Auto z e-shopu: hudba budoucnosti nebo realita?

E-commerce vlivem pandemických omezení v poslední době strmě roste. Zákazníci si zvykli nakupovat v e-shopech téměř vše – od potravin, přes módu po domácí spotřebiče. Existují však oblasti, kde se online prodej prosazuje jen s obtížemi. Překážkou mohou být například legislativní překážky nebo neochota klientů nakupovat určité zboží touto formou. Příkladem jsou nová vozidla.

„Při pořízení nového auta hrají roli emoce,“ říká Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR. „Zákazník se na auto těší, chce si ho fyzicky prohlédnout, osahat a vyzkoušet. Chce osobně diskutovat s prodejcem, nechat si vysvětlit jednotlivé funkce vozu. Samotné převzetí nového auta v showroomu je pak slavnostní událostí. Klienti tedy často preferují osobní jednání, nicméně je třeba říci, že online komunikace pochopitelně v posledním roce obrovským způsobem nabyla na důležitosti,“ dodává Venturini.

Značka Peugeot je, co se týče online prodeje produktů a služeb, na velmi vysoké úrovni. Ve Francii a některých dalších zemích si můžete vůz značky Peugeot na webu objednat, zaplatit a nechat dovézt až domů. Vše se zdá jednoduché, přesto se zákazníci automobilovému e-shopu pro prodej aut spíše vyhýbají. To ovšem neznamená, že by internet v automobilovém businessu nehrál roli, právě naopak. Některé související služby se kupují přes internet běžně, jak potvrzuje obchodní ředitel automobilového koncernu PSA (nově Stellantis) Thierry Koskas: „Takřka všichni zákazníci dnes při výběru vozu zamíří nejprve na internet a někteří chtějí on-line provést celý nákup. Rozšířili jsme proto naše služby o financování, které lze kompletně vyřídit online. Naše značky reagují tímto doplněním své nabídky přímo na požadavky zákazníků, kteří hledají rychlou a jednoduchou mobilitu, ale bez kompromisů z hlediska kvality služeb.“

Financování online vyřídíte i v Česku, ale kompletní proces nákupu nového vozu? To jsou spíše ojedinělé případy. Podle Marca Venturiniho se u nás jedná o takřka zanedbatelný podíl: „V Nizozemsku, kde jsou, co se týče online prodeje hodně napřed, se čistě přes internet prodá kolem 3 % nových vozů. A i to je z mého pohledu dost. Když kupujete produkt, který stojí několik set tisíc korun, potřebujete vědět, že straně prodávajícího je někdo, kdo vám poradí, vysvětlí funkce, postará se o poprodejní servis…Vynechat z tohoto procesu prodejce podle mě dost dobře nejde.“

Je zřejmé, že značka Peugeot zejména v posledních letech hodně pokročila – technologicky i designově. Jen v loňském roce získala titul Auto roku 2020 pro model Peugeot 208, nejvyšší ocenění za design Red Dot Award pro vozy 208 a 2008 a vyhrála i titul Dodávka roku pro model e-Expert. Velký podíl na tom měly právě nejmodernější technologie. Například průlomovým systémem poloautonomního řízení vybavuje Peugeot i svoje malé a cenově dostupné modely jako zmíněný Peugeot 208. Některé prvky výbavy dostupné takřka výhradně v prémiových segmentech, jako například systém Night Vision, využívající infračervenou kameru, Peugeot nabízí i v segmentu kompaktních SUV jako 3008 a 5008. Také konektivita je u vozů francouzské automobilky velice vyspělá. Málokterý klient se bez asistence prodejce při předávání vozů objede, nebo přesněji řečeno chce obejít.

Co když ale kupujete ojetý vůz? U něj už přebírání není tak slavnostní událostí, většinou se neodehrává v naleštěném showroomu a ani paleta asistenčních systémů nemusí být tak rozsáhlá. Nicméně ani u klientů ojetých vozů nedošlo z hlediska nákupního chování k žádné radikální změně, jak říká Zdeněk Fořt, ředitel programu ojetých vozů autosphere.cz: „Samozřejmě online prodej ojetých vozů roste. Ostatně zákazníci nemají jiné možnosti než kupovat přes internet. Myslím si však, že až pandemická omezení pominou, kupující se vrátí do prodejen. Dá se ovšem očekávat, že určitá část zákazníků, zejména z mladší generace, u online nákupu ojetých vozů zůstane.“