AI v organizaci práce? Plný potenciál se teprve ukáže

Generativní AI nám dnes zjednodušuje celou řadu pracovních povinností. Stále jsou však oblasti, na které nestačí – a jednou z nich je právě organizace práce.

Text: Karel Dytryck, spoluzakladatel a CEO Freelo

Foto: Shutterstock

„Dobré ráno, blíží se deadline vašeho úkolu, přibližná doba jeho zpracování je tři až pět hodin.“ Možná takhle bude jednou vypadat začátek našeho pracovního dne. Generativní AI nám dnes zjednodušuje celou řadu pracovních povinností. Stále jsou však oblasti, na které nestačí – a jednou z nich je právě organizace práce. Proč je AI na tuto disciplínu stále krátká? A co musíme udělat, abychom její potenciál v organizaci práce v týmu dokázali využít?

Z umělé inteligence se za poslední rok stal mainstream. Mnoho lidí využívá technologie typu ChatGPT, zkoušelo s nimi komunikovat nebo o nich alespoň slyšelo. Jejich benefity oslovují i firmy, které je rychle začínají využívat podobně často jako Microsoft Excel.

Nové příležitosti pro AI

Zejména v rutinních činnostech dovede generativní AI firmám ušetřit i hodiny práce týdně. Společnosti proto hledají nové příležitosti, kde umělou inteligenci využívat. Jednou z nich je také projektový management. Modely umělé inteligence však nejsou zdaleka na takové úrovni, na které by nám s touto prací byly schopné pomoci.

Ačkoli má generativní AI v projektovém řízení obrovský potenciál, stále nedisponuje vlastnostmi, které jsou pro tuto práci klíčové. Pokud se projektovému managementu věnujete, určitě víte, co tato práce obnáší – promýšlet každý krok tak, aby zapadal do celkové mozaiky, dohlížet na jednotlivé týmy, aby pracovaly koordinovaně, a snažit se, aby všechny části fungovaly v absolutní harmonii. Že je komunikace a plánování v projektovém managementu tím nejdůležitějším, to nám koneckonců potvrdilo 85 % respondentů v průzkumu zaměřeném na projektové manažery. Abyste zvládli projekt dovést do zdárného konce, potřebujete empatii, schopnost vyjednávat, inspirovat, umět povzbudit a spoustu dalších vlastností, které vám sebelepší stroj nenabídne.

Odlišné výsledky a strach o citlivá data

Problém také představuje neschopnost AI kontinuálně odevzdávat výsledky stejné kvality. Zatímco člověk se svou práci naučí a poté ji opakovaně vykonává, v případě umělé inteligence je tomu naopak. Na její výsledky se stále nemůžete 100% spolehnout, neboť je nepředvídatelná a neustálým tréninkem se mění v čase. Pokud jste někdy zkoušeli s generativní AI komunikovat, určitě jste narazili na to, že vám na stejnou otázku odpověděla pokaždé úplně jinak.

Ukazuje se také, že v cestě stojí i další potíže, zejména nedůvěra v datové zabezpečení, která roste se stále častějším využíváním cloudových služeb. I proto některé firmy dokonce používání nástrojů jako ChatGPT v práci omezují, nebo úplně zakazují. Z globálních hráčů se k tomuto kroku odhodlal například Amazon, Citigroup, Deutsche Bank, JPMorgan Chase a řada dalších. Tento problém by mohly v budoucnu vyřešit například velké jazykové modely (LLM) trénované společnostem na míru.

Určitým faktorem je i tempo, kterým jsme schopni stávající systémy modernizovat. Technologie se vyvíjejí raketovou rychlostí a firmy často nemají kapacity nebo odvahu je do svých procesů implementovat.

Možnosti využití AI v projektovém managementu

Přes zmíněné bariéry však již dnes existují možnosti, jak umělou inteligenci v projektovém managementu využívat. Nejedná se sice o dohled nad projektem, ale o menší rutinní činnosti, které k projektům neodmyslitelně patří – například brainstorming, pravopisné korektury nebo sumarizace materiálů, kde AI skvěle poslouží při tvorbě obsahu pro sociální sítě nebo generování obrázků. Není však dobré využívat AI třeba ke shrnování e-mailů nebo byznysovému rozhodování.

Osobně si myslím, že AI čeká v projektovém managementu velká budoucnost. Koneckonců, mnoho technologických gigantů se v tomto segmentu aktivně angažuje. Například Apple, soudě podle jeho dlouhého vyčkávání, chystá na tomto poli něco skutečně revolučního.

Zásadní průlom pak může nastat, jakmile AI začne chápat a vnímat lidské emoce, které bude následně promítat do svých odpovědí. Dovedu si proto představit, že jednoho dne bude v organizaci práce pomáhat digitální asistent, který nám po ránu připomene důležité úkoly, deadliny, pomůže s brainstormingem nad tématy, sumarizací úkolů nebo ukáže trendy v čase. Ta největší výzva, tedy naučit AI přemýšlet jako lidská bytost, je však stále před námi.