Přelakovat auto? Není třeba. Toyota vyvinula technologii, která umožňuje změnit barvu aut, aniž by se vůz musel složitě přelakovávat. Nový patent dovoluje barvu měnit za kontrolovaných podmínek pomocí světla a tepla.
Foto: Lukáš Wagneter, Daniel Vojtěch
Patent Toyoty má za cíl urychlit a usnadnit změnu barvy vozu, protože nevyžaduje potahování vozu další vnější vrstvou a celá technika je pro prodejce a servisy poměrně jednoduchá, takže je možné její komerční využití.
Vůz vjede do speciálního tunelu tvořeného topnými prvky, které jej obklopují ze všech stran. Jakmile je povrch laku zahřátý, pohybuje se nad ním panel vyzařující světlo, který provede přeměnu. Dosažení zvolené barvy vyžaduje v modulátoru použití světla s určitou frekvencí a udržování barvy při nastavené teplotě náležitě dlouhou dobu.
Podle patentové přihlášky Toyoty je proces řízen pomocí elektronické řídicí jednotky zabudované do modulátoru barvy. Jednotku může ovládat operátor nebo robot. Modulátor komunikuje na dálku se serverem a teplotními čidly zabudovanými v karoserii vozidla a volí správné nastavení pro konkrétní barvu.
Z tohoto řešení by mohli těžit mimo jiné prodejci – budou moci prodávat vozy přesně v barvách, které si zákazníci přejí. Majitelé aut by pak mohli barvu měnit třeba v případě, že je ta stávající omrzí nebo chtějí následovat nějaký nový trend.
Úprava barvy vozu byla dosud časově i finančně náročný proces. Přelakování zahrnuje několik fází a vyžaduje, aby vůz zůstal nejméně týden v servisu. Alternativou je potažení vozu vinylovou fólií. Toto řešení však není příliš trvanlivé a je i poměrně drahé.