Turbovrtulové letouny L-410 zná doslova celý svět. Tyto unikátní letouny s velice krátkým vzletem a přistáním i na nezpevněných plochách létají po celém světě. A to i v opravdu obtížných podmínkách. Najdeme je i na známém letišti Lukla v Nepálu, které je označováno jako nejextrémnější civilní letiště na světě. Letadla se vyrábí a certifikuji v moravských Kunovicích.
Letadlo vskutku univerzální
Historie výroby letounu L-410 je dlouhá více jak půlstoletí. První letoun tohoto typu se odlepil od země v dubnu 1969. Konstrukce letounu probíhala už od konce padesátých let minulého století na požadavek sovětského Aeroflotu. Původně měl být letoun vybaven klasickými pístovými motory, ale v polovině let šedesátých se na trhu objevily lehké turbovrtulové motory, které nakonec u konstruktérů zvítězily.
A tak vznikl letoun nazvaný L-410 Turbolet s kapacitou12-19 cestujících nebo nákladem až 1850 kilogramů. Letoun prošel za půlstoletí mnohými modernizacemi a vzniklo jeho mnoho modifikací pro různé účely. Vnitřní prostor trupu lze přizpůsobit jak převozu cestujících i nákladu. A pomocí posuvně přepážky je možné tato dvě základní využití různě kombinovat.
Unikátní je varianta pro transport pacientů s vysoce infekčními onemocněními. Takové letadlo vyrábí dnes ve světě dvě tři společnosti. Přes 1200 vyrobených letounů L-410 létalo a dodnes létá po celém světě od rovníku až po arktické oblasti. Jejich kompletní servis je samozřejmostí.
Investice pomohly rozvoji
Kunovická firma, která se dnes jmenuje Aircraft industries a.s., prošla za svou existenci několika změnami vlastníků a reorganizacemi. Vlastní ji skupina Omnipol, jež do společnosti investovala nemalé peníze, aby zajistila její další rozvoj a umožnila nabízet letadla na dalších světových trzích. Dnes se po delších jednáních se povedlo prodat letadla L-410 třeba do Kazachstánu a Uzbekistánu. Vzhledem k tamním geografickým podmínkám a stavu letišť, jde i do budoucna pro kunovického výrobce o perspektivní zákazníky. Nový majitel investoval i do modernizace výroby a servisních služeb.
Aircraft industries a.s. jako jedna z mála firem v leteckém průmyslu na světě nejen letadla vyrábí, ale současně i sama kompletně certifikuje, zajišťuje úplný servis, včetně povinných pravidelných servisních prohlídek. Ty mohou být přímo u zákazníka nebo se letadla vracejí do Kunovic, kde jsou servisována. Vychovávají si tady i vlastní odborníky.
Otevřeli školu
Potřeba odborných pracovníků pro výrobu a servis letadel L-410 vyústila v roce 2001 v otevření vlastní Střední odborné školy letecké přímo v Kunovicích. Vychovává ve dvou tříletých učebních oborech a dvou čtyřletých s maturitou mladé lidi s potřebnou kvalifikací pro výrobu a servis letadel a vrtulníků.
Škola nefunguje pouze pro budoucí pracovníky kunovické Aircraft industries a.s., ale i pro další firmy, zabývající se výrobou letadel nebo jejich dílů. Škola je spolu se svým zřizovatelem evidována leteckými úřady EU jako výcviková organizace pro zmíněné profese. Studiem se dá získat nejen maturitní vysvědčení a výuční list, ale i průkaz technika pro údržbu letadel. Zkoušky tady skládají pro zisk licence i zaměstnanci leteckých firem.
Letiště hned za továrnou
Nejen vyrobená, ale i letadla po údržbě, je třeba důkladně vyzkoušet. Proto je hned vedle areálu výrobního závodu letiště, v Česku je šesté největší. V minulosti sloužilo i veřejnosti, dnes je pro ni už uzavřeno. Právě tady přistávají letadla L-410, která jdou na opravy a údržbu a testují se letadla nová. K zákazníkům ze zdejší ranveje odstartovala i všechna vyrobená letadla L410.
Občas letiště slouží pro soukromá letadla, proto je vybaveno zázemím pro odbavení cestujících pro lety do EU i mimo ni. Využívá se také pro cargo lety. V roce 2008 tu přistál zatím největší letoun – Iljušin Il-76. Přiletěl z Kazachstánu pro radary RAMET od místní firmy.
Obratný a rychlý dříč
Nejmodernější typ L-410 NG je chloubou kunovického výrobce. Poprvé vzlétl v roce 2008. Díky takzvanému mokrému křídlu, tedy palivové nádrži přímo v křídle bez vložených pryžových nádrží, má s 19 cestujícími dolet zvýšen až na 2570 km. Obstojí v extrémních teplotách od plus do minus padesáti stupňů. Rovněž nosnost se zvýšila o 500 kilogramů a náklad lze umístit i do nově vzniklého zavazadlového prostoru v prodlouženém nose letadla. Výkonnější motory zvýšily i cestovní rychlost a obratnost letounu. Mimochodem na letišti Lukla, které je označováno za nejextrémnější na světě, dokázal L-410 přistát na pouhých 225 metrech. A o jeho obratnosti svědčí i to, že přehlídkách jeho piloti předvádějí s tímto civilním letadlem i dokonalý přemet. Samozřejmě bez cestujících …