AI pomáhá v zákaznickém servisu či marketingu

Firmy využívají nástroje umělé inteligence v zákaznické podpoře, marketingových odděleních nebo pro větší efektivitu vnitřních procesů. Zároveň podle nich AI nenahradí zaměstnance, spíš pomůže s urychlením rutinních úkolů a získáním času na práci s větší přidanou hodnotou.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

Podle průzkumu Deloitte se českými podniky shodují na tom, že jim využití AI pomáhá při zvýšení produktivity, oceňují také dostupnost a stejné podmínky jejího využívání pro malé a střední podniky i velké korporace. V zákaznickém servisu firmy využívají AI pro třídění dotazů zákazníků, přepojení na příslušného pracovníka, někdy i ke kompletnímu vyřízení dotazu.

Marketingová oddělení využívají umělou inteligenci nejčastěji jako pomoc při přípravě, překladu či analýze textů nebo s vyhledáváním veřejných dat. Potenciál nabízí AI také v procesu vylepšování produktů, v logistice nebo jako podpora plánování výroby.

Podniky nepředpokládají, že by AI nahradila jejich zaměstnance, ačkoli při současném napjatém trhu práce mohou nástroje umělé inteligence částečně pomoci nedostatek pracovníků kompenzovat. Dlouhodobě však AI může sloužit spíš k urychlení některých rutinních procesů, kritické myšlení a zdravý rozum zaměstnanců jsou nenahraditelné.

České společnosti si zároveň uvědomují rizika, která využívání AI přináší. Upozorňují třeba na to, že jakákoli data vložená do veřejně dostupných AI programů se obratem stávají rovněž veřejnými. Některé firmy proto zařazují problém AI do svých analýz kybernetické bezpečnosti nebo školí zaměstnance, jak s umělou inteligencí bezpečně pracovat.