TotalService

Vodíkový pohon automobilů se stává realitou

Vodík vypadá na první pohled jako ideální palivo. Ve vzduchu je ho takřka neomezené množství a slouží-li jako palivo, neuvolňuje žádné emise, přičemž jediným vedlejším produktem je voda. Má to ale spoustu háčků, zejména jde o jeho extrémně nákladnou výrobu a podobně obtížné uchovávání zkapalněného vodíku. Než lidstvo bude schopno vodík běžně využívat jako palivo, uplyne zřejmě ještě spoustu let.

I když některé automobilky už jsou s vývojem hodně daleko. Značka Peugeot dokonce oznámila, že uvede sériové vozidlo poháněné vodíkem už na konci letošního roku. Tento technologický unikát dostal název Peugeot e-Expert Hydrogen.

Peugeot e-Expert Hydrogen je vybaven palivovými články, které dokážou vyrobit díky vodíku v systému palivové nádrže elektřinu potřebnou k pohonu vozu. Současně má vůz vysokonapěťovou lithium-iontová baterii s kapacitou 10,5 kWh, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, a která v určitých fázích jízdy napájí i elektromotor. Do nádrže na vodík načerpáte za pouhé 3 minuty palivo pro dojezd více než 400 kilometrů. Pro srovnání, baterii 100% elektromobilu budete pro dosažení podobného dojezdu v rychlonabíječce dobíjet minimálně půl hodiny. Jinak jsou ale vlastnosti vozu na vodík podobně příznivé jako u čistého elektromobilu: tichá jízda bez zápachu, bez vibrací a bez emisí CO2. I další charakteristiky, pro které model Expert ať už s klasickým spalovacím nebo s elektrickým motorem klienti preferují, zůstávají stejné, a to objem nákladového prostoru až 6,1 m³, užitečné zatížení až 1 100 kg a schopnost utáhnout až tunový přívěs.

Umění zachovat si veškeré přednosti bez ohledu na pohon poskytuje modelu Peugeot Expert modulární platforma EMP2. Je koncipována tak, že dokáže přijmout jakýkoli pohon, aniž by došlo k omezení užitných vlastností vozu. Baterie u elektromobilu se tak rozloží do podlahy vozu, stejně tak jsou u modelu e-Expert Hydrogen vodíkové nádrže umístěny pod podlahou. To umožňuje nejen zachovat objem zavazadlového prostoru, ale také optimální rozložení hmotnosti, komfort pro cestující, vynikající jízdní vlastnosti vozu i bezpečnost.

Z technického hlediska je Peugeot e-Expert Hydrogen velice zajímavý. Jedná se totiž o plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie. Prvním zdrojem jsou vodíkové palivové články, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Dalším zdrojem je baterie umístěná pod sedadly kabiny. Má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW. Tyto zdroje pohánějí elektromotor o maximálním výkonu 100 kW. Práci si mezi sebou rozdělují tak, že baterie dodává vozu energii při rozjezdu a nízké rychlosti. Pak nechá pracovat palivové články. Pokud ale potřebujete zrychlit, předjíždět nebo vyjet kopec, spojí oba zdroje síly a dodají vozu potřebný výkon. Při brzdění a zpomalování jde rekuperovaná energie zpět do baterie.

Každý ze zdrojů má svůj způsob doplňování energie. Baterii nabíjíte ze sítě, ideálně pomocí Wall boxu, se kterým plné dobití trvá přibližně hodinu. Vodík čerpáte z vodíkové plničky do tří zásobníků vodíku umístěných pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg. Kámen úrazu je samozřejmě v tom, že plničku vodíku hned tak nepotkáte. V Česku zatím funguje jedna jediná. Snad se ale jejich počet rozšíří a auta na vodík najdou klienty i u nás. Zatím se předpokládá, že Peugeot dodá ještě v letošní roce první vozy e-Expert Hydrogen do Německa a do Francie. Dál se uvidí.