Dopady AI na organizaci a řízení firem

Vytvoří více pracovních míst, pomůže i v komunikaci

Firmy vidí využívání nástrojů umělé inteligence jako klíčový prvek pro podnikání a rozvoj společností a jsou v jejich využívání poměrně aktivní. Na co by se měly zaměřit, aby co nejvíce využili potenciál AI? A na jaké změny se musí připravit?

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

Vstupujeme do éry adaptability

Životní priority zaměstnanců se mění a s nimi i kariérní očekávání a vztah k zaměstnavatelům. Digitalizace, robotizace a umělá inteligence rychle proměňují způsob, jakým pracujeme a překreslují podobu většiny pracovních rolí. Změny se zrychlují a klíčovými dovednostmi se stává učenlivost, flexibilita a přizpůsobivost. To platí o lidech i šéfech, kterým chybí individuální přístup k potřebám zaměstnanců a empatický způsob vedení.

Hlavní rolí manažerů se tak stává schopnost řídit kontinuální transformaci. Musí udržet angažovanost a wellbeing uprostřed změn pracovních modelů, obchodních potřeb a očekávání zaměstnanců, musí motivovat své lidi ke zvyšování kvalifikace, protože chápou, že změna je úspěšná, pokud jsou úspěšní jejich lidé.

Obavy a nové výzvy

Společnosti zároveň kromě přínosů očekávají, že AI bude také znamenat nutnost rekvalifikovat zaměstnance, vzroste potřeba jejich školení, nové technologie však pomohou zlepšit náborové procesy a onboarding.

Největší pak výzvu představuje odpor zaměstnanců ke změnám či vysoké náklady na implementaci AI. Mezi další výzvy patří obavy z nedostatečné dovednosti zaměstnanců potřebné pro efektivní využívání AI a ohledně bezpečnosti dat a porušování předpisů.

AI zabraňuje neporozumění při komunikaci

Využití umělé inteligence poroste také u mezinárodních týmů, zvlášť v dnešní době, kdy stále více schůzek a jednání probíhá online na callech, které jsou často pro mnoho zaměstnanců náročnější než komunikace osobní. Pomáhá totiž zabraňovat problémům v komunikaci, které plynou z neporozumění na základě jazykové bariéry. Navíc šetří čas automatizací zápisů.

Díky technologii rozpoznávání a překladu řeči dokážou pokročilá AI zařízení při online hovorech automaticky překládat a titulkovat rozhovory v reálném čase. Jednotliví účastníci jsou pak zcela orientovaní v diskusi a odpadá veškeré neporozumění. Konferenční systém pak automaticky a v reálném čase nahrává, přepisuje, překládá a titulkuje audio a video.

A technologie dokáže ještě mnohem více. Z jednání totiž může rychle vytvořit bezchybný zápis i s archivací. Zápisy z jednání pak nejsou jen souvislým blokem textu, ale jsou jasně rozděleny. Nová technologie velice snadno pomůže uspořádat programy schůzí, evidovat docházku, formalizovat otevřená či tajná hlasování, a navíc spravovat všechny jazyky.

AI technologie se tedy stávají nepostradatelným nástrojem pro efektivní komunikaci v globálních týmech. Zápisy z jednání mohou být automaticky generovány a distribuovány ke všem účastníkům, což šetří čas a zajišťuje přesnost. Automatizace zápisů také umožňuje soustředit se na důležitější aspekty projektů.

Dopady AI na organizaci a řízení firem

AI se rozšiřuje do dalších koutů organizace, má potenciál rozbourat tradiční hierarchie. Jakmile si většina zaměstnanců osvojí používání AI nástrojů, získají větší autonomii a rozhodování se stane mnohem pružnější. Manažeři však budou potřebovat pro vedení týmů nové dovednosti.

* Objektivní analýza výkonu

Společnosti již využívají technologie založené na umělé inteligenci k hodnocení produktivity vzdálených pracovníků, od monitorování pohybu a času stráveného na telefonu až po zaznamenávání úhozů na klávesnici a otevřených webových stránek. V mnoha skladech sleduje chytrý ruční skener, jak efektivně pracovníci manipulují se zásobami.

Další hranicí řízení výkonnosti pravděpodobně budou ještě sofistikovanější užití monitorování produktivity — například nositelná zařízení, která sbírají data o tom, zda Zaměstnanec A vykonává složitý úkol s větší zručností než Zaměstnanec B. I když je objektivnější hodnocení výkonu rozhodně přínosné, manažeři musí zavádět tyto nástroje s maximální transparentností a důvěrou vůči svým týmům.

* Personalizované budování dovedností

Analyzováním pracovního výkonu a dovedností z tisíců interních a externích zdrojů budou technologie založené na umělé inteligenci identifikovat mezery v dovednostech v organizaci a doporučovat strategie k jejich překlenutí prostřednictvím programů na rozvoj dovedností, stejně jako cíleného náboru a interních posunů zaměstnanců.

* Rychlé sestavování týmů

Jak se obchodní priority mění rychlejším tempem, změní se také modely zaměstnání. Namísto spoléhání se na tradiční zaměstnance na plný úvazek budou vedoucí pravděpodobně využívat technologie založené na umělé inteligenci k obsazování krátkodobých, projektově specifických týmů v reálném čase. Tyto rychle sestavené týmy budou tvořeny nejkvalitnějšími pracovníky s různými pracovními dohodami, včetně externistů, pracovníků v zahraničí nebo odborníků z jiných oddělení firmy. Díky využívání personálních nástrojů s AI budou mít manažeři mnohem snazší hledání ideálního mixu různých talentů pro nový tým.

* Autonomní AI asistenti

Pokročilí AI asistenti dostupní širokému spektru zaměstnanců budou zastávat komplexní úkoly na základě zadání zaměstnance, ať už je to plánování služební cesty, organizace meetingů nebo odpovídání na e-maily.