V Las Vegas v USA se každoročně koná jeden z nejvýznamnějších veletrhů světa: Consumer Electronics Show, neboli CES. Představují se zde klíčové technologické objevy lidstva, které mohou ovlivnit celé generace. Před pár lety zde měly světovou premiéru například první CD a následně i DVD přehrávače. Objevily se zde také první herní konzole Nintento a Xbox. A v roce 2005 byla velkým hitem veletrhu první plazmová televize. Jaké technologické novinky zazářily letos?
V rámci tohoto ročníku návštěvníci výstaviště v Las Vegas, zejména pak nadšenci videoher, mohli žasnout nad technologií virtuální reality, která dokáže zprostředkovat uživatelům různé vůně, a to dokonce až tisíce kombinací různých čichových vjemů. Zážitek z hraní tak bude mnohem realističtější. Ve stejném duchu funguje i hráčská vesta vybavená 20 motory navrženými tak, aby vytvářely různé dotykové vjemy. Zájem diváků vzbudily také elektrické kolečkové brusle nebo nejrychlejší zubní kartáček na světě, který dokáže vyčistit dokonale zuby za pouhých 10 vteřin.
V posledních letech se na veletrhu CES začínají objevovat i automobilky. A není divu! Vždyť jejich vozy jsou doslova nabité novými technologiemi. To je případ francouzského výrobce automobilů Peugeot. Ten přivezl do Las Vegas šokující koncepční vůz Peugeot Inception Concept. I přes svůj futuristický, takřka nadpřirozený vzhled však tento model není tak úplně z říše snů. Peugeot totiž slibuje, že většinu inovací v něm použitých uvede do sériové výroby už počínaje rokem 2025. Tento model ukazuje skutečnou cestu, kterou se budou vozy značky Peugeot ubírat.
„Je to skutečný manifest toho, kam budou v budoucnu směřovat vozy značky Peugeot,“ tvrdí marketingový ředitel Peugeotu Phil York: „Naše budoucí modely budou stejně jako Peugeot Inception Concept vybaveny umělou inteligencí STLA Brain a plnou konektivitou. Na zákazníky značky Peugeot čeká příjemný zážitek kombinující fyzickou a lidskou interakci, virtuální diskuse se značkou a inteligentní online služby. Peugeot Inception Concept odhaluje některé z těchto zásadních inovací. Budoucí vozy Peugeot postavené na platformách BEV-by-design budou nejen bezemisní, ale také pohodové a zároveň vzrušující, bude snadné je pořídit, používat a aktualizovat.“
Geometricky ostré křivky nového konceptu vás ohromí. Ještě impozantnější je ovšem zvláštní harmonie, kterou tyto tvary vytvářejí v kombinaci se smyslnými atletickými liniemi, nezvyklými materiály a prosklenými plochami. Těch má Inception víc než dost, konkrétně se jedná o 7,25 m2 prosklené plochy. Sklo pro tyto díly bylo vyrobeno z materiálu určeného pro stavebnictví, který prošel speciální úpravou, a to ošetřením oxid kovů, což je postup, který NASA původně používala pro hledí přileb astronautů. Toto sklo má teplejší odraz ve žlutých barvách a spíše chladnější propustnost.
Peugeot Inception je totálně bezemisní, to znamená, že je poháněn výhradně elektřinou. Jeho baterie s kapacitou 100 kWh umožňuje ujet na jedno plné nabití 800 km. Jeho spotřeba je obdivuhodně nízká – pouhých 12,5 kWh na 100 km. Baterie se nabije na vzdálenost odpovídající 30 km za jednu minutu, tedy 150 km za pět minut. Vůz se nabíjí indukčně čili jednodušeji, bez nutnosti používat kabel. Je poháněn dvěma motory. Jeden je umístěn vpředu a druhý vzadu. Společně dělají z konceptu Inception vůz s pohonem všech 4 kol, který umožňuje dokonalou a plně kontrolovanou dynamickou jízdu. Kombinovaný výkon se blíží 680 k (500 kW). Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za méně než 3 vteřiny.
Skutečná revoluce čeká na uživatele uvnitř vozu. Klasický volant je zde totiž nahrazen volantem nazvaným Hypersquare, jehož dokonalá ergonomie vytváří nový, přirozený, jednodušší a bezpečnější způsob řízení. Tato ergonomie, díky níž používá řidič nové pohyby pro nové potěšení z jízdy, přináší také bezkonkurenční komfort při řízení. Uprostřed systému Hypersquare je displej tabletového typu určený k předávání informací o řízení. U konceptu Inception se volant Hypersquare dokáže zasunout do palubní desky a vysune se velká panoramatická obrazovka, na které může řidič sledovat film nebo hrát hry. Sériové vozy samozřejmě tuto vymoženost zatím mít nemohou, ale s příchodem autonomních aut ji zřejmě jednou budou moci mít. Peugeot tomu jednoznačně věří a jeho ambicí je používat systém Hypersquare v nové generaci vozů ještě před koncem desetiletí.