Z Prahy mizí práce. Je třeba hledat a nezastavovat bytovou výstavbou pozemky, které byly podle územního plánu určené pro lehkou a nerušící výrobu – naopak je ponechat a tlačit i developery k tomu, aby tam vznikala nová pracovní místa, zdůrazňuje český miliardář a politik Pavel Sehnal. Ideálně co byt, to pracovní místo někde poblíž. Jedině tak může vzniknout město krátkých vzdáleností.
Text: Redakce
Foto: Michael Tomeš
Vaše skupina SPG investuje mimo jiné do nemovitostí. Podle čeho se při investování rozhodujete?
Každý investor se musí rozhodnout, jak svůj majetek rozloží. Zpravidla to lze rozdělit na tři oblasti. Tou první jsou peníze a dluhopisy, druhou akcie a třetí část představují investice do nemovitostí. Ty vykazují dlouhodobý neustálý růst. Není možná tak silný jako třeba u akcií, ale zato jistý.
Peníze vložené do nemovitostí se zhodnocují dvojím způsobem. Jednak roste hodnota nemovitosti, jednak máte příjmy z nájemného. Myslím, že každý, kdo má nějaký přebytek ve svém rozpočtu, uvažuje o koupi nemovitosti. Lidé rádi investují do bytů, firmy nebo podnikatelé mohou uvažovat o větší investici, například koupit nebo postavit kanceláře. A ti úplně nejbohatší investoři staví obchodní centra.
Covid ale situaci na trhu kanceláří i obchodních center hodně změnil. Pořád se vyplatí do nich investovat? Mají třeba obchodní centra budoucnost, když si lidé zvykli nakupovat online?
Ano, covid v mnoha ohledech změnil chování lidí, takže dnes jsou některé kancelářské budovy zčásti prázdné a hledají nájemce, protože firmy snížily počty zaměstnanců, kteří trvale sedí v kanceláři. Část nahradil home office, část outsourcing. Do budoucna tak budou sdílené kanceláře představovat možná až 25 % všech kancelářských ploch namísto současných necelých 5 %.
Co se týká obchodních center, budou investice do nich trochu problematické. Dnes si e-shopy ukusují velký podíl trhu a lze očekávat i jeho další růst. Některé odhady hovoří až o 45 % maloobchodního obratu, který se přesune na internet. Záleží na tom, jak obchodní centra zareagují. Možná zmenší velikost provozoven a změní se na showroomy, kde si lidé mohou zboží vyzkoušet či prohlédnout, ale samotný prodej se uskuteční na internetu.
Není však vyloučeno, že obchodní centra převezmou i další funkce. Mohou tam přesídlit firmy či služby, například právní, vzdělávací nebo i zdravotnická centra. Obchodní domy se pak stanou komplexním poskytovatelem služeb. Nejen v Praze přibývají na těchto místech různé food courty či zábavní centra. Možná se obchodní centra změní na „nákupní ulice“. Podél uliček budou restaurace, kavárny, bary, obchody… Podobně to už dnes vidíme třeba v Dubaji.
Ještě je zde segment výrobních a logistických areálů – jaký vývoj očekáváte v těchto segmentech?
Logistická centra se podle mne budou rozrůstat i díky globalizaci výroby. Ale co se týká výroby, ta je bohužel státem nejméně podporovanou oblastí. Stát se soustředí na různé sociálně orientované programy jednoznačně z politických důvodů.
Z Prahy zmizely továrny. Pokud chce dnes někdo pracovat manuálně, protože ho taková práce baví, obtížně hledá zaměstnání. Když konzultuji některé věci s vedením hlavního města Prahy na téma Metropolitního plánu, upozorňuji je na to, že sice řeší, kde a jaká čára na ulici má být, ale vůbec nemyslí na to, kde budou lidé pracovat.
Jaké by podle vás bylo řešení tohoto problému?
Na jeden nový byt by mělo vzniknout vždy jedno pracovní místo, nejlépe někde v blízkosti daného bytu. Jednoduše proto, aby lidé měli v blízkosti bydliště jak školu či školku pro své děti, tak i zaměstnání pro sebe. Vedení metropole by se mělo zamyslet nad touto varující skutečností, že z Prahy mizí práce. Je nutné ji sem dodat, protože ne každý chce být úředník.
Je třeba hledat řešení a nezastavovat bytovou výstavbou pozemky, které byly podle územního plánu určené pro lehkou a nerušící výrobu. Naopak je třeba ji tam ponechat a tlačit i developery k tomu, aby tam vznikala nová pracovní místa. V tomto případě bych byl i pro dotace, i když je obecně nemám rád. Takže pokud někdo v Praze postaví továrnu, měl by dostat dotaci, možná i na úkor bytových developerů.
Ještě zpět k vašim investicím – jak dnes investuje vaše skupina?
V rámci SP Group investujeme do projektů spojených se službami. Patří sem například Aquapalace Resort v Čestlicích u Prahy nebo Výstaviště v pražských Letňanech. To jsou segmenty, kde lidé tráví svůj volný čas.
Aquapark je dnes nejnavštěvovanějším místem České republiky, ročně jím projde kolem milionu lidí. A co se týká Výstaviště Letňany, ze zchátralého areálu jsme udělali moderní výstavní prostory, kde ročně pořádáme přes 50 veletrhů, které navštíví okolo milionu lidí a 8800 firem. Výstaviště tak plní velkou společenskou i národohospodářskou funkci, protože zejména menší a střední firmy nemají peníze na to, aby jezdily vystavovat do Německa. V Česku je to méně nákladné a jejich zahraniční partneři za nimi přijedou. Pro některé z oněch firem to představuje dokonce hlavní zdroj jejich zakázek.
Vy ale investujete i do hotelů… Podle čeho si je vybíráte?
Ano, každý druhý rok se snažíme koupit hotel a zmodernizovat ho, protože perspektivu mají. Airbnb nespasí vše. Mnoho lidí ocení hotel s určitým standardem, 24hodinovou recepci i stravování, o které se nemusí starat.
Výběr je pak jasný, musí to být hotel na atraktivním místě či v blízkosti nějaké zajímavé atrakce – takový je například hotel vedle Aquaparku v Čestlicích. Další hotel máme v Mariánských Lázních, kde si mohou hosté vychutnat společenskou atmosféru, další je v Harrachově. Tato horská lokalita patří mezi oblíbené destinace nejen v zimních měsících.
V některých lokalitách stavíte také byty. Kolik jich nyní máte?
Postavíme jich zhruba stovku ročně v Praze nebo Plzni, ale asi bychom se nebránili i dalším krajským městům. Problém spočívá v tom, že nejsme přímým majitelem stavební divize, takže si musíme stavaře najímat. A ceny stavebních prací se dnes vyšplhaly do neuvěřitelné výše. I s cenou pozemků to v Praze už překonává 20 tisíc korun za metr čtvereční. K dalším poměrně velkým nákladům patří fakt, že městská část trvá na uplatnění kontribuce, takže z každého metru čtverečního prodaného bytu zaplatíte městské části poměrně velké peníze.
Lidé však potřebují mít i s bydlením spojenou také infrastrukturu a k tomu má sloužit zmíněná kontribuce developera. Nebo máte jiné řešení?
Nejsem proti kontribucím, ale lidé i developeři by neměli platit státu vlastně dvakrát. Já osobně jsem pro ořezání veškeré agendy státu, který by měl zajistit pouze ochranu státu ve smyslu armády a policie a dále ochranu soukromého vlastnictví. Všechny ostatní agendy lze pokrýt službami soukromého sektoru, včetně školství i zdravotnictví.
Nyní lidé vydělávají do poloviny června jen na stát. Kdybychom ze státních peněz platili pouze nezbytné minimum na armádu, policii a soudnictví, zbude lidem mnohem více peněz a budou si moci dovolit bez problémů třeba soukromé školství a mnoho dalších věcí platit ze svého. Podle mne by třeba bylo správné, aby stát vrátil rodičům peníze, když se dítě do státního zařízení nedostalo, protože službu nenaplnil. A rodiče by si ji mohli koupit jinde.
Když zmiňujeme stavebnictví, s novým stavebním zákonem není nikdo spokojený. Co by bylo řešením?
Každá další změna legislativy je změna k horšímu. Řešením by bylo převzít kompletně i s judikáty třeba německé právo. Ušetřili bychom si hodně peněz i času. Dnes ale ani nedojdete k soudu, když není jasné, co je vlastně nemovitost, stavba anebo budova? Každý zákon to pojmenovává jinak…
Schvalovací procesy trvají mnoho let a více než 70 % doby je kvůli prodlevám stavebního úřadu, respektive dotčených orgánů. Jenže stavební úřady musí požadovat rozhodnutí městské části, a dokud zastupitelstvo nezasedne, rozhodnutí není. Mělo by v takovém případě platit, že pokud v zákonné lhůtě 30 dnů zastupitelstvo nerozhodne, mělo by rozhodnutí jít ve prospěch žadatele.
Víte, o kolik by klesla cena bytů? Podle našich odhadů až o 30 %. Praha má připravené desítky tisíc bytů, které čekají právě ve schvalovacím procesu. To je klíč k poklesu cen bytů. Pak by se začali developeři předhánět i v tom, že budou nabízet tepelné čerpadlo k bytu zdarma.
Ing. Pavel Sehnal
SPGroup a.s.
Pavel Sehnal je český miliardář a politik. Má vysokoškolské technické vzdělání v oboru strojírenství, ale po roce 1989 se úspěšně věnoval finančnictví a pojišťovnictví – založil Podnikatelský penzijní fond a Českou podnikatelskou pojišťovnu. Jeho skupina SPGroup zahrnuje přes 66 firem ze všech oborů, jde o služby, pojišťovnictví, výrobu, zdravotnictví či nemovitosti. K nejvýznamnějším patří Slavia pojišťovna, Aquapalace Praha Čestlice, PVA EXPO Praha Letňany a tiskárna OTK printing & packaging. Pavel Sehnal je sportovec tělem a duší – v letech 2018, 2019 a 2022 zvítězil v soutěži kapitánů poháru České asociace námořního jachtingu, běhá dálkové závody na běžkách, jezdí na mořském kajaku a je prvním Čechem, který úspěšné stanul na severním i jižním pólu. Také je nadšeným hudebníkem, nejraději hraje s kamarády na kytaru u ohně.