„Auto prodává designem, žádné další propriety, stylistické pózy ani fotografické efekty nepotřebuje.“ Tak toto tvrzení už dávno neplatí. Automobilky kladou obrovský důraz na originalitu a je zde neuvěřitelná poptávka po jedinečnosti. I proto si najímají nejznámější a nejdražší fotografy světa. Umělecké ztvárnění auta se tak stává důležitou fotografickou disciplínou. Své o tom ví prestižní fotografka Agnieszka Doroszewicz.
Nesmírně talentovanáAgnieszka Doroszewicz se narodila v Polsku. Vystudovala fotodesign v Dortmundu.Od roku 2006 žije v Hamburku, kde začala svou kariéru jako fotografka na volné noze. Miluje design, módu a architekturu. Právě těmto oborům se v rámci své kariéry fotografky věnovala. Pak objevila auta a automobilky zase její pozoruhodnou schopnost vdechnout strojům duši. Agnieszka Doroszewicz fotila pro většinu konstruktérů, aktuálně pracuje pro Peugeot. Nefotí pro něj ale obyčejné sériové auto, nýbrž rovnou nejvýkonnější závodní vůz.
Na okruhových speciálech většinou není moc prostoru zachytit neobyčejnou automobilovou krásu. Až dosud byl vždy na prvním místě výkon, a to do té míry, že se závodní vozy z hlediska jejich morfologie velmi podobaly. Práce designérů se u nich omezila na drobné detaily a barevné pojetí karoserie.Teď se ale Peugeot rozhodl vše překopat a udělat z hybridního závodního stroje designový skvost. Pro tento účel spojil dohromady technické týmy, jejichž hlavní prioritou samozřejmě zůstal výkon vozu, a designéry, kteří dali autu nenapodobitelný, přímo ohromující design.
Takové zapojení designérů do vývoje závodního vozu je v historii motoristického sportu zcela nevídané. Zřejmě se bude mluvit o éře před Peugeotem 9X8 a po něm. Pro zachycení tohoto historického momentu a zdokumentování geneze převratného závoďáku Peugeot najal tu nejlepší svého oboru, AgnieszkuDoroszewicz.
„Fotografie mi umožnila spojit moje vášně pro design, architekturu a módu. Jako fotografka jsem se však nikdy nechtěla omezit jen na jednu oblast. Pracovala jsem jak pro časopisy, tak pro módní návrháře, designéry, agentury a firmy, například pro telefonní operátory nebo firmy z elektronického odvětví. Supersporty a závodní auta přibyly téměř náhodou. Automobilová fotografie je naprosto fascinující. Klade se velký důraz na originalitu,“ říká Doroszewicz.
Velkou uměleckou výzvou bylo zachycení noční atmosféry závodních tratí. U dvacetičtyřhodinovek, kdy se jezdí i v noci, za normálních okolností nepoznáte, o jaké auto jde. Některá prozradí typický zvuk jejich motorů, ale na mnoha místech se vizuální přítomnost omezuje na světelné čáry, které se ztrácejí ve tmě. Proto designéři Peugeotu opatřili závoďák světly s motivem tří lvích drápů, který se používá i na všech současných sériových vozech značky. Vznikla tak světelná kompozice, ve které známá fotografka objevila obrovský potenciál.
„Rozhodla jsem se fotografování rozložit na celý den a protáhnout ho až do pozdních nočních hodin. Na fotografiích se mi tak podařilo dosáhnout dokonalé evokace závodu 24 hodin LeMans. Denní světlo, umělé osvětlení a prudký jas světlometů se prolínají s mohutným motivem světelných drápů vozu. Samozřejmě, že nejsme v LeMans, ale podařilo se nám atmosféry legendárního závodu dosáhnout,“.