Idea elektrického pohonu je v podstatě stejně stará jako automobil sám. Vývoj elektrických vozů však probíhal ve fázích a s velkými pauzami. Nicméně nikdy v historii nezažil takovou technickou revoluci, jakou prochází v posledních letech. Dojezd elektromobilů poskočil z desítek kilometrů na stovky a doba dobíjení se smrskla od mnoha hodin k několika minutám. Nakoukněme do historie elektromobility z pohledu jednoho z jejích největších propagátorů – automobilky Peugeot.
Elektromobil rozhodně není v automobilové branži žádným nováčkem. Existuje v podstatě od samých začátků automobilismu. Při samém zrodu automobilů byly elektromobily vyráběny jako levnější, i když mnohem méně praktická odnož vozidel. Při dnešním poměru cen elektromobilů a konvenčních vozů nám to přijde spíš úsměvné.
Po rozpačitých začátcích elektrický pohon skomíral v ústraní, než se znovu dostal do centra zájmu v době druhé světové války. Důvodem byl nedostatek pohonných hmot. Veškeré jejich zásoby totiž zabrala armáda pro válečné stroje a auta. Auta se přizpůsobila době, a tak například ve Francii vyráběla ve 40. letech 20. století automobilka Peugeot malý užitkový elektromobil nazvaný VLV. Tento vůz lze považovat za takovou „z nouze ctnost“. Na elektřinu totiž ujel až 80 kilometrů a dokázal uhánět maximální rychlostí až 36 km/h. Nicméně automobilka vyprodukovala jen 377 kusůa jakmile byl opět benzínu dostatek, výroba vozu byla zastavena.
Jenže Peugeot se myšlenky elektrického pohonu tak úplně nevzdal a o padesát let později uvedl na trh malý Peugeot 106 Eléctrique. Soukromí klienti se do nákupu tohoto, co si budeme povídat, nepraktického vozítka, moc nehrnuli. Státní instituce a firmy, které se chtěly pochlubit svým ekologickým cítěním, však model Peugeot 106 Eléctrique ochotně kupovaly. Například francouzská pošta si pořídila početnou elektrickou flotilu. Až do roku 2010, kdy nastala první elektrická revoluce, byl Peugeot 106 Eléctrique nejprodávanějším elektromobilem na světě. Co se týče jeho charakteristik, mohl se pochlubit dojezdem kolem 100 kilometrů, výkonem 20 kW/27 koní a maximální rychlostí 95 km/h. Dobíjení trvalo asi čtyři hodiny.
Opravdový nástup elektromobilů nastal kolem roku 2010. A Peugeot samozřejmě nemohl chybět. Obsadil značnou část evropského trhu elektromobilů s modelem Peugeot iOn. Tento vůz už zvládl rychlodobíjení. Za pouhou půlhodinku jej bylo možné dobít na 80 %. Z běžné elektrické sítě se dobíjel asi šest hodin. Oproti svým elektrickým předchůdcům měl pořádný výkon, a to 47 kW neboli 64 koní. Dojezd dosahoval 150 km. Už při uvedení na trh projevily o tento vůz zájem energetické společnosti, mezi nimi i ČEZ, který si tehdy pořídil několik desítek iOnů.
Druhou elektrickou revoluci vyvolaly nové emisní normy. Evropská unie schválila rozhodnutí, že od roku 2035 automobilky na evropském trhu budou moci prodávat výhradně bezemisní vozy, což v současné situaci splňují takřka výhradně elektromobily. Výrobci automobilů si nemohli dovolit ztrácet čas. Druhá elektrická revoluce tak nastala kolem roku 2020 a dnes je, dá se říct, v plném proudu.
V roce 2020 se tak doslova vřítil na evropský trh model Peugeot e-208. Brzy se stal nejen jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě, ale také Evropským autem roku. Jeho charakteristiky byly pozoruhodné: výkon 100 kW neboli 136 koní, dojezd 340 kilometrů, maximální rychlost 150 kilometrů a zrychlení z nuly na sto za pouhých 8,3 s. Jen o rok později dojezd vozu narostl o 8 % na 362 kilometrů. S faceliftem, který automobilka představila před několika měsíci, přišlo další navýšení dojezdu. Tentokrát na slušných 406 kilometrů.
Už v příštím roce Peugeot hodlá uvést na evropský trh nový SUV fastback 3008 s dojezdem úctyhodných 700 kilometrů. To už je vzdálenost srovnatelná s dojezdem klasických vozů se spalovacím motorem. A dobíjení? Standardních 30 minut v rychlodobíječce na dobití baterie na 80 procent zůstává. V horizontu několika let pak značka plánuje vybavit své vozy modulární baterií, kterou lze z auta vyjmout a vyměnit za jinou – samozřejmě plně nabitou. Tato výměna bude probíhat ve speciálních výměnných stanicích a zabere necelých pět minut.
Foto: Peugeot