Také obalový průmysl prochází dynamickou „zelenou“ proměnou, protože se musí přizpůsobit novým regulacím a rostoucím požadavkům na udržitelnost. Tento sektor je klíčový pro mnohá průmyslová odvětví a nyní čelí zásadním změnám, které budou mít dlouhodobý dopad na jeho ekonomiku a strukturu.
Text: Jana Chuchvalcová
Foto: DS Smith, Shutterstock
Nové regulace, jež mají za cíl snížit množství odpadu a podpořit recyklaci, budou mít významný a dlouhodobý dopad na výrobu obalů u nás i ve zbytku Evropy. Evropská unie plánuje například do roku 2030 dosáhnout u plastových obalů 50% míry recyklace. Balíček opatření EU pro cirkulární ekonomiku navíc ukládá firmám povinnost označovat obaly informacemi o jejich recyklovatelnosti a usiluje o ukončení používání jednorázových plastových obalů do roku 2040.
Obalový průmysl se tak dostává pod značný tlak. „Přechod na cirkulární ekonomiku přináší významné výzvy, zejména pokud jde o redesign balení, aby splňovalo nové standardy recyklovatelnosti a zavedení udržitelnějších materiálů,“ komentuje marketingová specialistka Jenny Stanley, která pracuje s firmami z oboru obalového průmyslu.
Recyklát v nových obalech
V Česku začne brzy platit nový zákon o obalech, který přinese přísnější normy pro recyklovatelnost materiálů a rozšíření systému zálohování. Podle návrhu Ministerstva životního prostředí budou od roku 2030 muset výrobci zajistit, aby minimálně 30 % obsahu nově vyráběných plastových obalů bylo z recyklovaného materiálu.
To bude vyžadovat nejen změny v návrhu obalů, ale i investice do moderních recyklačních technologií. „Bude se klást stále větší důraz na design obalů, který usnadní jejich recyklaci. To zahrnuje tříditelné a recyklovatelné materiály, snadno oddělitelné komponenty a jasné označení pro spotřebitele, jak obaly správně třídit,“ popisuje Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba a organizátorka soutěže Obal roku.
Také v této soutěži hrají inovace směřující k udržitelnější budoucnosti klíčovou roli. Obal roku totiž už delší dobu podporuje a oceňuje pokrok v obalovém průmyslu, protože budoucnost tohoto odvětví bude stále více formována nejen novými trendy, ale také rostoucími společenskými a environmentálními požadavky.
Inovace podpoří konkurenceschopnost
Přechod k udržitelnějším obalovým materiálům a systémům už nyní představuje velkou finanční zátěž, zejména pro menší společnosti. Firmy musí najít prostředky na vývoj nových produktů, úpravu výrobních linek a implementaci efektivních recyklačních systémů.
Přísnější environmentální normy mohou na druhou stranu vytvořit příležitosti pro inovace a náskok před konkurencí. Společnosti, které dokážou efektivně reagovat na nové požadavky, mohou získat významnou výhodu na trhu. Zatímco krátkodobě mohou tyto investice představovat finanční zátěž, dlouhodobě mohou přinést konkurenceschopnost a otevřít nové trhy, zejména v segmentu ekologicky orientovaných produktů.
Na trhu se už nyní více prosazují technologie, jako jsou biologicky rozložitelné materiály nebo inteligentní obaly, které mohou monitorovat kvalitu produktu.
Budou potřeba i změny v dodavatelských řetězcích. „Výrobci budou muset spolupracovat s dodavateli a partnery v celém řetězci, aby zajistili udržitelnost od výroby až po likvidaci. To může zahrnovat zpětný odběr použitých obalů a jejich opětovné využití,“ doplnila Iva Werbynská.
To se daří například papírenské společnosti DS Smith, která ve spolupráci s některými z nejznámějšími značkami rychloobrátkového zboží na světě nahradila více než jednu miliardu plastů, a to díky tomu, že se u svých obalových řešení zaměřila na cirkulární design. Recyklovaný papír v kombinaci s chytře promyšlenou konstrukcí dokáže konkurovat plastovým obalům nižšími dopady na životní prostředí, a tam, kde ho lze používat opakovaně, i cenou.
Rovněž spotřebitelé chtějí ekologické produkty
Legislativní změny přicházejí ruku v ruce s proměnou spotřebitelských preferencí. Lidé se o problematiku recyklace více zajímají a v obchodech dávají přednost ekologickým variantám. Potvrzují to i výsledky průzkumu DS Smith, který prozradil, že 40 % spotřebitelů upřednostňuje zásilky balené v materiálech z alternativních obnovitelných zdrojů.
Zákazníci totiž již delší dobu projevují zájem o menší objem obalů a preferují ekologická řešení. Postupně tak z regálů supermarketů mizí plastové tácky na hotové jídlo, podnosy na ovoce a zeleninu nebo smršťovací fólie na lahvích nealkoholických nápojů a nahrazují je alternativy z papíru. A týká se to kamenných prodejen i e-shopů.
„Udržitelnost obalů se stává klíčovým faktorem při rozhodování spotřebitelů o nákupu. Mnozí lidé jsou ochotni zaplatit více za produkty s obaly, které jsou recyklovatelné, biologicky rozložitelné nebo vyrobené z recyklovaných materiálů,“ potvrzuje Jenny Stanley.
Nové regulační požadavky a rostoucí povědomí veřejnosti o environmentálních otázkách povedou k tomu, že podniky budou muset vynaložit více úsilí na transparentní komunikaci o svých environmentálních praktikách. Evropské komise v souvislosti s tím mluví o zavedení přísnějších kontrolních mechanismů, jež zajistí dodržování nových pravidel a standardů. To bude na jednu stranu znamenat další administrativní zátěž pro firmy, na druhou stranu zlepšení kvality recyklačních procesů a celkovou efektivitu obalového systému.