TotalService

Dál a dál… elektromobilům radikálně roste dojezd

Desetiletí zpátky ujely první elektromobily přibližně 150 kilometrů na jedno nabití. Přitom bylo samozřejmostí netopit, neklimatizovat, nejet rychle…, případně další omezení. Dnešní elektromobily jsou o míle dál. Dojezdy jsou na takové úrovni, že dokáží zabezpečit běžné potřeby uživatelů. Navíc raketovým tempem roste síť dobíjecích stanic. Například ve Francii, která jde v trendu elektrifikace příkladem, pořídíte-li si nejprodávanější elektromobil na trhu, Peugeot e-208, máte automaticky k dispozici šedesát tisíc dobíjecích stanic na území Francie a přes třiapadesát tisíc stanic v celé Evropě. Život s elektromobilem se tak stává mnohem komfortnější než dříve.

Peugeot jsme nezmínili náhodou. Tato francouzská automobilka má totiž s elektrickým pohonem víc zkušeností než kdokoli jiný. Svůj první elektromobil s názvem VLV prodávala už v roce 1940. V osmdesátkách byl pak „elektrohitem“ francouzských silnic model Peugeot 106 Electric, který byl až do příchodu novodobých vozidel nejprodávanějším elektromobilem na světě. Ani v nové éře Peugeot nezahálel. S modelem iOn zabodoval na celosvětovém trhu, a dokonce i v Česku, když jako jeden z vůbec prvních výrobců uzavřel klíčovou smlouvu s energetickou společností. Spolupráce s ČEZem Peugeotu přinesla několik desítek prodaných elektromobilů, což bylo před 13 lety naprosté unikum.

Dnes, když elektromobilita vládne automobilovému průmyslu, je Peugeot opět u kormidla. Už v příštím roce bude mít kompletně elektrifikovanou modelovou řadu a v rámci v rámci evropského trhu bude nabízet nejširší výběr vozů s elektromotorem. Značka tak uspokojí všechny potřeby elektrifikované mobility: od elektrických jízdních kol a skútrů, přes osobní automobily, až po lehké užitkové vozy. Učiní tak další krok k dosažení svého cíle nulových emisí v Evropě, tedy 100 % prodeje elektromobilů od roku 2030.

Právě na modelu značky Peugeot se dá demonstrovat výrazný (a pro uživatele velmi potěšující) nárůst dojezdů elektromobilů. V roce 2020 přišel na trh model Peugeot e-208, zmíněný nejprodávanější elektromobil ve Francii a současně lídr segmentu malých elektromobilů v Evropě. S dojezdem 340 kilometrů nabídl pěknou porci bezemisních kilometrů. Jen o rok později značka vylepšila charakteristiky vozu, zejména pak provedla inovace v oblasti motorů a baterií, aerodynamiky, optimalizace hmotností pomocí nové platformy EMP2 a snížení třecích ztrát. Výsledkem bylo navýšení dojezdu o celých 22 kilometrů. A příští rok přijde další revoluce: nový motor o výkonu 115 kW neboli 156 koní, což znamená nárůst o 15 %. Také baterii dostane model e-208 novou. Společně tyto dva prvky zajistí dojezd až 400 kilometrů. Elektrická účinnost vozu tak bude naprosto výjimečná, s hodnotou pouhých 12,0 kWh/100 km (užitečná energie/dojezd), což je mezi elektromobily segmentu B nejlepší výsledek.

Peugeot e-208 není samozřejmě jediným elektromobilem značky. Se 100% elektrickým pohonem můžete mít i městské SUV Peugeot e-2008, rodinnou osobní dodávku e-Rifter a brzy také hatchback 308, kombík 308 SW a nově vycházející hvězdu zvýšený fastback 408. V následujících dvou letech Peugeot slibuje uvést na trh dokonce pět nových elektromobilů!

A v dalších letech? Peugeot plánuje další rozšiřování používání elektrického motoru. Skupina Stellantis, které je Peugeot součástí, předpokládá, že už v roce 2026 bude koncern používat čtyři zcela nové 100% elektrické platformy, a to pro malé, střední, velké a SUV vozy. Vozy postavené na těchto platformách budou schopny zajistit dojezd od 500 až po 800 kilometrů. Žádná cesta už tedy nebude pro elektromobil nerealizovatelná.