Přesně před 40 lety uvedla značka Peugeot na trh model Peugeot 205, auto, které vstoupilo do dějin značky a dalo by se říci, že i do dějin motorismu. Peugeot 205 má za sebou skutečně fascinující příběh.
Automobilka Peugeot v osmdesátkách neprocházela zrovna tím nejúspěšnějším obdobím. Do Evropy proudily konkurenční značky s cenově dostupnějšími produkty a tradičně věrná francouzská klientela, která v té době tvořila většinu zákaznické základny Peugeotu, se nechala často zlákat výhodnější nabídkou. Od domácí automobilky se pomalu začínala odvracet, což Peugeotu způsobovalo značné ztráty. Navíc se přidaly komplikace v podobě rebelujících továren, které sužovaly automobilku vleklými stávkami. Chtělo to něco nového, atraktivního, žádoucího… něco, co vrátí automobilku do sedla. A tak se zrodil Peugeot 205.
Pád designového krále
Jeho duchovním otcem byl tehdejší člen vedení společnosti Peugeot Jean Boillot. Ten přišel s ambiciózním projektem nového malého vozu, který měl být mnohem víc než jen městský vůz. Mělo jít o víceúčelový vůz, který bude stejně pohodlný ve městě i mimo něj, bude schopen přepravit malou rodinu a zároveň bude cenově dostupný… zkrátka vůz, který bude vhodný k jakémukoliv účelu. Úkol navrhnout design vozu byl samozřejmě svěřen dvornímu návrháři Peugeotu, proslulému italskému studiu Pinifarina. Současně ale automobilka vypsala interní soutěž a zainteresovala vlastní designéry, aby přišli s jejich návrhem. A světe div se, legendárního Pininfarinu překonal interní projekt designérů značky pod vedením Gérarda Weltera, který přišel s mnohem modernějším a elegantnějším designem. Útěchou pro Pininfarinu však bylo, že vytvořil alespoň návrh verze kabriolet modelu 205. U modelu Peugeot 205 Gérarda Weltera se poprvé objevily některé charakteristické prvky, jež se později používaly i na dalších modelech, zejména mřížka chladiče s horizontálními lištami a pás mezi zadními světly. Design interiéru navrhl známý automobilový designer Paul Bracq, který v té době pracoval ve studiu Peugeot. Stoprocentně francouzský produkt si francouzskou klientelu omotal kolem prstu a model 205 se prodával jako housky na krámě.
I krásná tvářička se jednou okouká
Tajemství obchodního úspěchu modelu Peugeot 205 ale nespočívalo jen ve skvělém designu a pokročilé technice. Sebelepší vzhled se totiž časem okouká, a i ta nejmodernější technika je časem překonaná konkurencí. Na patnáct let produktového života, po které se Peugeot 205 držel na předních pozicích na trhu, by to nestačilo. Udržet pozornost a zájem klientů a posílit atraktivitu modelu, to byl úkol reklamních expertů. A je třeba říci, že ti odvedli práci, která nemá v historii automobilového průmyslu obdoby.
Když reklama vynalezla „Sacrénuméro“
Od roku 1983 se Peugeotu 205 dostalo marketingové strategie, která odpovídala jeho kvalitám. Hned po uvedení na trh získal přezdívku „Sacré numero“, což by se dalo přeložit jako „posvátné číslo“, nebo něco jako číslo, které je středobodem všeho. Model získal auru něčeho ikonického, výjimečného, nepřekonatelného… „Sacré numero“ bylo skutečnou trefou do černého. Reklamy, které ji používaly, byly účinné a velmi dobře odpovídaly své době, jako například slavný spot, v němž je Peugeot 205 ve velmi bondovské atmosféře pronásledován a bombardován na zamrzlém jezeře vojenským letadlem. Reklamu režíroval Gérard Pirès, který o několik let později natočil slavný celovečerní film Taxi, jehož hvězdou byl Peugeot 406. Nezapomenutelný spot na jezeře se Peugeot pokusil po třiceti letech vzkřísit s modelem 208 GTi. Ovšem jen s malým úspěchem. Legenda je zkrátka legenda. Akční napětí reklamního spotu přitáhlo mladé diváky a mužskou populaci. Ženy a starší klienti zase velmi pozitivně reagují na klipy, ve kterých vystupují roztomilé dětičky. Zní to trochu prvoplánově, ale u modelu Peugeot 205 to zabralo dokonale. Vznikl reklamní spot, ve kterém malý kluk jezdí v červené dřevěné krabici, na které je dětskou rukou napsáno „205“. Geniální nápad, který vzbudil emoce a Peugeotu vynesl pěkných pár tisíců prodaných vozů.
Nečekaná ambasadorka
Role ambasadora či influencera v osmdesátých letech moc nefrčela. Žádní youtubeři ani mistři sociálních sítí neexistovali. Přesto měl Peugeot 205 ambasadora, kterého by mu mohli všichni závidět, a to první dámu Francie Bernadette Chiracovou. Na tu dodnes Francouzi vzpomínají, když se se svým rudým Peugeotem 205 SR z roku 1984, proháněla po silnicích departementu Corrèze, jehož byla zastupitelkou.
V roce 1998, po dlouhé a bohaté kariéře trvající 15 let, během nichž bylo vyrobeno 5 278 050 kusů, se Peugeot 205 rozloučil. V myslích automobilových nadšenců zůstane navždy zapsán jako „Sacrénuméro“ značky Peugeot, vůz, který položil základy výjimečné řady úspěšných městských vozů Peugeot 206, Peugeot 207 a dnes Peugeot 208.