Dojezd elektromobilů dramaticky roste, cena přitom padá
V oblasti elektromobility dochází k příznivému posunu. To, co bylo dříve elektromobilům nejvíce vyčítáno, tedy malý dojezd, se posouvá směrem nahoru. Naopak vysoká pořizovací cena elektrických vozů.
Pohled české veřejnosti na elektromobilitu je stále přinejmenším skeptický. Spíše až negativní. Tento celoevropský trend má u nás více odpůrců než kdekoli jinde. Proč Češi tak bojují proti snížení hluku a emisí CO2, což by zejména ve městech mohlo výrazně zvýšit kvalitu života? Zřejmě za to mohou předsudky i nevýhody elektrického pohonu. Naštěstí v těchto oblastech dochází k příznivému posunu. To, co bylo elektromobilům nejvíce vyčítáno, tedy malý dojezd, se posouvá směrem nahoru. A druhá výtka, vysoká pořizovací cena elektrických vozů, naopak klesá.
Pro důkaz se vraťme do roku 2020, kdy byl na český trh uváděn hatchback Peugeot e-208. V tomtéž roce dokonce získal nejprestižnější ocenění v automobilové branži, titul Evropské auto roku, a to zejména díky dokonalému technickému řešení elektrického pohonu. Peugeot e-208 to zanedlouho po svém uvedení dotáhl až na nejprodávanější elektromobil na evropském trhu. V roce 2024, když přišel na český trh, se nejdostupnější elektrická verze poháněná elektromotorem o výkonu 100 kW / 136 k a baterií o kapacitě 50 kWh prodávala za 810 000 korun. Dnes pořídíte elektrický Peugeot e-208 o stejných parametrech o jedenáct tisíc korun levněji. Dojezd nicméně oproti roku 2024 narostl o 22 kilometrů na současných 362.
Možná vám pokles ceny o jedenáct tisíc nepřijde nijak zásadní, je ovšem třeba vzít v úvahu celkový cenový růst na českém automobilovém trhu. Zatímco dvěstěosmička s benzínovým motorem se v roce 2020 prodávala za 325 000 korun, dnes se srovnatelná verze prodává za 399 000 korun, což je o 23 procent víc. V tomto srovnání vyjde cenový vývoj elektrické verze velmi příznivě.
I růst dojezdu je markantní. U zmíněného Peugeotu 208 byl v roce 2020 maximální dojezd 340 kilometrů. Dnes tento model nabízí i baterii o vyšší kapacitě s dojezdem 409 kilometrů, což je o pětinu víc než před čtyřmi roky.
Nicméně značka Peugeot nabízí i větší elektrické modely, u kterých je dojezd ještě mnohem vyšší. Jedná se zejména o atraktivní elektrické SUV Peugeot 3008, které ujede na jedno nabití až 700 kilometrů. Jeho větší bratr, prostorný sedmimístný Peugeot 5008, jich zvládne 664. Touto kombinací, tedy sedmi místy a takto velkým dojezdem, je Peugeot 5008 dokonce unikátem v rámci evropského trhu. Žádná jiná značka takový vůz v tomto segmentu nenabízí.
Obě esúvéčka se dodávají v několika elektrických variantách: 210, 320 nebo 230 k, s dvěma úrovněmi dojezdu a jako dvoukolka či čtyřkolka. Baterii o kapacitě 96,9 kWh v rychlodobíječce dobijete z 20 na 80% za pouhých 27 minut. Lepší a levnější je ovšem dobíjet doma. Zejména jste-li majitelem fotovoltaických článků. Obří baterie auta totiž dokáže pojmout až desetkrát víc energie než běžná domácí úložiště.
To oceníte hlavně v létě, kdy auto spolyká přebytek sluneční energie, který by jinak zadarmo přetekl do energetické sítě. S takovou zásobou elektřiny jezdíte bez problémů celé jaro, léto i začátek podzimu zadarmo. I když ale fotovoltaiku nemáte a nakupujete energii za plnou částku, stále jezdíte přibližně pětkrát levněji než na benzín či naftu.
Text redakce, foto Peugeot