Odborníci varují před hrozbou podzimního obnovení koronavirové epidemie. Řadu zaměstnanců tak patrně čeká návrat k home-officům. Firmy mají tentokrát čas na přípravu co nejbezpečnějšího i nejpohodlnějšího vzdáleného přístupu k datům. Také proto pokračuje trend přechodu na moderní cloudová řešení.
Hlavní hygienička Pavla Svrčinová varovala, že se na podzim epidemie koronaviru vrátí na téměř tři čtvrtiny své loňské síly. V nejhorším případě by mohlo denně přibývat přes tisíc nakažených, odhadl Ústav zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS).
Pandemie urychluje přesun firemních dat do cloudů. Na veřejné cloudové služby letos koncoví uživatelé vynaloží celosvětově přibližně 332,3 miliardy dolarů, což je o téměř čtvrtinu více než loni. Obdobný meziroční nárůst se očekává i v roce 2022. Předpovídá to společnost Gartner, která se zabývá výzkumem a poradenstvím v oblasti IS/ICT technologií.
V Česku táhne „software jako služba“
Cloudům nahrává rostoucí nutnost ochrany citlivých dat zákazníků i zaměstnanců. „Poskytovatelé veřejných cloudových služeb zodpovídají za zabezpečení své infrastruktury. Hackeři se tak hůře dostanou k datům v cloudu než k těm v klasických úložištích. A vlastně nejen hackeři, ale třeba i bývalí zaměstnanci, kteří by mohli data zneužít,“ uvedl Adam Koudela ze společnosti XEVOS, specializující se na cloudová řešení.
Přechod na cloud motivuje i snaha snižovat náklady. Díky cloudovým službám ušetří podniky i státní organizace na nákupu hardwaru i softwaru. Také jim odpadne potřeba udržovat rozsáhlá IT oddělení. „V Česku je často využíváno cloudové řešení SaaS neboli software jako služba. V rámci něj jsou software a aplikace umístěné v cloudu a nemusí se kupovat pro každého zaměstnance. Ten si pak ve svém počítači nemusí nic instalovat a následně aktualizovat,“ vysvětlil Adam Koudela.
Cloud má výhodu i z hlediska uživatelské přívětivosti. „Umožňuje snadný non-stop přístup odkudkoli a to z počítačů, tabletů i mobilů. Alternativní vzdálené připojení přes VPN bývá navíc slabší, což zpomaluje práci. Když je pak na home-officu hodně zaměstnanců, mohou déle čekat i na pouhé otevírání složek,“ uzavřel Adam Koudela.