NGSS

Auta na vodík už nejsou z říše sci-fi, Peugeot rozjel sériovou výrobu

13. prosince 2021 je datem, které se zapíše do kroniky rodiny Peugeotů a zřejmě i do dějin světového automobilového průmyslu. V tento den totiž sjel z výrobní linky vůbec první sériový vůz Peugeot na vodíkový pohon. Slavná francouzská automobilka se tak stává jedním z prvních výrobců vodíkových aut na světě.

Samotný vodík není v automobilismu žádnou novinkou. Vědci se o něj zajímají už od nepaměti. Není divu. Je ho neomezené množství, nejsou s ním spojeny emise CO2 ani jiných škodlivých látek a jeho energetický potenciál je obrovský. Využít tuto energii je ale extrémně náročné a nákladné.

Prvek vodík objevil už v koncem 19. století anglický fyzik Henry Cavendish. Nazval ho „hořlavý plyn“. To, jak by se dal vodík využít, objevili lidé velice brzy poté. Ukázalo se totiž, že vodík má mnohem menší hustotu než vzduch, ve skutečnosti má nejmenší hustotu ze všech plynů. Začal se tedy používat jako náplň do balonů a později i vzducholodí. V 19. století pak sloužil k produkci kalciového světla, které se používalo v různých typech veřejného osvětlení. Ve 20. století pak lidé stvořili vodíkovou bombu. V automobilovém průmyslu se vodík objevil pár desítek let poté.

Značka Peugeot, která nyní oznamuje první vyrobený (a prodaný) sériový vůz poháněný vodíkovými články, s tímto pohonem koketovala už o pěkných pár let dříve. Už v roce 2002 představila poměrně svérázný, ale vysoce pokročilý vodíkový koncept Peugeot H2O. Jednalo se o hasičský vůz poháněný palivovým článkem. Ten umožnil vyrábět elektřinu i vodu. Kyslík potřebný pro palivový článek nebyl absorbován z atmosféry, ale byl uložen ve dvou nádržích, což umožňovalo konceptu H2O pohybovat se i v prostředí bez kyslíku, například při požáru tunelu. Koncept Peugeot H2O však zůstal konceptem a nikdy při žádném požáru nezasahoval.

Technologii však Peugeot vyvíjel dál. A dnes hlásí, že je na vodíkovou éru připraven, jak potvrzuje jeho generální ředitelka Linda Jackson: „S vozem e-Expert Hydrogen se Peugeot ujímá vedení v oblasti bezemisní technologie budoucnosti, která je pro trh lehkých užitkových vozů velmi důležitá. Technologie vodíkových palivových článků umožňuje intenzivní každodenní používání bez nutnosti dobíjení, což je rozhodující výhodou pro profesionální řidiče, kteří musí během jediného dne ujet několik set kilometrů po dálnici a poté vjet do center měst, kde platí emisní omezení. Vodíková technologie vyvinutá skupinou Stellantis, kterou jsme uplatnili v našem voze Peugeot e-Expert Hydrogen, takové využití umožňuje.“

Prvním zákazníkem, kterému bude vůz dodán ještě před vánočními svátky, je Watea by Michelin, nedávno vzniklá dceřiná společnost skupiny Michelin. Watea by Michelin se zabývá zejména řešením ekologické mobility. Další klienti budou následovat, zatím ale pouze ve Francii a v Německu. Do Česka vodíkový Expert ještě nedorazil. Důvodem je i to, že v ČR zatím není dost vodíkových stanic. Jejich počet však poměrně rychle roste. Evropské vlády do tohoto projektu totiž investují nemalé peníze. Organizace Evropská aliance pro čistý vodík se chystá podpořit vodíkovou budoucnost částkou 60 miliard eur.