Firmy zkratku ESG, která pod sebou skrývá kritéria udržitelnosti, odpovědného přístupu a řízení firem, dosud nevnímaly příliš pozitivně. Braly ji hlavně jako další zákonnou povinnost, která přinese nadbytečnou administrativu. To se ale mění a společnosti se dívají na ESG jako důležitou součást jejich byznysové strategie, která jim pomůže zajistit si prosperitu.
Text: Redakce
Foto: Shutterstock
Dnes, kdy investoři a zákazníci kládou stále větší důraz na udržitelnost a sociální odpovědnost, firmy, které ESG aspekty integrují do svých operačních a strategických rozhodnutí, nejen přispívají k lepší společnosti, ale zároveň si vybudují silnější, odolnější a inovativnější podnikání. Zásady ESG by tedy měly být vnímány ne jako povinný úkol, ale jako klíčový prvek, který může otevřít nové příležitosti pro růst, zlepšení efektivity a upevnění vztahů se všemi zainteresovanými stranami.
Změna obchodního modelu i tlak od klientů a zaměstnanců
Podle průzkumu společnosti BDO ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mercuri Urval, který se uskutečnil ve 13 evropských zemích včetně České republiky, dnes tři čtvrtiny firem vnímají ESG jako prostředek tvorby hodnoty, nikoli jako pouhé zaškrtnutí políčka pro splnění požadavků. A téměř všechny firmy se domnívají, že udržitelnost změní jejich obchodní model a aktivity, z toho více než pětina uvedla, že zcela změní jejich společnost.
Podmínkou pro úspěch tohoto přechodu bude nutné udržitelnost začlenit přímo do byznysové strategie. Jako hlavní prioritu to uvedla čtvrtina firem a podle pětiny společností bude nejvíce záležet na tom, jak se k tomuto závazku postaví vedení organizace. Další pětina firem zdůrazňuje, že zásadní bude i aktivní zapojení zaměstnanců a jejich přístup.
Firmy cítí tlak na to, aby byly udržitelné a odpovědné, a to nejvíce od svých klientů (67 %), dále od svých zaměstnanců a uchazečů o práci při náboru (51 %) – největší důraz na tyto otázky dávají zástupci mladé generace. Až na třetím místě prostřednictvím zákonných povinností od vlády a orgánů veřejné správy (50 %).
Plány udržitelnosti pomáhají ke zlepšení reputace
Značná část firem je si poptávky po informacích vědoma. Tři pětiny firem již dokonce zveřejňuje, jaké kroky v udržitelnosti podniká, ať už obecněji, nebo přímo v podobě nefinančního reportingu. Další dvě pětiny plánují to samé, aktuálně jsou jejich strategie a aktivity buď ve vývoji, nebo s nimi firmy plánují přijít v následujících dvou letech.
Vnímání problematiky ESG se tak mezi firmami jednoznačně posouvá. Většina z nich již chápe, že zveřejňování plánů a aktivit týkajících se udržitelnosti zlepšuje jejich reputaci na trhu společně s důvěrou obchodních partnerů. Zároveň přispívá k jejich konkurenceschopnosti a správný přístup k ESG zároveň firmám pomáhá v odolnosti vůči rizikům spojeným s environmentálními a sociálními výzvami.
Hlavními překážkami, s nimiž se firmy potýkají při implementaci ESG strategií, jsou podle průzkumu zejména náklady, přílišná komplexnost dodavatelských řetězců, nedostatek dat a v menší míře také kulturní překážky.