máme tedy o něco vyšší.

Ze které země k vám jezdí nejvíce hostů?

Na prvním místě jsou Němci, druhou pozici drží Češi. Myslím, že právě díky koronaviru si domácí klientela oblíbila Prahu. Začala objevovat kouzlo české metropole. Na rostoucích číslech se hodně odráží korporátní byznys, kongresová turistika. Během pandemie probíhala komunikace pouze na dálku. Nyní je o konference obrovský zájem, lidé se chtějí setkávat, bavit se mezi sebou, být v přímém kontaktu. A my jim dokážeme nabídnout komfort konferenčního hotelu. Pak k nám jezdí zmíněné fotbalové týmy a národní reprezentace. Celkově je to výborné, všechny segmenty jdou nahoru, jsme na opravdu vysokých číslech. Po pandemii jsou klienti mnohem náročnější. Z naší strany je třeba ke každému hostu přistupovat individuálně, více osobně. Dříve tu hosté často jen přespali, nyní si cestování daleko více užívají. Zůstávají déle, konzumují, baví se do pozdních hodin na baru. Jsme na to hrdí. Těší nás, že můžeme podporovat věhlas Prahy ve světě.

Současné vyspělé technologie určitě neminuly váš obor, mohlo by hoteliérství na vaší úrovni fungovat bez digitalizace?

Ne. Většina úkonů probíhá online, check in, check out. Měníme zámky na pokojích, už nedostanete kartičku, na pokoj půjdete s telefonem. To není věc budoucnosti, to už prožíváme. Pomocí telefonu si dnes na dálku na pokoji zapnete klimatizaci, roztáhnete rolety, zapnete televizi. To budeme u nás postupně aplikovat.

Kam nejraději jezdíte na dovolenou vy?

Vždy jezdím po hotelech NH, protože jich máme 550 na šesti kontinentech. V červenci jsem byl na dovolené v malebném italském městečku La Spezia. Tam to mám nejraději, jezdíme tam každý rok. Bez této destinace si léto vůbec nedovedu představit. Je tam nádherně. Hotel přímo u moře, každý den vyrážíme autem nebo vlakem na výlety. Vřele všem doporučuji.

Myslíte, že hoteliérství je dobrou investicí do budoucna?

Dělám hoteliérství celý život a nic jiného si nedovedu představit. Je to jedna z nejkrásnějších investic. Jste pan domácí a staráte se o hosty. Je hlavně na vás, ať už jste majitel nebo ředitel, s jakými pocity a zážitky budou odjíždět. Manažer má samozřejmě výhodu, že nemá v sázce své peníze, majitel ručí za všechno. Ale vždycky je to o tom člověku, který jde s hlavou na piedestal. Jistě, v hoteliérství se vždycky může něco stát a musí se s tím počítat. Ale za mě je to nejlepší investice, která může být. Do hotelu, do penzionu, do čehokoliv jiného spojeného s cestovním ruchem. Protože lidi budou cestovat vždycky.

—————

PETR NEŠPŮREK, MBA

Cluster General Manager NH Prague City a NH Collection Prague

Petr Nešpůrek byl jmenován do funkce generálního ředitele hotelu NH Prague City v říjnu2012. Od zahájení provozu NH Collection Prague zastává pozici Cluster General Manager obou hotelových budov.Pro hotelový řetězec NH Hotels začal pracovat roku 2010 jako generální ředitel hotelu NH Collection Olomouc Congress.Před nástupem do společnosti NH Hotels působil jako generální ředitel hotelu Prestige ve Znojmě, několika hotelůsítě OreaHotels a od roku 2008 vedl hotel Angelo sítě Vienna International v Plzni.Jeho první profesní zkušenosti z hotelnictví se datují do roku 1998, kdy byl v první vlně studentů, kteří se zúčastnili programu Erasmus v Česku. Strávil dva měsíce v italském Udine. V roce 2001 získal stipendium na studium hotelového managementu na prestižní Bond univerzitě v Austrálii. Díky zkušenostem, které nasbíral během tohoto studijního pobytu, i během dalších pobytů v zahraničí, se v roce 2004, ve svých 24 letech, stal nejmladším ředitelem hotelu v Česku. V počátcích kariéry, v roce 2005, rovněž obdržel ocenění Mladý manažer roku od Asociace hotelů a restaurací ČR a v roce 2018 se stal hoteliérem roku v kategorii řetězcových hotelů. Ve volném čase se nejraději věnuje rodině, svým třem dětem, sportu, hlavně maratónskému běhu a jízdě na kole.

NH HOTELS

Čtyřhvězdičkový hotel NH Prague City se nachází na Praze 5 na úpatí kopce Mrázovka, blízko obchodního centra Anděl a řady hlavních business parků. Historické centrum města je snadno dostupné tramvají, metrem nebo pěšky. NH Prague City nabízí 308 pokojů rozdělených do 4 kategorií, velká část jich disponuje balkónem nebo terasou. 11 konferenčních místností s moderním technickým vybavením s kapacitou až 500 osob poskytuje skvělé zázemí pro konference.Sousední budova hotelu NH Collection Prague, která se nachází na vrcholu kopce, je s hotelem NH Prague City propojená unikátní lanovkou. Hotel NH Collection Prague nabízí 136 pokojů rozdělených do tří kategorií, wellness centrum s bazénem, saunou a whirlpoolem. Prémiovou gastronomii nabídne Toskánská restaurace Il GiardinoToscano s venkovní terasou a výhledem na Prahu.

Text: Martin Březina, foto: NH Hotels