TotalService

Na trhu jsou ořechové krémy v různé kvalitě, před nákupem si prostudujte etiketu

Alex Koníček je spoluzakladatelem značky BIG BOY a nekorunovaným králem českého trhu s ořechovými krémy. Svou značku postavil na nápaditém marketingu, vtipných obalech a neustávajícím přílivu novinek. Na začátku „arašídová másla“ vyráběl po večerech ve fitku, kde tehdy pracoval. Svůj první mlýnek, který stál u zrodu úspěšné firmy s ročním obratem 115 milionů korun, má dodnes z nostalgie uložený ve skladu moderních výrobních prostor v pražských Štěrboholech.

Jaká byla vaše cesta od nadšeného konzumenta ořechových krémů k největšímu českému výrobci?

Svoje vůbec první arašídové máslo jsem ochutnal, když jsem pracoval ve fitku.  Kromě chuti mě zaujaly i jeho nutriční hodnoty. Tehdy to byla mezi lidmi, kteří cvičili, docela populární potravina a mne zajímalo proč. Začal jsem zkoumat, jak a z čeho se taková másla vyrábějí. To mě nakonec dovedlo k objednání prvního mlýnku, na kterém jsem dokázal vyrobit cca 10 kg arašídového másla za večer. Dneska jsme schopni udělat až 300 kg hotového krému za hodinu.

V době, kdy jste s podnikáním začínal, na českém trhu moc velký výběr nebyl a na „arašídové máslo“ hleděla veřejnost trochu s nedůvěrou.  Jak se vám podařilo Čechy přesvědčit, že mají ořechové krémy vzít na milost?

V mých začátcích byly v České republice k dostání jen výrobky velkých zahraničních značek. V zásadě bylo na výběr jen pár hodně podobných variant. Hladké, s kousky ořechů, slané nebo bez soli.  To bylo všechno. Bylo mi jasné, že musím přijít s něčím, co konkurence zatím nenabízí. Jako jedni z prvních u nás jsme začali dělat ochucené krémy. To byl ten zlom, který nás vystřelil nahoru. Lidem to zachutnalo a chtěli víc. Začali se o nás zajímat, byli zvědaví, s čím zase přijdeme.

Jak se změnily trendy v chutích zákazníků? Zaznamenali jste za těch 6 let, co jste na trhu nějaký posun?

Začínali jsme opatrně, spíše s klasickými příchutěmi, s hořkou, mléčnou nebo bílou čokoládou. Dnes se pouštíme do chuťových experimentů, vymýšlíme krémy s exotickým ovocem nebo netradiční kombinací koření.  Zákazníci jsou velmi otevření novinkám, nebojí se zkoušet neobvyklé chutě, jsou stále odvážnější.  Zásadní roli hraje i výběr oříšků, kde kvalita surovin odráží výslednou chuť.

Vytvořili jste i něco, co se ukázalo být skutečným propadákem?

Zkoušíme oslovit trh s ořechovými krémy naslano. Náš první slaný krém měl název Omáčka k rybě a byl bohužel opravdu neoblíbený.  Z vyrobených 800 jsme jich 720 rozdali. Nicméně tuto cestu neopouštíme, ořechové krémy jsou výborným základem různých omáček a dipů. Inspirujeme se asijskou kuchyní a věříme, že se zákazníci naučí používat naše produkty i tímto způsobem.

Jak běžný zákazník pozná kvalitní ořechový produkt? Jde to vůbec? Na co by se měl případně zaměřit?

Důležitým ukazatelem je podíl ořechů ve složení produktu a celkový počet ingrediencí. Zpravidla platí, čím méně surovin, tím lepší produkt. V neposlední řadě hrají roli tuky. Kvalitní ořechový produkt obsahuje vysoký podíl vlastních tuků, není potřeba tam přidávat další. Na našem trhu jsou ořechové krémy v různé kvalitě, před nákupem si určitě pořádně prostudujte etiketu. Pokud na ní najdete například přidaný palmový olej, určitě se od takového výrobku držte dál.

Zařadil byste vaše výrobky mezi zdravé potraviny? Přece jen, v některých je dost cukru a ořechy samy o sobě jsou poměrně hodně kalorické.

Naše zákazníky rozdělujeme do dvou skupin. Na jedné straně jsou ti, kterým záleží spíše na chuti a kvalitě vstupních surovin a neřeší tolik kalorickou hodnotu. Druhá skupina zákazníků je přesně ten typ, kteří řeší každý gram tuku ve složení, zajímají se o přesný poměr tuku a cukrů. Ani ti si ale nemusí ořechový krém odpustit. Stačí sáhnout po variantě bez cukru nebo úplně čistém krému bez příchuti. Pár lžiček kvalitního ořechového másla denně není žádným velkým dietetickým prohřeškem, spíše naopak. Obsažené tuky se řadí vesměs mezi ty zdravé, ořechy v sobě mají i hodně vlákniny, minerály a vitamíny. Jako ve všem, i tady platí, že důležité udržet zdravou míru.

Svět nyní prochází poměrně turbulentním obdobím. Nejdřív covid, nyní válka na Ukrajině a související strmý nárůst cen energií – jak se to vše projevilo ve vašem oboru?

Jsme společnost, která primárně prodává přes vlastní e-shop bigboy.cz, a proto nás covid spíše nakopnul správných směrem. Inflace a válka na Ukrajině ale bohužel tržby vrátila do normálu, jako kdyby předtím žádný covid nebyl. Ceny energií nás samozřejmě zasáhnou, jsme výrobní firma. Snažíme se ale hledat taková řešení, aby se zvýšené náklady co nejméně přenesly na cílové zákazníky. Co se týká surovin, máme prověřené dodavatele z celého světa a zatím jsme žádný výpadek nezaznamenali.

Co očekáváte od roku 2023?

Vzhledem k aktuální situaci očekáváme zpomalení růstu. Chceme se nyní více zaměřit na sportovní cílovou skupinu a samozřejmě přijdeme s dalšími novinkami a inovacemi. Považujeme se v rámci České republiky za lídry v oboru a rozhodně neplánujeme tuto pozici přenechat konkurenci.