Marketingová teorie označuje ambasadory značky jako významnou součást strategie firmy. Nejčastěji si společnost za svého ambasadora zvolí člověka, který je blízký její aktivitě.
Pro prodej sportovního oblečení vybavení či doplňků stravy se volí známí, úspěšní a hlavně komunikačně schopní sportovci. Potravinářským oborům a gastronomii obecně vyhovují slavní šéfkuchaři, či amatéři, kterým se například podařilo zapůsobit v nějaké z početných reality show. Působení v daném oboru ale nebývá podmínkou. Firmy si rády vybírají jako ambasadory celebrity z různých oblastí: známé tváře showbusinessu, sportovce či hvězdy médií a sociálních sítí.
Úkolem ambasadora je reprezentovat značku, propagovat její jméno a její produkty. Měl by přilákat nové klienty a přesvědčit je o důvěryhodnosti a renomé firmy. Dělat prostě firmě a jejím produktům dobrou reklamu.
V poslední době se hodně mluví o influencerech. Kdo je influencer a jaká je jeho role? Jedná se o člověka, který je natolik silný na sociálních sítích, že svým názorem a výběrem produktů dokáže ovlivnit ostatní a přimět je, aby si kupovali výrobky, které influencer propaguje. Rozdíl mezi ambasadorem a influencerem je v tom, že ambasador je většinou veřejně známou osobností a je smluvně zavázaný s jednou firmou v rámci daného oboru.
Influencer nemusí být celebritou, může být ale extrémně sledovaný určitou početnou komunitou. Typickým příkladem jsou influenceři, kteří jsou mimořádně zdatní v hraní počítačových her, a ostatní hráči je uznávají a sledují. Influencer většinou může propagovat i konkurenční produkty, což je zpravidla ambasadorům zapovězeno.
Ambasadoři i influenceři nabývají v moderním marketingu na důležitosti. Pro firmu je však důležité s nimi umět pracovat. Bylo by chybou společnosti spokojit se s tím, že ambasador prostě jen nosí její oblečení, jí její produkty, či jezdí jejím autem. Příklad opravdu efektivního využití ambasadorů předvedla nedávno značka Peugeot. Vyhlásila totiž na svých sociálních sítích soutěž o „Nezapomenutelný den s hvězdou“.
Fanoušci tak mohli soutěžit o den s hercem Radimem Fialou, operní pěvkyní Andreou Kalivodovou, šéfkuchařem Ondřejem Molinou, zpěvákem a hercem Adamem Mišíkem a rallyovým závodníkem Davidem Štefanem. Všichni jmenovaní jezdí Peugeotem. A tím si i přivezli „své výherce“ na speciální francouzský piknik pořádaný Peugeotem.
Výherci soutěže spolu s celebritami pojedli výborné francouzské delikatesy, popili víno, zahráli si pétanque,… Atmosféra byla nesmírně příjemná a zážitek skutečně nezapomenutelný. Sociální sítě přímo vřely. Posty od všech zúčastněných se jen hrnuly. Každý se chtěl se svým jedinečným setkáním pochlubit.
A co z toho měla samotná značka Peugeot? Kromě čilého ruchu na sociálních sítích spojeného s Peugeotem, značka také zapracovala na své image, které vtiskla francouzského ducha, nespoutanost, přívětivost a blízkost. Dala lidem touhu sdílet stejné nadšení a radost z prožívání neobyčejných okamžiků.
Dalším benefitem bylo i to, že ambasadoři představili fanouškům své vozy Peugeot. Například Adam Mišík s elektrickým Peugeotem e-2008 předal svým fanouškům vzkaz, že žít každodenní život s elektrickým autem není nijak omezující ani obtěžující, ale naopak velmi příjemné a zábavné. A jeho dvě fanynky, které s ním akci absolvovaly, určitě budou tento vzkaz šířit i mezi své vrstevníky.
Text redakce, foto Peugeot