TotalService

Klasickým čtyřkolkám odzvonilo. Čím je nahradit?

Ne, že by je klienti nechtěli kupovat. Právě naopak! Zájem o čtyřkolky roste a letošní zima, která opět po loňském mírném průběhu přinesla pořádnou sněhovou nadílku, tento trend ještě posílila. Přesto se nad klasickými off-roady a dalšími vozy s pohonem všech kol stahují mračna. Kvůli vysokým emisím totiž musí odejít do ústraní a uvolnit místo nízkoemisním vozidlům.

Nové ekologické požadavky pro země EU stanovují, že průměrné koncernové emise nesmí překročit 95 g CO2 na kilometr. Do tohoto limitu se však vejdou jen mini a malá auta, z větších segmentů pak zejména lehčí a aerodynamické vozy s ultra úspornými motory. A pak samozřejmě elektromobily a hybridy. Na těch pak je, aby průměr emisí stahovaly dolů a vyrovnávaly výkyvy způsobené emisemi prostorných rodinných vozů, esúvéček a samozřejmě čtyřkolek. Právě posledně jmenovaná kategorie se vůbec nemůže chlubit nízkou úrovní emisí. Pohon všech kol je totiž energeticky velice náročný. Automobilkám, které se chtějí vyhnout vysokým pokutám za překročení 95 gramů, tedy nezbyde, než od čtyřkolek upustit nebo je prodávat hodně draze. Dalším řešením je vyrovnat bilanci velkým počtem prodaných elektromobilů a hybridů, ovšem zejména v Česku, kde stále chybí legislativní pobídky, to nebude snadné.

Jaké jsou tedy možnosti? Například pohánět klasickým spalovacím motorem přední kola a elektromotorem zadní. Toto řešení používá například SUV Peugeot 3008 Hybrid4. Ten je vybaven hned třemi motory. Jeden benzínový je umístěn na přední nápravě. Tam mu pomáhá i jeden elektromotor, zatímco druhý pohání zadní kola. Výsledkem je plnohodnotná čtyřkolka s výkonem úctyhodných 300 koní, což je mimochodem nejvíc, kolik kdy sériový Peugeot dosáhl. Kombinovaná spotřeba vozu je 1,3 l/100 km dle nového protokolu WLTP a emise pouhých 29 g CO2/km. Tento vůz ovšem může jet i čistě na elektřinu, a to dokonce i v režimu 4×4. Na jedno nabití ujede až 59 kilometrů, což oceníte zejména v městském provozu. A nejen to, díky nároku na registrační značku EL má přístup ke všem privilegiím elektromobilů včetně parkování zdarma na modrých zónách nebo osvobození od dálniční známky.

Plug-in hybrid má ovšem i svá úskalí. Kromě vyšší ceny je to hlavně požadavek na pravidelné dobíjení. Pokud nemáte vůz kde dobíjet, rozhodně si ho nepořizujte. Žijete-li na sídlišti a nemáte garáž se zásuvkou, na plug-in hybrid raději zapomeňte. Místo toho si pořiďte tradiční (a o pár set tisíc levnější) Peugeot 3008 s benzínovým nebo dieselovým motorem a v objednávce zaškrtněte příplatkový doplněk Advanced Grip Control za 8000 korun resp. 5000 korun u nejvyšší úrovně výbavy. Jedná se o protiprokluzový systém s pěti režimy (Standard, Sníh, Bláto, Písek, ESP OFF), které se přepínají pomocí ovladače na středové konzole. Speciální celoroční pneumatiky 18palcové M+S (Mud & Snow) jsou v ceně.

Tuto technologii sice nelze považovat za plnohodnotnou náhradu čtyřkolky, nicméně výrazným způsobem zlepší jízdní vlastnosti a přilnavost vozu na různých typech terénu. Navíc má v sobě i funkci Hill Assist Descent Control pro dokonalou kontrolu nad dráhou vozu při sjíždění strmého či zasněženého svahu. Grip control tedy pomůže v náročném terénu, a přitom to nemá to za následek zvýšení emisí CO2. Navzdory ekologickým omezením se tedy jízdy v náročném terénu nemusíte vzdávat.