TotalService

Technologie s infračerveným zářením přešly z armády do automobilového průmyslu

Infračervené záření slouží některým živočichům, převážně hadům, k lovu teplokrevných tvorů. V polovině 20. století se naučili infračervené záření používat i lidé. Zpočátku se jednalo jen o elitní armádní jednotky při vojenských či záchranných operacích, posléze tyto technologie pronikly i do automobilového průmyslu.

Ještě před pár lety byste je našli jen v těch nejluxusnějších vozech, dnes už jimi disponují i některé automobily z kategorie „mainstream“, například SUV Peugeot 3008 a 5008. Encyklopedie definuje infračervené záření jako elektromagnetické záření s vlnovou délkou větší než viditelné světlo, ale menší než mikrovlnné záření. Je emitováno teplými objekty. Člověk ani jiní teplokrevní tvorové ho nevidí, ale vnímají ho jako teplo. Někteří živočichové jsou však schopni ho určitým způsobem vidět, nebo spíše vnímat natolik dokonale, že díky němu vypátrají kořist i v naprosté tmě. Jedná se o plazy, kteří loví jiné živé tvory, zejména savce nebo ptáky. Hadi ovšem nevnímají infračervené světlo očima, ale prostřednictvím tepločivných receptorů, které mají ve speciálních jamkách na hlavě.

Infračervené záření bylo objeveno a popsáno v roce 1800 anglickým astronomem německého původu Williamem Herschelem. V padesátých letech 20. století se pak lidé naučili toto záření využívat pro noční vidění. Objevili elektronické detektory citlivé vůči dlouhým vlnovým délkám, což toto noční vidění umožnilo. Vynález našel okamžitě uplatnění v armádě, kde se hojně využívá v řadě vojenských a záchranných operací. Bylo jen otázkou času, než se tato technologie dostane i do automobilového průmyslu.

Zpočátku se jednalo o ty nejluxusnější automobilky, které ho dávaly do svých prémiových vozů. Nyní však systém Night Vision používají i mainstreamové značky. Například francouzská automobilka Peugeot s ním přišla v roce 2018, když jím vybavila svoji vlajkovou loď, fastback 508, krátce nato i praktičtější verzi 508 SW. O tři roky později ho dostaly i její populární SUV vozy Peugeot 3008 a 5008, která si tak získaly výsadní postavení na trhu, protože v segmentu kompaktních SUV tento systém zatím nikdo jiný nenabízí.

Funkce Night Vision u těchto vozů používá infračervenou kameru, s jejíž pomocí umí rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností. Systém funguje na dálku až 250 m, tedy více než dosah potkávacích světel, infračervené záběry pak zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče. Můžete se tedy dívat na svět očima predátora. A nejen to, hlavně výrazným způsobem zvýšíte bezpečnost vás i ostatních.

U všech modelů značky Peugeot, které mají systém Night Vision v nabídce (508, 508 SW, 3008 a 5008), je tento doplněk příplatkový. Pořídíte jej za 38 tisíc korun, ovšem sledovat noční svět chřestýším zrakem je zážitek, který by bylo škoda si nechat ujít.