TotalService

Umělá inteligence se šíří do různých odvětví

Teď má na mušce automobilový průmysl

Umělá inteligence postupně ovládá svět technologií. Proniká do nejrůznějších oblastí, přičemž někde vyvolává nadšení, jinde zase vzbuzuje obavy či způsobuje rozbroje.

Komplikuje život třeba učitelům, protože až příliš pomáhá studentům. Anebo hrozí, že vezme práci hercům. Ti například ve Spojených státech dokonce vyhlásili umělé inteligenci válku tím, že šli do stávky. V podobné situaci jsou ale i spisovatelé, novináři či překladatelé. A leckdy umělá inteligence umí pořádně znepříjemnit život třeba politikům, a to svým uměním vytvářet tak zvané „deepfakes“, což jsou důvěryhodně působící videa či jiné multimediální výtvory, ve kterých zachycená osoba říká něco, co nikdy neřekla. Nicméně přes to všechno je umělá inteligence nepochybně přínosem. Někteří ji dokonce označují jako největší z vynálezů našeho století. Zasahuje do různých odvětví, v současné době například bere útokem automobilový průmysl.

Ne, že by se výrobci aut chtěli invazi umělé inteligence nějak bránit. Naopak! Automobilový business funguje odjakživa jako houba, která ochotně nasává nové technologie odjinud. Za vše hovoří například dotykové displeje, které dnes najdete v každém novém autě. Co se týče umělé inteligence, bylo jen otázkou času, kdy si najde cestu do infotainmentu vozidel. Mezi prvními značkami, které ji přijaly, je francouzský Peugeot.

„Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT. Umělá inteligence dokáže odpovědět na mnoho otázek a současně nabízí zcela nové služby,“ říká produktový ředitel Peugeotu Jérôme Micheron.

Ai

Vývojářům Peugeotu se podařilo začlenit chatbot do pro značku ikonického systému i-Cockpit. Toto uspořádání interiéru, které se stalo symbolem moderních peugeotů, zahrnuje kompaktní volant, vyvýšený přístrojový panel a velký dotykový displej doplněný o elegantní „klavírní“ klávesy. Vše dohromady dokonale ladí a zároveň celý systém poskytuje vyspělou konektivitu. V i-Cockpitu se ChatGPT spouští pomocí hlasového asistenta. Řeknete jen „OK Peugeot“ a formulujete váš požadavek. ChatGPT pak okamžitě zareaguje.

ChatGPT je schopen odpovídat na širokou škálu otázek a dokáže se zapojit do konverzace. Pokud například přijedete do města, můžete ChatGPT požádat, aby vám řekl, které památky navštívit, poté aby vám povyprávěl historii těchto míst či aby vás k některé z nich navedl pomocí navigačního systému vozu.

Anebo můžete nechat chatbota, ať vám vymyslí zábavu na dlouhou cestu. Předvede vám, že jsou i mnohem zajímavější cestovní otázky než klasická „Kdy už tam budeme?“, kterou vám neúnavně kladou vaše děti. ChatGPT vám vymyslí třeba zábavný kvíz o jídle, slavných osobnostech či o přírodě. Případně vám může přečíst pohádku či vyprávět vtipy.

Velmi důležitým úkolem chatbota je vzdělávat svého řidiče. Vysvětlí, jak fungují jednotlivé asistenční systémy, jak optimálně automobil používat a udržovat, jak dosahovat co nejnižší spotřeby apod. Může vám také osvěžit pravidla silničního provozu a objasnit vám specifická dopravní pravidla pro země, které se chystáte navštívit. Umí zkrátka spoustu užitečných věcí a stane se tak nepostradatelným pomocníkem na dlouhé i každodenní cesty.

Úskalím této technologie je to, že se nedá současně použít pro všechny země, kam automobilka vozy dodává. Problémy vytvářejí hlavně jazykové bariéry, které komplikují používání hlasového asistenta. Proto zatím Peugeot nabídne umělou inteligenci ve vybraných zemích, a to ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii a Velké Británii. Do Česka dorazí auta s touto technologií až za pár měsíců.

Nicméně přestože se zatím ChatGPT omezuje jen na pět států, už dnes je zřejmé, že jeho rozšíření do zbytku Evropy je nevyhnutelné. Průkopnické státy totiž hlásí obrovský zájem klientů. Hned po zahájení prodeje si tuto novou službu prostřednictvím online obchodu Peugeot Service Store objednaly tisíce zákazníků.