AI mění i sportovní marketing

Zlepšuje zážitky fandů i věrnost klubu

Sportovní týmy i asociace se začínají učit, jak více využít umělou inteligenci. Ta může klubům i celým sportovním odvětvím pomoci lépe pracovat s fanoušky, získávat jejich větší loajalitu a připravovat jim individualizované nabídky. Sportovní kluby tak začnou více pracovat s daty o fanoušcích. To vše ve výsledku povede k růstu marketingových příjmů klubů či svazů.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

Prudký nástup umělé inteligence mění mnohá odvětví. V minulém čísle jsme se věnovali problematice využití AI ve sportu, tentokrát se podíváme třeba na její využití ve stavebnictví, architektuře či zemědělství – anebo na to, jak se začne v blízké budoucnosti projevovat ve sportovním marketingu.

„Umělá inteligence umožní lépe pracovat s fanouškovskou základnou. Kluby budou moci fanoušky lépe poznat, víc řešit jejich individuální potřeby a přání. Získají tak jejich ještě větší loajalitu, rozšíří fanouškovskou základnu, což se projeví v nárůstu příjmů – ať už z prodeje vstupenek, merche či jiných monetizovaných zážitků, které klub může pro fanoušky a obchodní partnery připravit. A nebudeme se bavit o malých částkách, za všechna sportovní odvětví půjde o jednotky miliard korun,“ říká Radek Sitta, majitel agentury BREAKIT, která působí ve sportovním marketingu.

Více zážitků na míru prohloubí loajalitu

„GenAI je vysoce přizpůsobitelná a lze ji vyladit tak, aby rozpoznávala nové vzorce chování. To může týmům otevřít příležitosti k vytváření personalizovaných nabídek na základě individuálních preferencí fanoušků a jejich poskytování ve velkém měřítku. Klub tak bude moci nabídnout více zážitků na míru, které prohloubí loajalitu fanoušků a pocit sounáležitosti se značkou,“ potvrzuje Patrik Meliš-Čuga, expert pro oblast AI z PwC Česká republika.

Sportovní organizace přitom za standardním byznysem tradičně ve využívání nových příležitostí zaostávají. Týmy již léta používají digitální technologie například pro analýzu statistik hráčů nebo k plánování a zlepšení svých procesů. Navzdory těmto pokrokům však často přijímají nové technologie pozdě.

Data o chování fanoušků v popředí zájmu

Do popředí zájmu sportovních týmů se tak nyní dostanou data o chování fanoušků. Cílem bude nabídnout fandovi co nejlepší zážitek, ať už přímo na stadionu nebo i doma v obýváku.

„Ty sportovní týmy a svazy, které začnou s umělou inteligencí rychle, získají ohromný náskok. Stejně tak, jako jsou nyní ohromné rozdíly v kvalitě marketingové práce jednotlivých klubů, tak vzniknou i rozdíly ve využívání AI. A ty týmy, které si s AI poradí úspěšně, na tom vydělají. Jak v růstu fanouškovské základny, tak i v příjmech. Neméně důležité ale bude, aby i při využívání umělé inteligence hrály kluby fair play – to znamená, aby pracovaly s daty klientů obezřetně a bezpečně,“ uzavírá Radek Sitta.

***

Co by sportovní kluby měly dělat pro budoucí využití AI podle studie PwC

* Personalizované komentáře generované na základě historie toho, co fanoušek sleduje – fanoušek uvidí ta data a statistiky, které jej zajímají.

* Přizpůsobení reklamy a nabídky pro každého fanouška zvlášť – „Minule jste si objednal pizzu, objednejte si jí teď a dorazí vám přesně o poločase, nepřijdete tak o zápas.“

* Přizpůsobené zajímavosti a souhrny zápasů – fanoušek se nemusí dívat na souhrny celého hracího dne, ale jen na vybrané týmy.

* Detailnější rozhovory s hráči a zástupci týmů umožní rozšiřovat fanouškovskou základnu po celém světě.

* „Úprava historie“ – oblíbené retro přenosy lze jednoduše upravit tak, že se na v historickém přenosu na stadionu nebudou zobrazovat dobové, ale aktuální reklamy.