Roste zájem o zdravotní benefity, podporu zaměstnanců při práci z domova, příspěvky na pojištění. Novinkou je příspěvek na donáškovou službu jídla.
Pandemie zasáhla do mnoha oblastí pracovního života a ovlivnila i nabídku benefitů. Mění se nálada zaměstnanců v tom, co chtějí. Roste zájem o zdravotní benefity, podporu zaměstnanců při práci z domova, příspěvky na pojištění. Mezi nejfrekventovanější benefity patří ale stále stravenky, dále nápoje zdarma, flexibilní pracovní doba, a momentálně také práce z domova. Letos ale vzrostl počet lidí, kteří nedostávají benefity žádné.
Řada firem v současné době přehodnocuje své nákladové položky a škrtům se nevyhne ani oblast benefitů. Dobrou zprávou je, že podle informací od HR manažerů se zatím benefity ve velkém neruší, spíše se jedná o racionalizaci nabídky. Mění se její profil, protože mnoho provozoven, kde je benefity možné čerpat, jako například kina, divadla, sportovní zařízení, je zavřeno. Firmy se proto zaměřují na to, co jim v současné situaci dává smysl – jak zaměstnancům co nejvíce usnadnit práci z domova nebo fungování v době pandemických opatření. Objevují se také nové typy benefitů – kromě příspěvku na práci z domova je to například příspěvek na donáškové stravovací služby nebo na virtuálního asistenta, který může za zaměstnance vyřizovat komunikaci s úřady a další úkoly. Roste také zájem o služební auta nebo parkovací místa.
Usnadnění práce z domova
V oblasti benefitů se za poslední rok leccos změnilo – z jednoho z nejžádanějších benefitů, tedy práce z domova, se stala nutnost. A pro mnohé nikoli příjemná. V průzkumu HR pulse, který společnost Profesia CZ realizovala na přelomu roku se ukázalo, že zatímco čtvrtina lidí je s tímto způsobem práce spokojená, další téměř třetině příliš nevyhovuje – špatně snášejí izolaci, pociťují větší stresovou zátěž, cítí nepohodu.
„Většina lidí, kteří z domova pracují, by ocenila příspěvek na práci z domova – na internetové připojení, vybavení domácí kanceláře, techniku. Podle našeho průzkumu jej zatím poskytuje jen o něco více než 10 procent firem, ale jedná se o jeden z nejzajímavějších benefitů, které mohou zaměstnavatelé v případě, že jejich zaměstnanci pracují z domova, nabídnout,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Roste zájem o péči o zdraví
V současné době se lidé logicky obávají o své zdraví, a s tím roste zájem o benefity zaměřené tímto směrem. Může jít o zajištění zdravotní péče pro zaměstnance v místě pracoviště, příspěvky na nadstandardní péči, zdravotní konzultace, nákup léků nebo výživových doplňků.
Na vzestupu je také zájem o příspěvek zaměstnavatele na pojištění, případně sjednávání hromadných pojistných smluv. To je poměrně neotřelý benefit, který jednotlivcům pomůže dosáhnout na lepší podmínky, například u životního nebo důchodového pojištění.
Podle údajů z pracovního portálu Profesia.cz zůstávají nejčastějším benefitem stravenky, které získává více než 46 % zaměstnanců. V žebříčku nejčastějších benefitů dále figurují nápoje zdarma (34 %), flexibilní pracovní doba (33 %), home office (30 %) a mobilní telefon pro soukromé účely (29 %).